Kultaköynnös, Epipremnum pinnatum

Kultaköynnös on siitä hyvä kasvi, että se menee vaikka keskellä huonetta huoneenjakajana, kasvaa tosin niin kaukana valosta hitaasti, mutta kuitenkin. - Valkovihreälehtinen lajike kasvaa hitaammin, on minusta oikeastaan kivempi kuin tuo keltavihreälehtinen.

Oletteko huomanneet lajikkeiden välillä eroja juurtumisessa? Se perus-kultaköynnöshän on helppo, voi vain unohtaa vesilasiin ja humps pian on komeat juuret. Nyt olen yrittänyt saada Neon-lajikkeesta pistokkaita, mutta kaikki ovat mädänneet ärtynyt Vai liekö valon vähyydellä lajiketta suurempi vaikutus asiaan?

Neon juurtui multaan ihan OK, vaikkakin hitaasti.

Marble Queenin onnistuin kerran kuolettamaan.

Tämä aika on tosiaan omiaan tappamaan juurrutusyritykset - keväällä kasvukauden alettua on huomattavasti paremmat mahdollisuudet onnistua.

Mulla on 1 kultaköynnäksen oksa joka on nyt juurtumassa vedessä.Kysymys kuuluukin: Saako leikkuu haava kuivahtaa ennen kun oksan laittaa veteen juurtumaan?? Mulla se on kuivahtanut.

Enpä ole koskaan kokeillut, mutta eiköhän sekin tässä sinun kokeilussasi nyt selviä :slight_smile:

Muuten kultaköynnös juurtuu minusta hitaasti.

Olen sammaa mieltä Sailasin kanssa, hitaasti juurtuu. Annoin viimeksi pätkien kuivahtaa pari päivää ja pistin (myöhään syksylä) vesilasiin jossa saivat jonku verran juurta. Aattelin kokeilla semihydroa (onko se oikea sana kun ei käytetä multaa ollenkaan) niile ja onnistuin katkoon kaikista ne heikot juuret ennen ko sain ne pysymään sorassa (sitä pienempi rakeista) kaatumatta. Päätin kuitenki yrittää vielä juurettomilla ja luulin jo koko homman epäonnistuneen ko huomasin yhen juuren kasvaneen veteen astioho. Nyt ne pukkaa jo uutta kasvua. Hitaasti mutta kuitenki. Enpä olis uskonu! Paremmin ne juurtu ko edelliset kesällä multaan juurettomana tökätyt. Erona myös se että kesälä en antanu pistokkaitten kuivahtaa ennen multaan tökkäystä.

Herranen aika, ja minusta ei ole mitään helpompaa juurrutettavaa kuin juuri kultaköynnöspuhetta. Varsia olen tökkinyt vesilasiin siten, ettei veteen osu yhtään lehteä, vartta vain ja nimenomaan niitä juurinystyjä. Ja jo kohta pukkaa mehevää juurta tulemaan.

No minä tässä olen sitä mieltä että talvella kultaköynnös juurtuu hitaasti kun sitä vesilasissa juurruttaa. Juurtuu siis kuitenkin, mutta meinaa usko loppua. Tänä “talvena” ensimmäistä kertaa talvijuurruttelua kokeilin.

Sensijaan kevät-kesä-syksy-juurruttelut samalla lailla vesilasissa ovat helppoakin helpompia. Sinne kun varren veteen lykkää niin takuuvarmasti juuria ilmestyy. Ja sitten vaan kukkarukkuun multaan kasvamaan. Ja juurrutuslasissa siis pelkkä varsi osuu veteen, ei lehdet.

Ok, minä annoin tuon kuivahtaa, pistin tuon pulloon juurtumaan, kun vesilasissa on niin iso "suu" että se meinaa tippua pois.

Tänään kurkistin tuota pistokasta joka on vedessä, ja valkea juuren alkuhan siellä tökötti :)

Onko kenelläkään liiaksi asti sellaista kultaköynnöstä kuin Hansoti12? Tilalle joko rahaa tai sitten vaihturilla!

Minulta kyllä löytyy kultaköynnöstä, lehdissä keltaista ja vihereää. En vain tiedä mitä lajia se on. Onko se sitä tarvitsemaasi? Jos on voin laittaa oksen tulemaan.

Berino, se kultaköynnös mitä tarkoitan on tämän osion kakkos sivulla, jos sulla vaan sitä on niin hyvä homma =O)

Kyllähän tuo samalta näyttää:) Laita yskärillä osoitetietojasi, niin laitan tulemaan postissa.

HUOM! Edelleen hakusessa Hansoti 12

Tervehdys, eräässä oppaassa mainittiin, että pistokkaiksi kelpaavat 2-3 nivelvälin pituiset varren kappaleet, joissa ei tarvitse edes olla lehtiä. Tätä olen testaillut, mutta vaikka tekivätkin juuret lasissa, eivät sitten multaan laitettuina enää selvinneetkään (tosin samoin kävi osalle lehdellisistäkin).

Osaisikohan joku neuvoa aloittelijalle, mistä voisi hankkia semmoisia sammalkeppejä, joita pitkin voisi käynnöksiä kasvatella? Itselläni köynnöksiä on muutama: se marple queen, sitten semmoinen enemmän valkoinen (onkohan sekin oikeasti tuo marple) sekä oma suosikkini limen värinen pikkukaunotar. Semmoista "perinteistä" tasaisen tummanvihreää yksilöä ei vielä samassa taloudessa asustele, mutta ehkä eräänä päivänä. Myös muita pitänee jatkossa katsella "sillä silmällä".Kauhean isoja eivät ole: välillä olen ylirakastanut (eli kastellut todennäköisimmin liikaa) lähes kaljuiksi ja sitten on pitänyt leikellä.

Innokkaasti olenkin sitten lukenut teidän muiden kommentteja; ehkä ensi keväänä ovat vielä ainakin nämä hengissä! Olen siis saanut liialla innolla muutaman rönsyliljankin tapettua ;)

Gaagamel76, mie olen ostanut oman sammalkeppini Säästökuopasta. Eiköhän noita löydy marketista kuin marketista. Oletko kukkakaupasta kysynyt?

Mulla on sitä neonia ja normi-kultaköynnöstä, ja ne on nyt osa jotenkin villiintyneet...

Oisko vuosi sitten kun ostin Plantagenista tuon neonin ja huomasin kyllä että ne pistokkaat roikku vaan turpeessa parin juuren varassa, mutta lisäsin vaan multaa päälle ja ajattelin että eiköhän ne ite kasvattele lisää juuria ja sillälailla ankkuroidu kunnolla.

No...pari kertaa totesin että taas ne roikottelevat itteensä ja taas en saanut muuta aikaseksi kun saman mulla lisäyksen. Kesäksi neoni meni partsille, oli huonolla hoidolla ja liiassa valossa ja leikkasinkin (ja juurrutin myös tietysti) ainokaisen varren joka oli enää hengissä.

Alkusyksystä sain sitten aikaseksi lisätä multaa taas (näköjään tuo turve vaan painuu ja sitä myötä häviää ruukusta) ja ankkuroitua sen verson kunnolla ihan ristikkäisten puutikkujen avulla ruukkunsa, ja nyt kun nostin se muutama viikko sitten sisälle, niin se alkoi ihan hulluna pukata uusia lehtiä siitä verson nysästä jonka leikkasin: Neljästä kohtaa versosta puskee uutta lehteä, ja yksi verso nousee mullastakin!Että hyvin sain sen ilmeisesti partsilla sisuuntumaan...

Tuo kauhea versojen pukkaus tapahtu muuten yhelle normi-kultaköynnöksellekkin tänä kesänä. Että oon jo oppinut että kaikki kynnelle kykenevät kukat pihalle vaan, ja piänki ne yleensä melkeen pakkasiin siellä,kun tuntuvat siitä aina saavan potkua tuohon kasvuunsa, osa vaan kasvaa sen jäliltä ihan hulluna, osa tekee kukkia ja kuka nyt mitäkin.hymy

Ystäväni etsii Kultaköynnös marple queen pistokasta.

Itse etsin kultaköynnös White marble ja hansoti 12 lajikkeita.

Löytyyköhän keneltäkään =p

Kultaköynnökseni näyttää tänään tältä. Kesällä pistokkaista koottu.