Kukkaruukut ja -maljakot

Pakko sanoa että juur toi ruukkumalli on minun mielestä kaunein Arabialaisista. Mullakin on neljää erilaista mallia ja huisin monta kokoa mutta toi on sellainen joka korostaa sitä sisällä olevaa kasvia omalla mallillaan. Yksi oudommista on se niiden perusmalli mutta tumman sinisenä. se on vielä isohko, ehkä 2,5 -litrainen mutta millaisen kukan siihen yleensäkään voisi laittaa. Siksi se on seisonut ainakin 10 vuotta kaapissa.

Kevät koittaa toivottavasti hyvin pian ja loppuu nämä pakkaset :confused: Päätin vihdoin selvittää jokavuotisen pähkäilyni ruukuista. Miten mitäkin ruukkua käytetään??? Olen laittanut saviruukkuun kukan ja hetken kuluttua ruukku ruman laikukas… pitääkö saviruukun sisään laittaa muoviruukku? Ulkopuolelta lasitettu ruukku on taas mennyt säröille? Mikä pielessä???

Voisikohan molemmissa tapauksessa olla syynä liika vesi? Se tiiliruukku kerää vettä itseensä ja kun se on pitkään märkä eikä pääse luovuttamaan kosteuttaan multaa, se purkaa kosteuttaan ulkopuolelle. Samalla lailla käy päältä lasitetuille tiiliruukuille kun se on läpikostea eikä voi haihduttaa vettä ulkopuolelle. Sitten se pintapuoli alkaakin kukkimaan.

Eli kun vähentää vähän kastelua ja antaa mullan hieman kuivahtaa välillä niin kasvitkin saa vähän vetää henkeä.

Laikukas saviruukku on just ihana <3

Kesäksi tällainen ruukku kasvihuoneeseen

Ompas hienoja ruukkuja. Ja moonlightin kannu/ruukku on aivan tosi ihana <3

Voih, nyt mä alan kohta itkeä :frowning: Mulla on ollut joskus tommonen Arabian valkoinen neliskanttinen aika iso ruukku+aluslautanen, jotka sain mummalta. Olin laittanut sen vielä kirjahyllyn päälle kissoilta suojaan, mutta yks päivä kun tulin töistä, olikin ruukku ihan paloina lattialla. En edes yrittänyt alkaa liimailla, kun palat oli 2x2cm luokkaa… Se oli kyllä tosi hieno ruukku. En oo kyllä täälä koskaa nähny kirppareilla arabian ruukkuja, ja mielestäni aika usein käyn. Ja keräilen vanhaa kotimaista lasia, joten aika tarkkaan tulee pöydät tavaroiden osalta katseltua :slight_smile:

Mulla on 5 nättiä "vanhaa" ruukkua, jotka kaipais vielä kasveja. Ruukut on aika pieniä, halkaisijat 7-11cm. Eli jotain pientä… Mutta samalla myös nättiä, erikoistakin ehkä ja mielellään helppohoitoista :slight_smile: Olisko kellään ideoita? Ideoita millä kasveilla nuista sais "näyttävän" kokonaisuuden? Niin ja mielellään myös maalaisromanttiseen sisustukseen sopivaa :slight_smile: Nuissa oli aiemmin kaktuksia mut ne ei oikein sovi meille… 

ruukut

Oliko kyseessä sisäruukut vai tulevan kesän ulkoistutukset? Olen ehkä maailman huonoin neuvomaan näissä ruukkuistutuksissa, mutta mieleeni tuli ensimmäisenä ruukkujen tyyliin sopivana erilaiset muratit (menevät sekä ulkona, että sisällä). Joku muu voisi neuvoa sitten niille murateille sopivat kaverit. :slight_smile:

Todella kauniita ruukkuja, ovatko tarkoitettu sisäkäyttöön etteivät laske vesiä alleen, eri sävyisiä pienilehtisiä riippuvia/köynnöstäviä viherkasveja minäkin noihin istuttaisin.

Tietääkö kukaan mistä tällaisia ruukkuja saa? (kuva lainattu e-baystä luvan kanssa)

Ruukkuja?  Parikymmentä vuotta sitten näitä myytiin tuikkukipoiksi ja itsellänikin on vielä pari pyöreää jäljellä. Osoittautuivat kyllä siinä tarkoituksessa vaarallisiksi, kun ovat liian umpinaisia ja se saattaa aiheuttaa tuikussa allaspalon.

Kyllä, ruukkuja. Väärä sanamuoto ehkä, mutta tähän tarkoitukseen ‘‘mullattomille’’ kasveille, kuten Tillandsiat.

Niille varmaan ovatkin ihan kauniita “ruukkuja”.

Kirpparikierrokselle vaan, ja äkkiä, nyt on just sesonki kynttiläjutuille.

Maljakoita alkaa olla jo melkoinen kokoelma ennestäänkin, mutta nämä oli pakko ostaa kun halvalla (?) sain. Vitosen per astia. Noihin saa monenlaisia kimppuja sitten laitettua. Täytyykin laittaa paljon yksvuotisia kesäkukkia kasvamaan.

Löysimpä tämmöisen itselleni hyvin ajankohtaisen ketjun. Olen keksinyt itselleni uuden harrastuksen, eli haalia huonekasveilleni hienot ruukut tai suojaruukut. Ja tämä innostus iski minuun syksyllä kun muutimme vanhaan omakotitaloon, jonka pihapiirin aitasta löytyi kaikennäköistä vanhaa tavaraa.

Iittalan teemakulho on nyt kukkavatina, liimattuna, kun meni keskeltä halki pudotessaan. pikkuinen savipata odotti talossa kun tänne muutimme. Kuparipurkki on kirppikseltä. sitten on vielä tupperwaren pikkupurkki. etsiskelin kahvipensaan aluille uusia purkkeja niin löysin värikkäät muovipurkit jemmasta…

Laakea aitasta löytynyt emaliastia oli juuri sopiva kahdelle pennimuorille jotka ostin hiljakkoin kaupasta, reiätkin oli jo pohjaan tehty valmiiksi. sopiva aluslautanenkin löytyi aitasta. Tuo tumma mikä lie kaadin on myös tämän talon peruja, ja on muuten arabian, en tiennyt, että arabia on tehnyt tämmöisiäkin.

Vielä monta kukkaa odottaa uutta ruukkua/suojaruukkua/alusvatia ei muuta kun kirpputorille penkomaan.

Se tumma mikä-lie-kaadin on kastikekulho, minulla jatkuvassa käytössä. Todella hyvä, kestää myös uunissa olon. Ota ruoka-astiastoosi se käyttöön, se ansaitsee päästä sinne.

Muoks, pitää vielä mainita että alunperin se on äitini peruja eli sillä on käyttövuosia takanaan jo paljon. Todella laatutavaraa, en kovin helposti siitä kyllä luopuisi.

on arabian liekki-sarjan kastikekasari (kestää lieden ja uunin) ja omassa käytössään toki meilläkin.

edit - minulla kestänyt käytössä yli neljäkymmentä vuotta. itse en luovu ja uskoisin, että perikuntakin ymmärtää hyvän päälle ja jatkaa soossin tekoa samassa astiassa.

Ohi otsikon, mutta pakko kertoa. Tuosta liekkisarjasta mulla oli 70-luvulla pata ; laitoin lihoja sun muita liemineen levylle, ja lähdettiin taloyhtiön saunaan. Takaisin tultaessa alkoi jo alakerrassa haista omituiselta. Kolmannessa kerroksessa avattiin vihdoin omakin ovi: padassa ollut neste oli oli kiehunut kuiviin, pata oli haljennut ja koko kämppä sinisen savun peitossa. Nuori emäntä oli vääntänyt sähkölevyn kuutoselle, kun luuli sen olevan ykkösellä!

Sinä pakkasiltana huushollissa tuuletettiin koko suuren keittiöikkunan ja parvekeoven avulla. Ei juotu rauhallisia saunakahveita, ei.