Kuivaaminen

Hyi olokhot :smiley:

Miten niin hyi?

Tiedätkö mitä Jackie Kennedy sai häälahjaksi Onassikselta? (Kyllä Jade tämän tietää :wink:

No onhan nahkan syönti yökkiä

Kreikkalaiset riipukset :smiley:

Vanhat kreikkalaiset riipukset, arvasinhan minä :smiley: Tuli mieleen kun vanhasta nahkasta puhuttiin.

Ei sunkaan oo yökkiä, makkaramokkerit syö melkoisen määrän rasvaan ja vehnäjauhoon sotkettua kanan nahkaa ja kamaraa eikä yökkää yhtään.

Te jotka kuivaatte paljon ja kokeilette, tuli tällainen asia mieleen. Kas kun jo kevät hiipii mieleen ja suunnittelen mitä haluaisin kasvattaa ensi vuonna. 

Piparjuuri, suurta herkkua. Voiko piparjuurta höylätä esim. juustohöylällä ja kuivattaa kuivaksi kuivurissa? Siitä johonkin tehosekoittimeen ja jauhe sirottimeen, ja käyttöön. Menettääkö piparjuuri voimakkuutensa ja ylipäätään, säilyykö jauheena ja miten pitkään?

Sama tilanne persiljajuuren/ juuripersiljan kanssa. Miten on. Pitääkö juuripersilja aina kypsyttää vai voiko käyttää ihan raakana? Minulle uusi tuttavuus ja mietin sen kuivaamista ja siitä jauheeksi. Olisi kätevää ruuanteossa. 

Äsken kuivattelin kuivurissa mixin persiljaa, tilliä, sipulia ja purjoa sekä valkosipulia ruutikuivaksi. Tehosekoittimessa meni hienoksi jauheeksi + jokunen merisuolarae ja on nyt sirottimessa. Ei ole kauaa...

Juuripersiljan säilöin viime vuonna niin että tein siitä raastetta ja pakastin sen pienissä salpapusseissa. Pussiin mukaan laitoin myös sen varsia eli persiljaa. Se juuripersilja on ollut vähän pettymys siinä suhteessa että juuri on kamalan mietoa. Paljon enemmän maistuu persiljalta se lehti, eli juuri on sellainen sivutuote tuossa kasvissa minun mielestä. En lähtisi itse sitä kuivaamaan kun on mausteena niin mitäänsanomaton. Tosin en yhtään tiedä mitä sen maulle kuivatessa tapahtuu, voisiko voimistua ? Pitäisköhän kokeilla, mulla on tämänvuotista kerättyä satoa ämpärissä mullan seassa tuolla autotallissa vielä. Muutenhan sitä kyllä kannattaa kasvattaa ihan niiden lehtien takia jo, mahtava hyvämakuinen persiljasato tulee !

Piparjuurtakaan en ole kuivannut eli en tiedä miten sen maku siihen reagoi. Ajatuksenahan toi on hyvä. Pitäis kokeilla varmaan, sittenhän sen tietäis. Viime vuonna säilöin sitä pakastamalla juuren palasia pienissä salpapusseissa. Niitä on helppo raastaa sitten suoraan ruokaan, ja pakastus ainakin toimii niiden kohdalla hyvin. Mulla on piparjuuret nyt edelleen maassa kasvulaatikossaan, en ole muistanut tai muistaessani ehtinyt niitä nostaa.

Jospa testaisin sitä kuivaamista piparjuurelle, mikäli sieltä nyt naattien lisäksi juurtakin jonkin verran löytyy nostettaessa. Samalla vois tietty testata sitä juuripersiljankin kuivaamista.

Jos Chali kerkiät ennen mua testaamaan jompaakumpaa tai molempia niin kerro sitten miten siinä maulle kävi.

Tämä kuivaus / jauheeksi muuttaminen tuli mieleen, kun meillä kuluu mm. valkosipulia paljon. Joskus joutuu turvautumaan ostettuun jauhettuun valkosipulijauheeseen kun tuoreita ei ole. Siitä tuli mieleen se piparjuuren kuivattaminen ja jauheeksi tekeminen. 

Kyllä aion kokeilla, ostan piparjuuren ja lastutan mahdollisimman ohueksi ja kuivaan kuivurissa ja sitten tehariin. Katsotaan mitä tulee.

Juuripersiljan kanssa olen nyt vaiheilla. Nuu, sanoit että varsiosat ovat yhtä hyvät kun "perinteinen" persilja, mutta jos ajattelee satoa, tekeekö juuripersilja enemmän satoa? Persiljaa meillä menee päivittäin, ja olen pakastanut paljon. Se normaali persilja kituu minulla, satoa tulee jonkun verran, mutta saisi tulla enemmän. Kumpi sitten antaisi enemmän satoa? Kasvilavoissa kun on se tietty koko ja tila, mietin että kumpaa ensi vuonna. Tilaan nähden tietysti se joka vähiten vaatii.

Ja, jos joku miettii, tontti on umpikalliota ja kasvulavat on ainut tapa kasvattaa yhtään mitään. 

Persiljasatoa saat enemmän juuripersiljasta, minulla on sellainen vahva tuntuma ja kokemuskin. Sanoit että sulla kituu se normaali persilja ja satoa sais tulla enemmän. Juuripersiljan kohdalla oon huomannut itse että jos laiminlyön sen kasvulaatikon säännöllisen kastelun niin se juuripersiljan juuri kärsii siitä olemalla pieni mutta lehtikasvusto on runsas kuitenkin.

Sileälehtinen persilja tekee enemmän satoa, kun kiharalehtinen.

Piparjuuri menettää kuumennettaessa arominsa. Veikkaan ettei kuivatessakaan aromit säily. Ei ole myytävänäkään  kuivattuja piparjuurilastuja.

Sileälehtipersiljaa suosittelen, on kaksivuotinen ja juuripersiljan juuren jättämistä maahan. Keväällä aloittaa reippaan kasvun ja lehtiä voi käyttää ennenkuin kylvetty persilta vasta loppukesästä öiden pimetessä pääsee kasvuvauhtiin.

Onhan kuivattua piparjuurta esimerkiksi kaikissa punajuurisäilötepusseissa. Erikseen en kyllä tosiaan ole missään nähnyt. 

Piparjuuri estää säilykkeissä homehtumista, ja sen vuoksi sitä käytetäänkin esim. suolakurkuissa ja säilykepunajuurissa. Tuoreena sitä voi laittaa ohuina viipaleina viimeiseksi purkin pinnalle.

Löysin myös tietoa että piparjuurta ei pitäisi koskaan keittää vaan sitä lisätään ruokaan tuoreeltaan ihan lopussa mausteeksi. Kuorittua juurta voi pakastaa, ja ottaa käyttöön pienissä erissä raastamalla sitä jäisenä.

Onko kellään prego kasvikuivuria? Lämpötilaa ei näy, vain säätönuppi. En omista lämpömittaria, niin osaisko joku sanoa paljonko lämpötila on minimillä ja maksimilla? Ohjekirjassakaan ei tätä lue. Ajattelin aloitella omenoilla ja banaanilla. Seuraavaksi chilit. 

Joo löysin kans saman. Ihme homma, kun tuotteen mukana ei lue missään tuota. No nyt ovat omput ja banskut pöhisemässä. Katsotaan miten käy. 

Jos omia herneitä ja papuja halauaisi kuivata, jotta saisi niistä kylvötarpeita ens keväälle ja satoa ensi vuonna, niin olisiko hyvä laittaa ne korjuuvaiheessa tuollaiseen kuivuriin?

Mie olen kuivanut vaan pöydällä paperin päällä.

Viinirypäleotä rtuli paljon. Kokeilen tehdä rusinoita. Kivellisiä ovat, mutta kai syötyä tulee. Takan jälkilämmössä kuivattelen Pelti kolmijalan päällä.

Maanparannukseen kasvattamani härkäpavut ‘Kontu’ kuivaan sellaisenaan huoneenlämmössä. Ne olivat jo muuttuneet muutenkin ruskeiksi palkojen sisällä. Vihanneskuivuri on jo viikon ajan pöhissyt parvekkeella kuivaten satsin omenansiivuja vuorokaudessa. Kuivuriin mahtuu kerrallaan reilu puoli ämpärillistä tällä erää sariolaa ja punakanelia. 

Nyt ovat siivut olleet 5h “missä lie lämpötilassa”. Nahkeita ovat, mutta rapeita eivät. Taidan ottaa kohta pois. En luota yötä olla yksinään pöhisemässä. Aamulla laittelen chilit, niin kerkeävät olla kunnolla. 

Kesänlapsi, chili ohutkuorisena kuivuu nopeasti jos laitat siivutettuna kuivuriin.