Hienoja ruukkuja olet tehnyt Zaira. Voisitko vähän vinkata, mistä löytäisin ohjeen noiden tekoon. Olen sen joskus lukenut ja hukannut. Täytyypä käväistä hautuumaalla. En ole ajatellutkaan, että siellä olisi roskiksessa aarreaitta.
Googlaile sana decoupage, ensimmäisestä linkistä löytyy aika hyvä ohje. Hakusanalla servettiaskartelu löytyy myös erilaisia linkkejä ja vinkkejä.
Kiitos zaira.
Lasikulho oli kirpparilöytö. Etsin kukille kivoja kulhoja ja ihastuin heti tähän. Ja sitten tein siihen tuollaisin kivi/kukka-asetelman. Siitä ei kyllä tullut sellainen kuin toivoin, mutta ehkä joskus saan siitä hienon.
Hauskan näköinen se on nytkin ja kun kasvit hieman kasvaa, niin paremman näköiseksi tulee.
Greippipuu (40 vuotta vanha) pitaisi vaihtaa uuteen ruukkuun. Lasittamaton saviruukku, jonka halkaisija on ainakin 60 cm. Kuka tietää, mistä saa näin ison ruukun ja kaikkein edullisimmin. Kyselee Muori Hyvinkäältä.
Ruukun koko on niin valtava, että pitää etsiä varmaankin puutarharuukkujen puolelta. En tunne Hyvinkään alueen puutarhamyymälöitä, mutta sopivan löytyessä on nyt hyvä aika ostaa, kun ruukut ovat syksyn poistomyynnissä.
Jos omalta alueelta ei löydy, myy tämä firma ainakin riittävän suuria ruukkuja. Talvimyynti sijaitsee Kiihtelysvaarassa, mutta ehkä heillä on kokemusta ruukkujen toimittamisesta toisaallekin Suomeen. Sivuilla ei valitettavasti ole hintoja, mutta kysymällähän ne selviää. http://www.ruukut.fi/
Yksi vaihtoehto on soittaa Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutarhaan ja kysy neuvoa. Siellä on paljon kasveja punasavisissa, lasittamattomissa saviruukuissa, joiden koko on halkaisijaltaan 60 cm ja enemmänkin. Jostakinhan heidänkin täytyy niitä hankkia, joten voivat varmaankin neuvoa eteenpäin. Minun kokemuksellani henkilökunta on todella ystävällistä ja antaa näitä vinkkejä mielellään. http://www.fmnh.helsinki.fi/nayttelyt/ktp/index.htm
Katajasta tehty maljakko, sain sen eilen lahjaksi!
Hyvinkäällähän on se Puutarha Center siellä missä on paljon autoliikkeitäkin. Mun mielestä siellä oli viime viikolla joku ruukkuale.
Minulta saisi ruskeita normaaleja saviruukkuja, reiät pohjissa. Kaikenlaisia kokoja löytyy (Länsi-Uusimaa/Lohja/Saukkola/Karjaa). Postimaksujen hinnalla. Katsoin, että aina 15 kg saakka postarit on 12,95. Sillä saisi jo ison kasan. Voi toivoa kokoja (halkaisija). Tietty jos noutamaan pääsee, niin tulee vielä edullisemmaksi. Lähikuntiin voin heittääkin, jos ajoa sinnepäin…
Mitä hintaa muuten olette maksaneet noista Arabian kukkaruukuista? Niinhän se tietysti on, että keräilyinnostuksen valtaamana saattaa pulittaa suuriakin summia Olen kirpparilla ostanut noita pieniä, joissa aluslautaset, n. 8- 10 euron hintaan. Mutta nuo isot, halk. 15-18 cm, taitavat maksaa jo 20 euroa kappale, vai vieläkin enemmän?
Eilen Ikeassa vieraillessani huomasin jymy tarjouksen. Isoja siis isoja saviruukkuja hintaan 4,95€. Tiedä sitte laadusta, mut uskoisin tuon asiansa toimittavan. Sinne siis jos isoa ruukkua halvalla kaipaa.
En tiedä mitä olen ajatellut, mutta olen istuttanut vuosi sitten kiinanruusuja, kultapalmun ja pari viirivehkaa suojaruukkuihin. Ruukuissä ei tietenkään ole reikää pohjalla jne. Istutanko kasvit uudelleen esim. altakastelu- tai saviruukkuun?? Kukat voivat kyllä hyvin. En ollut ajatellut ollenkaan ettei kukkia voi istuttaa suojaruukkuihin.
Neuvokaa tässä ruukkuasiassa, kiitos tuhannesti!
Monet kasvit voi istuttaa reiättömiin ruukkuihin ja ne selviävät hyvin kunhan vaan ei kastele liikaa, mullakin on jopa kaktuksia reiättömissä.Jos sun kasvit on vuoden ajan voineet hyvin reiättömissä, et siis oikein voi olla liikakastelija, minusta sulla ei o mitään syytä muuttaa purkkeja, jatkat vaan samaan malliin.
Kiitos vastauksesta! Vaihdan ruukut sitten uusiin, kun nykyiset jäävät pieniksi. Tästä lähtien istutan kaikki uudet kasvit reiällisiin ruukkuihin.
Löysin varastoa siivotessa eilen vanhan Arabian lasitetun kukkaruukun jonka luulin anntenneeni eteenpäin jo luki 10 vuotta sitten. Se on kauniin kiiltävä tummanvihreä, sen halkaisija on 20 senttiä ja korkeus 10 senttiä. se on alhaalta muutaman sentin matkalta viitisen senttiä kapeampi ja sitten leviää tasaisena, ei siis perinteisen tasisesti alhaalta ylös leviävän ruukun mallinen. Reiät ei ole pohjassa vaan alhaalla sivuissa pareittain (muistaakseni, se ei ole nyt tässä vieressä).
Mitä siihen on tarkoitus laittaa kasvamaan? En niin välittäisi kaktuksista kun on niitä pikkukyläläisiä ja se on niin painava ettei siitä saa aluslautasen kanssa amppeliakaan. Sopiva Aravian korkeareunainen lautanen on olemassa, tosin ei vihreä vaan valkoinen. Ideoita?
Minulla kasvaa noissa matalissa Arabian kukkaruukuissa anopinhammasta. Se on kivan näköinen kun ruukku on lehtiä piukassa ja niitä on samanlaisissa (minulla nuo ovat mustia ja valkoisia) ruukuissa rivi ikkunalla.
Minulla ei ole arabian ruukkuja, mutta anopinhampaat ovat mielestäni kivoissa ruukuissa.
Olen keittiöön ommellut jyskin kankaasta verhot (kolmeen eri ikkunaan) ja ruukkujen värit sopivat hyvin verhojen väriin.
Pohjoisikkunalla, sälekaihtimet auki.
Samasta kohtaa, kaihtimet kiinni.
Tämä myös keittiöstä. Keittiössä on vain anopinhampaita ja kaikilla on samanlaiset ruukut.
Kiitos teille molemmille kivasta vinkistä, en ole koskaan ajatellut että anopinhammas voisikin näyttää kivalta kun sitä on isona pusikkona. Muistan joskus katselleeni että niitä on eri värisinä, töissä oli joskus sellaista jossa oli tummanpunaisia raitoja lehdissä (ja ruukku niin täynnä että se yhtenä yönä halkesi itsestään) ja on niitä muitakin näkynyt mutta kattelen. Taidan katsella ensi viikolla jos saisin jostain isommasta kukkakaupasta paria eri väriä. Siihen mahtuisi hyvin neljä kaupan ruukullista ellei sitten keväämmällä saisi täältä joltain vaihdettua oravannahkoihin. Kiitos vinkistä!
Arabian vanha, korkeampi ruukku, korkeampi kasvi eli anopinkieli.