Tässä paikka kuivurille.
Tässä paikka kuivurille.
Millainenkohan kuivuri olisi hyvä ja suht edullinen ja vielä vähän tilaa vievä? Siis pienehkö malli.
Jääkaapin päällä olen vuosia kuivannut sienet ja maustekasvit…
No ei ainkaan sitten tämä mun Orakas, joka on tilaavievä "huonekalu", ja ollut kallis ainakin joskus 20 vuotta sitten.
OBH Nordican kasvikuivuri on ihan toimiva peli. Siinä on mahdollista kuivata 1-5:llä päällekkäin asetettavilla ritilätasoilla. Tilaa se ei paljoa vie eikä ole kovin äänekäskään, hurisee hiljalleen käytössä ollessaan. Säilytän sitä yläkaapissa josta otan pöydälle käyttöön tarvittaessa.
Ollut minulla nyt jo muutaman vuoden käytössä. Ei ole kallis hankinta, olisko jotain 60 euron luokkaa (?) varmastikin hintansa arvoinen.
Minulla on Evermat ollut jo 30 vuotta,siinä on 6 ritilää.Nykyhinnoista ja kokoonpanosta en tiedä.Tämä on ostettu aikoinan Kotipuutarha-lehden tarjouksesta.Silloin sai nuo 2 ylimääräistä ritilää siihen hintaan.Olen tykännyt vie pienen tilan,ei pidä isoa ääntä.Onkin otettava taas työhön,kai noita lehtikaaleja olis alettava kuivaamaan.Toivottavasti muutakin kuivattavaa löytyy.Vaikka aina sataa,kuten nyt.
Tässä myös säädettävä läpö ja ajastin.
Ostin viime kesänä Avec merkkisen kuivurin. muutaman kympin maksoi (olikohan jotain 30-40€, voi olla halvempikin) Keskisellä. Portaattomasti säädettävä lämpö , 5 ritilätasoa .
Mun mielestä nuo halvat pöytämallit riittää ihan hyvin tällaiseen pienimuotoiseen kuivaukseen. Mulla on varmaan sama kuin Nuulla, ei ollut hinnalla pilattu ja hyvin pelittänyt jo vuosia. Kaveritkin lainaavat sitä usein, mahtuu sellaiseen vetoketjulliseen jonkun vaateliikkeen mainoskassiin, mitä varmaan monella on kotona.
Mä kuivaan jonkun verran yrttejä, vähän chilejä ja pääsääntöisesti sieniä. Hienoa kun viime kesän superherkkutattisadon sai kuivattua, eikä ole sitten niin hätää niitä käyttää kuin pakasteita.
Nyt on koe-erä mansikoita kuivumassa mun halpiskuivurissa ja aloin harkitsemaan paremman hankkimista, jos vaikka alkais kuivaamaan kaikenlaista ihan tosissaan. Pelkkien omenoiden kuivaamiseen ne paremmat on hinnakkaita, mutta sehän oiskin pitkän ajan investointi. Orakas on metallikuorinen ja siksi kiinnostava, mutta Excaliburkin vaikuttaa ihan hyvältä. Excaliburia kehutaan monella keskustelufoorumilla, mutta kehut on niin ylitsevuotavia, että joko se on tosissaan aivan mahtava tai sit ne viestit on maahantuojan kirjoittamia. Onko täällä kokemuksia tuosta laitteesta? Jos sellaisen hankkii niin pitäisikö heti olla se 9-tasoinen?
Eikös Kaisaliisalla ole?
Juu on Excalibur, jotain kirjottelinkin tuonne kuivaaminen-ketjuun.
Nyt pitää mennä, jatkan tuonnempana
Excalibur-kokemuksiani löytyy Kuivaaminen-ketjusta s. 7, ja sivulla 8 on kuva hedelmänahkoista. Katsoin muistiinpanoistani, että viime syksynä kuivatimme kahdeksan ämpärillistä omenoita (kuivuriin menee noin ämpärillinen kerrallaan).
Paikallisessa K-marketissa oli eilen kypsiä banaaneita isoja pusseja eurolla. Laitoin illalla banaaniviipaleita kuivuriin, ja nyt on kuivatut banaanisiivut valmiina Harmi kun ei hoksattu ostaa useampaa pussillista!
Ostin tänään sitten tuon Evermat-kuivurin kun ihan vahingossa tuli vastaan ja satasella irtosi, normaalihinta olisi ollut 300 eur. Takuuaikaakin 2 vuotta ja vaikutti kaikin puolin minulle sopivalta. Nyt vaan testaamaan…
Epesa, hyvä löytö! Mulla on ollu Evermat nyt vuoden ja oon tykänny. Yli 20 vuotta siitä haaveiltuani vasta ostin :).
Espoossa myynnissä:http://www.tori.fi/uusimaa/Evermat_kuivuri_20596547.htm?ca=11&w=3
Anttilan Outlet Espoon Sellossa myy tuota samaa 99,-, sieltä minäkin ostin (oiskohan tuo tori.fi-myyjä sieltä ostanut ja haluaa vähän tienata, onhan nyt sesonkiaika)…
Kysyin just mieheltä paljonko hän muutama vuosi sitten maksoi kirpparilla meidän evermatista, 25€
Työnantajalla on tämän sorttinen kuivuri, mies ollut tee-se-itse-tyyppiä. Puhallin on vaan siinä laitettu kaapin sisään pohjalle. Toimiva vekotin, olen testannut. Ekan kerran piti tovi etsiä kyllä aitasta sitä kuivuria, kun en tajunnut et tollasiakin on olemassa,,,,
http://kupariseppa.blogspot.fi/2012/08/tee-se-itse-hyotykasvikuivuri.html
maiju_ kirjoitti .
"Onko uusia kokemuksia laitteista? Tekisi mieli ostaa kuivuri. Huomasin Verkkokaupassa: https://m.verkkokauppa.com/fi/product/30397/fshxj/Str-me-Professional-Food-Dehydrator-hy-tykasvikuivain "
Valtsu kirjoitti: “Pyöreissä kuivureissa on vaivana tasojen paikkojen vaihtaminen, kaikki kerrokset ei kuivu samaan tahtiin kun lämpö puhaltaa alhaalta keskeltä. Periaatehan tuossa on sama kuin tosikalliissa metallisissa tehokuivureissa. 4-H kerholta olen vuokrannut. Varmaankin kesänmittaan joudun hankkimaan tuollaisen. ABC kuivuri on ollut hyvä, hidas ja halpa, syksyllä vanhemman termostaatti lakkasi toimimasta. Sienifriikkinä kuivurille on käyttöä ja sankollinen saisi vermeeseen mahtua kuivumaan kerralla.”
Varasin torista tällaisen. (50€)
http://www.soputuote.fi/tuotteet.php