Kultaköynnös, Epipremnum pinnatum

Tässä minun kultaköynnökseni, johon vaihdan tänä keväänä mullat ja toivottavasti raskin ostaa uuden ruukun. Tuo sininen ei käy yhtään sisustukseen.

Ihana! Tosi nätti kyllä! Mä en oo enne nähnykkää tollee laitettua kultaköynnöstä!

Minä ihastuin myös ja katselen nyt sillä silmällä kirjahyllyn päältä roikkuva köynnöstäni…

Tiedoksi vaan jos innostut itsekin rakentamaan puun, että mullanvaihto on aikaa vievä operaatio. Siksi kannattaa valita iso ruukku, viime keväänä vaihdoin vain pintamullat. Olen tehnyt bambukepeistä nuo rungot ja puuvillanarusta punoin köyden. Puuvillanarulla myös olen kiinnitellyt noita kasvavia "oksia".

Tässä vielä kuva siitä kiinnityksestä:

Kultaköynnökselle ei tarvitse kovin usein multaa vaihtaa, juuret ovat melko pienet. Hyvällä lannoituksella viihtyy mainiosti vanhassakin mullassa. Pintamultaa voi rapsutella pois/lisäillä uutta ja painaa samalla paakkua tiiviimmäksi, jos on “löystynyt”.

Miukattus, tosi kauniin näköinen tuo teikäläisen köynnös. Ihan vaan näin ohimennen kyselen, että
ei siinä olisi yhtään ylimääräistä pätkää? naurua

Toden totta! En tullut edes ajatelleeksi moista riemua kuin mullanvaihto =I Omaani olen vaihtanut tosi harvoin mullat ja silti jaksaa kasvaa hyvin.

Onpa teillä ihania köynnöksiä! Jos meinaatte joskus katkoa niitä niin tässä olisi yksi jolle kelpaisi nuo pistokkaat silmän isku

Ostin reilu viikko sitten kultaköynnöksen. Sellaisen jonka lehdet ovat vaalean vihreät/limen väriset. Se on juronut samannäköisenä ja päätin vaihtaa mullat. Taas nousi kiukku pintaan, kun tutkin kasvualustaa. Se oli tietenkin hötyistä turvetta ja lisäksi kasvin pistokkaat oli tökätty oasis sieneen, joka oli turpeen keskellä. Juuria oli paljon, mutta olivat kuivaneita. Tekee toivottavasti uusia...Meinasin ensin laittaa turpeineen isompaan purkkiin ja hyvää multaa ympärille. Onneksi löysin sienen. Kasvi olisi ehkä märäntynyt kosteassa mullassa sienen kanssa.

Miksi ihmeessä kaupasta ostetut kasvit on istutettu mitä ihmeellisimpiin viritelmiin? Tai tiedän oikeasti vastauksen, mutta silti kiukuttaa. Jos ei aina kotiin päästyä muista tarkistaa purkin sisältöä, niin vaikea on kastella oikein. Pahin oli mielestäni orkideapurkki, josta löysin superlonia. Siis juuret ja tyvi kiedottu superloniin, joka piti kasvin kauan märkänä. Arvatkaa mätänikö?

Ohhoh! Eipä ole tullut edes mieleen tarkastaa purkkeja ja että olisi tungettu superlonia tms. ruukkuun. Tehdäänkö noin ihan yleisesti? Kun ei heti viitsisi kaivaa kasveja välttämättä purkista pois? Nytkin yksi hoya bella ja peruskärsimyskukka saavat vielä odottaa ruukuttamista jonkin aikaa, mutta nyt alkoi jo ihan huolettaa!

Itse olen hyväksi havainnut istuttaa kaikki kasvit mahdollisimman pian uuteen kasvualustaan. Sitä turvehöttöä käytetään vissiin joka paikassa ja lähes joka kasvilla, ja on varmasti ihan ok kasvualusta kasvihuoneoloissa, mutta kotona se ei toimi sitten yhtään. Turve pidättää vettä niin voimakkaasti, että sen on oltava todella märkää jotta kasvin juuret saisivat siitä mitään irti, samalla kuitenkin se turpeen märkyys mädättää ne juuret. Monipiippuinen juttu, mutta suosiolla vaan uutta multaa. Itsellänikin odottaa nyt tuoksuköynnös mullanvaihtoa, ja on odottanut niin kauan että tiputti kaikki nuppunsakin jo, mutta vielä joutuu odottelemaan pari päivää. Sitten alan operoida, kun on tämä muutto valmis…

Mulla oli vuoden Kultaköynnös tuossa turpeessa, hyvin kasvoi vaikka kastelun kanssa oli ongelmia, turve imi paljon vettä enkä tiennyt koskaan annoinko tarpeeksi vettä.. Mutta ei tuo kuollut. Nyt vaihdoin tuon kukkamultaan ja isompaan ruukkuun.

Hai taas.

Äidiltäni sain tänään tosiaan elämäni ensimmäisen kultaköynnöksen. Jotkin varret ovat kasvaneet tosi pitkiksi ja varsia on ehkä 5 kpl. Nyt sitten meinasin niistä pistokkaita leikellä, jotta saisin siitä tuuheamman. Kysymys kuuluukin, että jos pistokkaan leikkaan, niin jatkaako leikkauksen kohteeksi joutunut varsi kasvuaan? Voiko väliltä tunkea vartta multaa siten, että sitä ei katkaise?

Onko kultaköynnös kuinka kranttu kasvi kasvamaan?

Tällaisia tällä kertaa

Leikattu varsi jatkaa kasvuaan, muttei haaroitu. Itse olen kasvattanut varsia ikään kuin ruukun ympäri, jotta näyttää tuuhealta. Todella helppo hoitoinen ja vähään tyytyvä. Vettä mieluummin liian vähän kuin paljon. Seuraavan kuvan kasvikin saa vettä silloin tällöin, kun muistan. Eikä ole lainkaan kranttu kasvamaankaan. Mulla lähinnä menee hermot, kun kasvaa niin nopeasti isoksi ja joutuu ottamaan pistokkaita...

Seuraavan kuvan kasvi on muistaakseni kolmesta pistokkaasta. Eli laitan yleensä samaan ruukkuun 2 tai 3 pistokasta.

Lehtien väri on vaaleanpi pimeämmässä ja vihreämpi valoisassa.

Tässä vielä kuva latvotusta oksasta. Jatkaa siis kasvuaan edellisen lehden kohdalta. Pistokas tekee juuret lehden kohdalle. Kuvassakin näkyy pienet nystyt jokaisen lehden kohdalta, jotka kasvavat kunnon juuriksi vesilasissa tai mullassa. Voit siis tunkea multaa katkaisematta tällaisen kohdan. Nuo katkaisukohdat oisin tietty voinut lyhentää, kun ei lehtien välillä tee kasvua. Ja teenpä sen nyt samantien. Oli tietysti havainnollisempi kuva noin.

Onpas Marjakoolla rehevät kultaköynnökset!!!

Peppeliini, ihanko totta tuo lehtien värin taso ? Eikös kirjavissa yleensä ole vaaleammat lehdet, mitä valoisampi kasvupaikka ja vihreämmät varjommassa ? Eli voiko tuokin vaihdella lajikohtaisesti ?

Mie nostelen kultaköynnöksestä niitä pitkiä versoja takaisin mullan pintaan, kiinnitän jollain rautalankalenkillä siihen ja ohjaan taas toiselta puolen ruukkua ulos. Säästyn juurruttamiselta.

Kiitos todella hyvistä neuvoista!

Vielä jäi kiinnostamaan latvottu oksa. Voiko sen tehdä jotenkin hallitusti. Ilmeisestihän kyse on haaroittumisestanaurua?

Tässä kuva "kaunokaisesta"

Tässä minun Kultaköynnös joka on kasvanut hirmuisesti tämän kevään aikana:

Mulla katkaistu varsi teki hitaasti uuden lehden katkaisu kohtaan. Tuo kehitti lehteä ja vartta tuohon yli kuukauden, nyt vasta aukeaa lehti. Mutta muuten kultaköynnös on alkanut kasvaa taas huimaa vauhtia.