Kukkaruukut ja -maljakot

Avasin uuden keskustelun, kun en tälläistä löytänyt mistään. Vanhalla puolella oli keskustelua maljakoista ja ruukuista, joten laitetaan tännekin.

Meillä kerätään Arabian vanhoja kukkaruukkuja. Erilaisia on kerääntynyt kirppareilta aika määrät. Jossain vaiheessa pidin mukanani listaa puuttuvista aluslautasista tai itse ruukuista, mutta nyt olen jo luovuttanut. Samassa sarjassa kokoja kun on useita ja ulko muistista kun luulee ostavansa juuri sen puuttuvan lautasen, niin taatusti liippaa vierestä.

Olohuoneen ikkunalla on mustavalkoisia, malli ja ruukut 60-luvulta. Samaan sarjaan kuuluu myöskin neliskanttinen.

Onko amppelikukilla (soihtuköynnös ja kissus) mitään mahdollisuuksia menestyä umpinaisessa saviruukkuamppelissa. Kaupassa katselin ja kaikki amppelit tuntuivat olevan umpinaisia malleja.

Mietin vaan, jos hyvin salaojittaisi; ruukunpalasia ja kevytsoraa pohjalle ja olisi huolellinen kasteluiden kanssa? Pystyisikö juurille laittamaan "hengitysputkia" jostain, vaikka mehupilleistäno-jaa?Vai olisiko parempi laittaa kasvi omassa ruukussaan tämän amppelin sisälle?

Olipa ajankohtainen otsikko. Mistä te löydätte oikeita kukkaruukkuja sisäkukille, siis ei suojaruukkuja? Kiersimme kolme isoa kauppaa eikä mistään löytynyt mitään muuta kuin suojaruukkuja. Kun kysyin pohjareiällisiä ruukkuja, minut ohjattiin ulkoruukkujen puolelle!

Samaa olen ihmetellyt paikallisissa kaupoissa. En oikein osaa kasvattaakaan sellaisessa umpinaisessa. Ennen oli monta kokoa reiällisiä ruukkuja lautasineen, nyt vain niitä umpinaisia ja nekin kauhean koristeellisia jokainen.

Niinpä onkin ikivanhat ruukut päässeet arvoon arvaamattomaan uudelleen… voihan niitä kaunistella mm. maalaten tai decoupage’lla tms.

Noista ampperiruukuista vielä, ihan kaikki amppeliruukut meillä on aina olleet umpinaisia materiaalistaan riippumatta ja salaojitettuja, joko ruukunpaloilla tai leca-soralla.

Mulla keraamisissa amppeleissa sisäruukkuna ihan tavallisia ja rumia muoviruukkuja. Jos siinä amppelissa olisi pohjareikä niin sehän pissisi kasteluvedet =) Täällä Euromarketissa oli ainakin vuosi sitten hyvä valikoima ihan niitä perinteisiä punasaviruukkuja ja niihin lasitettuja aluslautasia. Joihinkin umpiruukkuihin olen porannut pohjareiän porakoneella. Melkein aina onnistunutkin, pari ruukkua on räsähtänyt halki…

Minä myös pidän amppelikukilla mielelläni umpinaisia saviruukkuja, koska kastelu on minusta helpompaa niihin, ei valu vesi läpi. Muutoinkin suosin umpinaisia, enkä vielä tähän päivään mennessä ole liikakasteluun kukkiani tappanut.

Fellow, tuota reikien poraamista on meilläkin "harjoiteltu" - yleensä se onnistuu sitä paremmin, mitä isompi ruukku... Ja käsipora on siinä tosi hyvä työkalu kertoo puuhan toteutuksesta vastaava siippani.

Lisäys: maalla kesällä ulkona olevan suuren erilaisten muoviruukkujen kokoelmankin pohjat on tuolla menetelmällä rei'itetty kokoon katsomatta. Samoin erilaiset kasvarin suuret kylvölaatikot - monet entiset teurastamon makkara- tai lihapakkauslootat...

Joihinkin muoviruukkuihin ja -astioihin olen “kiertänyt” reiät ihan puukon kärjellä, kun pehmeämpi materiaali. Toimii myös lasittamattomaan saveen, mutta joidenkin keraamistan materiaali niin kovaa että vaatii vankemmat työkalut. Ja onhan ne nätit sirpaleetkin kivoja, niistä voi tehdä vaikka mosaiikkia =)

Niinpä! En ne hukkaan mene nekään, joskin joskus sen Kraks!!! -äänen jälkeen saattaakin kuulua: “ai jaa…”

Laittelen siis amppelikasvini tuollaisiin umpinaisiin, hyvien salaojituksien kera. Jos alkavat jurottamaan, niin vaihdan ne reijällisiin muovisiin, jotka asetan sitten tämän umpinaisen sisälle.

Asiasta ulkoruukkuihin; minun mielestä aina vaan kaunein ruukku ulkokukalle on perinteinen punasavinen. Kerran yhteen sellaiseen sävelsin laastilla pikkukiviä kiinni, ja totesin, että ilman mitään koristuksia on parhain, tai ainakin minun tekemiä koristuksia… :wink:

Niitä perinteisiä punasavisia, halkaisijaltaan jotakin 30 - 40+ cm, on vain melkoisen vaikea löytää. Ainakaan siinä määrin, että saisi jonkinlaista yhtenäisyyttä pihan joka suunnalle…

Ajatus puukonkärjestä nirhaamassa reikää punasaviruukun pohjaan nostatti ihokarvat pystyyn ja kylmiä väristyksiä selässä ja hampaanpohjissa asti :/

Ne taitaakin olla ainoita ruukkuja, joissa melko varmasti se reikä on jo siellä pohjassa. Joskus kyllä harmittaa, kun se reikä on (isoissa ruukuissa) tuhottoman iso - muutama pienempi siellä saattaisi ajaa saman asian paremmin kuin se yksi iso. Ja kun jossakin “Vietnam” ruukussa sitten on useampi reikä, ei niiden koossa ole ainakaan säästelty.

Olen antanut itselleni kertoa jostakin, että ennen reiän poraamista lasittamattomaan punasaviruukkuun kannattaa ruukku liottaa vedessä.

Tykkään näistä Arabian vanhoista kukkaruukuista, joissa on kunnollinen aluslautanen. Harmi ettei niitä tehdä enää. Jonkun olen vielä onnistunut löytämään kirpparilta viime vuosinakin.

Jatuulilla on juuri tuo musta neliskanttinen mikä meiltä vielä puuttuu. Yksi valkoinen ja yksi aluslautanen on, mutta se musta olisi hakusessa.

Tuo ruskea on minulle uusi malli ja väritys.

Nämäkin ovat Arabian ruukkuja, 60-luvun alkupuolelta. Reijät ovat hauskasti sivuilla, joten voi käyttää ilman aluslautastakin. Sisälle on ilmeisesti kuulunut keramiikasta valmistettu jonkinlainen ritiläosa.

Tosi hyvännäköinen tuo nelikulmainen ruukku.