Kuivaaminen

Silca viinirypäleistä kuivaamalla tuli hyviä rusinoita. Kivet häiritsivät vähemmän kun tuoreinä syödessä. Kuivuria ei minulla oöe. Hella rikkoutui ukkosessa, joten kiertoilmauuniakana ei voinut köäyttää. Kuivbatin takan jälkilämmössä. Rypäeet pellille leivinpaperin päälle ja pelti kolmijakan oöölle takkaan, kun hiillos oli hiipunut. Aluksi kuma teki hyvää. Seuraavaan aamuun mennessä olvat melkein kuivat. Sen jäölkene takan yläpuolella olevaan leivinuuniin, joka hiukan lämpeni takan lämmöstä. Makeitakin ovat. Sopivaa naposteluvälipalaa.

Sain tänään lahjaksi kuivattuja karpaloita, kaupasta ostettuja. Nyt mietin miten ne saisi itse kuivattua yhtä hyvän makuisiksi. Olisi vielä pikkuisen itsellä mitä voisin kokeilla. Onko hyvää ideaa kenelläkään…

Tulipa karpalot kuivattua. Liian hyviä kun loppuivat melkein heti. Röyh. Hiukan laitoin sokeria sekaan, ja sen verran öljyä että sokeri tarttui marjojen pintaan, vähän vain litistelin… 

En nyt löytänyt kirjaa, mutta muistaakseni siinä mainittiin että kuivaaminen maksaa n. 40 centtiä kilo. Siis että kilon omenia kuivaaminen maksaa 40 centtiä. Näillä uusilla sähkön hinnoilla varmaan paljon enemmän.

Tästä lähtien kuivaan nokkoset  ja lehtikaalit. Koitan kuivata myös varsisellerin varret. Sen takia koska koska haluan rajoittaa pakastintilaa. Mangoldia en enää pakasta. Talvikurpitsaa alan kasvattamaan enemmän, koska säilyy ihan vaan huoneenlämmössä. Siitä saa myös ihan oikeaa ruokaa.
Olen joskus koittanut kuivata varsisellerin vartta lämminvesivaraajan päällä mutta ei onnistunut kovin hyvin. Taisi mennä satsi kompostiin.
Harmi ettei uunia saa n. 30 asteeseen,vaan minimilämpö on 50 astetta ja varmaan liian kuuma sellerille. Sehän ei auta vaikka pitää luukkua raollaan, koska uuni siitä huolimatta koittaa saada tuon 50 asteen alimman lämmön.

Säilö kuivaamalla kirjassa on suurinpirtein kaikkien syötävien kasvien kuivausohjeet, vaan ei varsilellerin. Kirjan tekijä ei vissiin pidä varsiselleristä.

Voi olla että varsisellerin varret voi kuivata 50 asteessa. Lehtiosa ei niin lämpimässä.

Kyllä minä uunissa kuivaan, pyyheliina pitää luukkua raollaan. Kaikki mahdollinen kuivaan, sienistä lähtien, kun on vain pieni pakastin. Sinne ei paljoa sovi.

Lehtikaalista tulee kivoja sipsejä kuivaamalla.

Mulla oli ulkona muovikasvarin ritilähyllyillä vajaan viikon verran kuivumassa lipstikkaa nipuissa.  Hain tänään ne pois ja rutistelin  lehdet tarjottimelle. Lähes kaikki oli jo kunnolla kuivuneet. Tuli täys kukkurallinen tarjottimellinen.  Saavat olla huomiseen siinä kun ei ollut kaapissa  tarpeeksi suolaa jotta oisin voinut surauttaa lipstikkasuolan loppukuivamaan.