Kuka tunnistaa tämän kasvin?

Ei tämä kait pitäisi muratti olla.. Eikös muratti ole köynnöskasvi? Tämä ainakin kasvaa vartensa avulla pystyssä.

Mitens jokin palsami? Kun räjähtää…

Minkähän kokoinen se kukka on? Jättipalsameita on valkoisista pinkkeihin ja aika riesahan se on sekä pihalla että luonnossa. Ainakin sen siemenkota räjähtää ja korkeutta on yli metrin.

Pienehkö kukka siinä on. Täytyykin etsiä kuvia tuosta palsamista, jos se vaikka olisi se.

Mikä tämä on? Löysin äsken roskikesta kaksi suht hyvinvoivan näköistä kasvia. Mieleeni tuli aluksi ahkeraliisa, mutta en sitten pienen googletuksen avulla ollutkaan varma siitä, mikä kukka on kyseessä. Pahoittelen jo alkuun huonoa kuvanlaatua. (Kasvi on varmaan aika ''peruskauraa'', mutta minulla ei ole koskaan ollut tämäntyyppisiä kukkia.)

Tässä ensimmäisessä näkyy paremmin lehdet:

ja tässä jälkimmäisessä kukka:

pikkubegonia, hautausmailla yleinen yksivuotinen

Kiitos kibuvitsi!

Olisiko joku ystävällinen ja heittäisi nimellä tätä kellokukkaa, joka ryhdittömänä joskin melko kookkaana notkuu purjepenkissä:

maariankello

uuh! Onko se nyt se? Kuukkeloin ujosti maariankelloa mutta ei siellä ollut ollenkaan tuon näköisiä. Vuosia olen yrittänyt maariankelloa meille, yhtenä vuonna onnistuin mutta sitten taas katosi.

menee tohisten kuukkeloimaan paremmin

Hän on kaksivuotinen.

se se kuitenkin on :slight_smile:

Mikä on purjepenkki?

Taitaa olla samaa osastoa kuin mun imeläpenkki ja pisarapenkki. Jollakin nimellä niitä täytyy kutsua, jotta pysyvät järjestyksessä :slight_smile:

Tällainen nököttää mun potagerlaatikossa purkissaan enkä tiedä mikä se on. Kuka osaa sanoa tästä kuvasta :

(koiran)heisi?

Kibu, voisko tuo olla lumipalloheisi ? Yhtäkkiä muistin että pari kesää sitten oli joku torilla myymässä perennoja ja hänellä oli yks pieni oksa purkissa jota väitti lumipalloheiden (?) taimeksi. Ostin sen ja olen unohtanut kokonaan kun viime kesänä näytti että ei tuosta mitään kasva.

no voisi…aattelin vaan kun olet siellä pohjoisempana :slight_smile:

vaikka on sieltäkin löytynyt kestävää lumipalloheisikantaa

Taidanpa antaa tuon kasvaa tämän kesän tuossa purkissaan ja syksyllä pistää sitten maahan johonkin sopivaan paikkaan.

Naapurilla kukkii kolmemetrinen lumipalloheisi aivan valtoimenaan. Leveyttäkin melkein yhtä paljon. (Omani ei vielä kuki, kun on niin piskuinen, raukka). Ovat varmaan ‘Pohjan Neitoja’ molemmat, se menee vielä kuutosellakin.