Jatuuli, täällä jahooliilla kasvaa ko. ruukussa Sansevieria trifasciata ''Moonshine''
(nimessä pitäisi olla yksöishipsut kaksoishipsujen tilalla, ei tule oikein muuten)
Jatuuli, täällä jahooliilla kasvaa ko. ruukussa Sansevieria trifasciata ''Moonshine''
(nimessä pitäisi olla yksöishipsut kaksoishipsujen tilalla, ei tule oikein muuten)
Olisikohan tämä minun kasvini sitten ´Golden Hahnii´.
Olen laittanut siemeniä hätäpäissäni pienien istutusruukkujen puutteessa vanhoihin säilykepurkkeihin. Pohjaan olen tökkinyt naulalla reikiä ja laittanut vähän soraa, ettei mätäne. Hyvin on toiminut tähän mennessä ja ovat aika hauskan näköisiä kun on monta pikku tainta peltipurkeissa rivissä. Vanhat etiketit kun repii pois niin voi tehdä omat kivemmat etiketit tai sitten laittaa esim. herneenversoja hernekeittopurkkiin ja tomaatin taimia tomaatimurskapurkkiin. Ei tietenkään vedä vertoja arabian ruukuille.
Välke, minulla on tuollainen ihana ruukku vaaleankeltaisena. Ja reiällisellä “välikappaleella”. Enpä tiennytkään, että niitä on tehty noin monenvärisenä! Omani olen saanut äidiltäni.
Löysinpäs ruukkupaikan kaktuksille Kakkuvuoka ja kynttilälasi, josta pesussa lähti punainen pinta pois. Vuokaan viskelin rumia ruukunpalasia, kiviä sekä punaisia kivimansikoita. Minulla on paheena ostaa pojalle tuliaisiksi niitä ihania minikaktuksia halpakaupoista ja ne pahus vieköön venyvät pituutta vuosien varrella. Seuraavaksi ryhdyn anopille keräämään sellaiseen pitkulaiseen kippoon sopivaa valikoimaa.
Ei varmaan kuulu tämän otsikon alle...mutta... Harrastaako kukaan enää pullopuutarhoja? laitoin kokeilun... mitähän kasveja semmoseen kannattais laittaa? Mie laiton pienen kaktuksen, piikkikruunun taimen, ihan pikkuisen herttalyhtyä ja jotain koralli- tai tulitikkukaktusta...
Nyt joku kaktusharrastaja alkaa itkemään verta. Rakentelin parista muovipurnukasta lintusuojat parille pienelle kaktukselle. Kuvia löytyy Linkki
Erittäin kätevät ja hyvän näköiset, hyvä keksintö! Muistuupa mieleeni, että näin joskus ohjeen minikasvariin, joka oli tehty niistä läpinäkyvistä CD-levyn kansista. Täytyypä koettaa etsiä sitä.
Euffis(28. helmikuuta 2008)
tuota reikien poraamista on meilläkin “harjoiteltu” - yleensä se onnistuu sitä paremmin, mitä isompi ruukku… Ja käsipora on siinä tosi hyvä työkalu kertoo puuhan toteutuksesta vastaava siippani.
Viikonloppuna yritin kaupasta etsiskellä reiällisiä ruukkuja, jotka siis eivät olisi niitä perinteisiä alaspäin kapenevia savisia. Eipä löytynyt ei. Löytyi kyllä muutama ‘‘ruukku ja lautanen’’, missä ei sitten kuitenkaan ollut ruukussa reikää. En ymmärrä miksi myydä lautasta ruukun kanssa, jos se lautanen on turha.
Lopulta päädyin sitten tulokseen, että otan omasta mielestäni nättejä ruukkuja ja poraan reiät itse. Olen aiemmin pariin mustaan ruukkuuni reiät poranneet ja olivat sen verran kovaa materiaalia että hetken sai tehdä töitä. Kaupastakin oli ostettava sitä varten laattaterä. Normaalit kun tylsyvät kovassa valkosavessa. Mutta oikea terä ja vettä mukaan, niin ei tarvitse kuin aikaa Yllätyin positiivisesti, että näissä nyt ostamissani ruukuissa ei kestänyt poratessa läheskään niin kauaa kuin aiemmin. Jaksoin ja uskalsin tehdä jopa kolme reikää ruukun pohjaan (kun ei tuo poranterä ole ihan niin leveä mitä voisi), joten nyt on nätit ruukut sisustukseen
Jostakin olen lukenut myös, että lasittamattomat saviruukut ennen reikien poraamista kannattaa liottaa vedessä hyvin, niin ei halkea porattaessa.
Tällaisia hankin tänä keväänä, olivat tarjouksessa, joten raskin sitten ostaa...tuppaavat olemaan muuten kalliita..Tuossa keskim on kattoon saakka ulottuva kirjovehka, jonka latvus jäi kuvasta pois
Kauniita. Minäkin huolisin tollasia, sopisivat loistavasti mun sisustukseen.
Haluaisin istuttaa aaloeni värimultaan maljakkoon, onko kenelläkään kokemusta aiheesta, mitä muuta siihen tarvittaisiin, värimultaa, värillisiä geelirakeita, sammalta, ehkä?
Onko kukaan kokeillut?
Pienoinen pulma. Minulla on kuvassa näkyvä (omasta mielestä hieno) ruukku, joka on hieman epäkäytännöllinen.
Ruukkuun voisi tietysti laittaa kimpun kukkia, mutta en allergiani vuoksi voi pitää kukkivia kukkia sisällä. Tahtoisin siis istuttaa tuohon jonkun viherkasvin, mutta minkä. Kysynkin siis: mikä mielestänne olisi sopiva? Uskallan kyllä porata tuon pohjaan reijän, mutta muuta muutoksia en raaski tehdä. Vai pitäisikö vain tyytä säilyttämään siinä roinaa?.
Joku sellainen ettei kasva paljoa juurista ja riko. Mitkä ovat ruukun mitat suunnilleen?
Hieno ruukku
Ruukun mitat: korkeus= 21cm, leveys (pulleimmasta kohtaa)= 18cm, kaulan kapein kohta= 10cm
Tunnearvoa sillä on enemmän, kuin rahallista, mutta en silti tahtois sen rikkimenevän. Jos joku tahtoo tuommosia samanlaisia, mutta eri mallisia tai muuta tuon tyylisiä saviastioita, niin suosittelen erittäin lämpimästi! http://www.kustavinsavipaja.fi/
Ellei ole mallistossa just sitä mitä etsit, ni kakkoslaatua löytyy pihalta jos jonkunmoista (ja vanhoja malleja). Myös ovat joustavia tonkimaan varaston uumenia.
Miltähän näyttäisi, PikkuM, jos nostaisit (vaikka nurinpäin käännetyn toisen ruukun avulla) tuon ruukkusi ikkunalaudalla (tai missä se nyt onkaan) vähän muita korkeammalle ja antaisit jonkin hernevillakon tyyppisen valua sieltä…?
Ei ollenkaan pöllömpi idea! Silloin ei olisi ihmettelyä juurien kanssa tai ilmanvaihdon. Kiitos vinkistä.
Kokosin pienet kaktukset näihin kahteen vanhaan styrox-ruukkuun. Pistin folion mullan ja ruukun väliin, sillä minulla ei ole näille sopivia aluslautasia. Olisi kiva tietää noiden kaktusten nimet joskus. (Ruukut ovat ensimmäiset krassiruukkuni. Hankin ne silloisen vuokra-asunnon krassikipoiksi noin vuonna 1977 ehkä)
Tälläinen lähti kaupasta mukaan. Se on lähes 30 cm korkea. Ajattelin siihen onnenbambun ja jonkun tupasmaisen kasvin ja vielä rönsyilevän, tai roikkuvan. Täytyy miettiä.