Kukkaruukut ja -maljakot

Mistä hankitte kukkaruukut Tampereen lähiympäristön kukkaharrastajat? Olisin tarvinnut ihan tavallisia saviruukkuja saintpaulia- ja kuparilehtipistokkailleni, mutta en löytänyt. Kävin Sarankulman Bauhausissa ja Pirkkalan Hongkongissa, mutta niissä on tarjolla vain suuria ruukkuja. Niitä minulla on kotonakin vaikka muille jakaa. Partolan kukkatalossa on kyllä ruukkuja, mutta se on hinnoitellut itsensä jo pihalle, joten en siellä juurikaan poikkea. Vihjeitä, kiitos.......

Pienempiä ruukkuja myyvät ruokakaupat ja kirpputoreilta löytyy valmiiksi rustiikkeja ja vähän vanhahtavia jos sellaisia kaipaat:)

Kiitos neuvosta, siis kirpparille…

Tämän valmiiksi rouhitun näköisen maljakon löysin Viherlandiasta Jyväskylästä, Bauhausissa Tampesterissa oli samantyylisiä kesällä...

Tuleepa oivia vinkkejä. En olisi koskaan tätäkään hoksannut, kiitos!

Mää oon dyykannu ruukut hautuumaan roskiksista jo 70-luvulta alkaen. :slight_smile:

Mutta minä en ole löynnyt kuin niitä ihan pieniä, hyviä kyllä taimille - keskikokoiset on hankittava kirpparilta;)

Pieniä (tosin lasitettuja) ruukkuja olen löytänyt esim. Citymarketista…

Ahaa, enpä hoksannut poiketa Citymarkettiin tällä heikkotuloksisella ruukunostoreissullani. Käväisen nyt kuitenkin ensin hautuumaalla, jos vaikka sieltä löytyisi. Saan samalla hoideltua anopin hautakukat kuntoon…

Tää on kyllä hirveän raadollinen ohje, mutta isompia ja syviä ruukkuja (ruusuruukkuja) löytyy hautuumaiden roskiksista äitienpäivän jälkeen. :-/

Sitten kun niitä hautuumaalta löytyneitä saviruukkuja vähän tuunailee, niin niistä tulee tämän näköisiä.

Upeita oot tehny. Mäkin oon maalaillu, mutta en oo ehtiny taiteilla vielä noin koristeellisiksi.

Täällä harvemmin löytää saviruukkuja. :frowning:

Tai sitten tämän näköisiä...

Jahas, Zairan “pajassa” ollaan taas oltu ahkeria. Tosi nättejä!

Kuinkas nuo on tuunattu, sillä lakka-servettisysteemillä? Decoupage vai…? Kun ovat hieman erinäköisiä, kun joskus meikäläisen maalailemat :smiley:

Toivon hartaasti, etteivät vielä tänä vuonna siirry täysin muoviruukkuihin noiden kanervien kanssa. Sain viimevuonna päähäni siirtää kukat niistä muoviruukuista kunnon saviruukkuihin... maalailin sitten 60 tuollaista saviruukkua eri värieihin ja kuvioihin. Siitä huolimatta olen taas ilman ruukkuja... en ymmärrä minne ne kaikki ruukut ovat kadonneet... eihän minulla nyt kuuttakymmentä kukkaa voi olla... eihän hymyä.

Ruukut on tehty servettitekniikalla.

Zairalla tosi hienot ruukut! Mitä maalia olet niissä käyttänyt? Minä joskus jollain yritin, mutta se ei pysynyt kiinni saviruukun pinnassa. Lohkeili hetken kuluttua isoina kappaleina irti.

Ihan kaikkea mitä on remontista jäänyt. Remonttiässää ja betoluxia enimmäkseen. Remonttiässällä maalatut olen viimeistellyt spraylakalla, sillä se on vesiliukoista. Betoluxia en ole viimeistellyt millään. Ainakin vuoden ruukut ovat kestäneet hyvin. Pitempää käyttökokeilua minulla ei ole. Osa ruukuista on tällähetkellä ulkona maassa, ja ovat ainakin toistaiseksi vielä kunnossa. Ruukut on maalattu myös sisältä (myös reikä) jolloin vesi ei pääse imeytymään ruukkuun, ja näin vioittamaan maalia.

Ahaa, kiitos zaira. Tuo sisäpuolelta maalaaminen on varmaan se tärkeä ero!