Kultapallo, Rudbeckia laciniata "Goldball"

Sain tämän kultapallon taimen keväällä taimenvaihtopäivillä, nyt sitten kukkii jo muutamin kukin.

Meilläkin kukkii. Sain alun viime kesänä ja näytti aika saman kokoiselta kun Pirkko-Martalla. Nyt on korkeutta jo noin 3 metriä!

Tämä on yksi mun suosikkikasveistani, ollut jo lapsesta saakka.

Millamaarit, käsitykseni mukaan kultapallo kuuluu perinneperennoihin, kestää talvet hyvin ja kasvaakin mukavasti. Korkeutta kannattannee varata paljon, kuten Kaarina76:n kuvista voi nähdä, mutta kultapallo ei liene maailman aggressiivisin leviäjä... Kookas siis kuitenkin joka tapauksessa.

Millamaarit, kultapallo tarvitsee yleensä tukea: joko jonkinlaisen tukikehikon tai sitten voi istuttaa sen ympärille korkeahkoja, tukevavartisia kasveja. Leveyssuunnassa se ei vie paljoa tilaa.

Millamaarit, kultapiisku ei millään riitä kultapallon tueksi. Sen kivenkin pitäisi olla tosi korkea järkäle. Kultapallolle saattaa tosiaan tulla korkeutta kolmisen metriä, ja se on tosi horjuvainen. Tarvitsee tuen aina, muuten makaa pitkin pituuttaan maassa.

Onko jollakulla oivanlaisia kultapallon tukirakennelmia, joita jaksaisitte kuvata? Keväällä aiomme siirtää tämän kultapallon ikkunan alta pois, koska tässä se ei saa vettä vaikka sataisi. Se tulisi olemaan yksittäiskasvina joten tarvitsisi tukikehikon.

Vielä Millamaaritille: katsos tuota laittamaani kuvaa tarkasti. Siinä näkyy naru, joka on seinässä kiinni korkealla. Kultapallo on ikään kuin hirttäytyneenä siihen, varret roikkuvat taipuen narun jälkeen hetikohta alaspäin. Ei siis riitä että alhaalla on tuki.

Jos nyt istutit kultapallosi, tukea se tarvitsee vasta ensi keväänä.

Öh, siis ensi kesänä kun alkaa kukkia syyskesällä. Ei vielä keväällä.

Minä istutin kultapallon tämän vuoden toukokuussa keskelle nurmikkoa. Sain oikein kunnon mättään, josta kasvoi jo tänä kesänä oiva kasvusto, ja kauniisti kukkivat. Kultapallon ympärille laitettiin 4 keppiä, joiden ympäri viritin 2 tukinarua, yhden alemmaksi ja toisen ylemmäksi, kun kasvoivat niin kovin. Kyseinen viritelmä ei ole kaunis, joten en taida laittaa kuvaa kuitenkaan... Alempi naru on valkoinen ja ylempi oranssi. Ylemmän narun viritin hätäpäissäni heinäkuun lopussa, kun todella kova tuuli riepotteli kultapalloja ja muutama varsi katkesikin. Silloin ei löytynyt mitään muuta kuin oranssia verkkonarua... En ole jaksanut vaihtaa kauniimpia naruja, vaikka ostinkin ohutta vihreää muovista pyykkinarua, joka maastoutuisi käsittääkseni aika hyvin nuokkuvien kultapallojen taakse. Tukikepitkin ovat peräisin lähilepikosta, eivät kauneimpia siis. Tuollainen rakennelma näyttäisi kultapalloille kuitenkin riittävän, tukikeppien vain pitäisi olla kauniimmat.

Olen miettinyt sitäkin, voisiko neljän kepin väliin viritellä keväällä jonkinlaisen verkon, jonka läpi kultapallot kasvaisivat. Vai kasvaisivatkohan? Ja ylemmäksi voisi sitten laittaa yhden narun kiertämään tukikeppejä. Nuo meidän pihan kultapallot ovat ainakin niin reheviä, että uskoisin verkon piiloutuvan hyvin. Vihreä muovipintainen isosilmäinen verkko? Hmm.

Kultapallo kasvaa kyllä sen vihreänverkon läpi, jopa toisenkin kerran jos laittaa korkeamallekin verkkoa ja voihan sen kiinnittää vaikka samoihin tukikeppeihin jotka ovat siinä alimmaisessa, tekee vaan reilunpitkät tuet,hiemanhan voi kasvua ohjaillakin kehikkoon,sellaistakin olen nähnyt tehtävän että ne kumpikin kerros verkkoa ovat irtonaiset ja niitä kohotetaan sitten kasvunmukaan ylemmäs,hyvin on onnistunut sekin tapa...

No, jospa laitankin pari kuvaa. Tässä vaiheessa ajattelin jopa katkoa tukikeppejä lyhyemmiksi. Kuva on otettu 22.7.

...mutta kasvu oli aika voimakasta. Onneksi en lyhentänyt keppejä. Tämän kuvan kävin ottamassa juuri äsken. Tässä näkyy jo se toinenkin, ylempi naru.

Millaisesta materiaalista saisi kauniit tukikepit?

Mie taittelin omalle kultapallolleni harjateräksestä sellaisen puolikaaren muotoisen tuen. Samantyyppisen kuin kaupassa myydään niitä vihreitä ohuehkosta langasta taiteltuja tukia. Avonaiselle puolelle laitoin rautalangasta kaarenpätkän. Hyvin on toiminut ainakin toistaiseksi.

Millamaarit, sehän on sitten ihan sama mihin nyt sen kultapallon ja kaikki muutkin kasvit laitat. Joku multakasa vaan minne ne siirreistutat. Ensi keväänä sitten katselet mihin ne siirrät siitä siirteestä. Itse viime vuoden lopussa keräsin omasta pihastani kaikkea mahdollista aika pieneen siirrepenkkiin, ja siitä sitten hain ne tähän uuteen kotiini tänä keväänä kun olin saanut penkit kaivettua. Kaikki elivät, kaikki lähtivät kasvuun, ja mikä mukavinta - kaikki oli helppo nostaa ruukkuihin siitä siirteestä. Onnea puutarhan laittoon ensi keväänä

Hurjan nätti pallopuska tuulevilla. Minä kuulun kans kultapallon ystäviin ja onneksi omassa penkissä kasvaa sitä pienoinen tupsu. Aika hitaasti näyttää tuuheutuvan, mutta pääasia että kukkii. Mulla on myös tuollanen keppi-naru viritelmä tukena.

Jos ei halua kultapallon kasvavan kolmemetriseksi hujopiksi, voi kasvuston leikata alkukesästä, kun se on ehtinyt vajaan metriseksi. Neljästäkymmenestä sentistä poikki, ja kasvusto ehtii silti hyvin kasvaa vajaat parimetriseksi ja kukkii hyvin ja pysyy pystyssäkin *vähän* paremmin. Pentti Alangon neuvo. Olen kokeillut ja toimii! Tänä vuonna jäi leikkaamatta ja tukemattakin, ja tuolla rötköttävät pitkin pituuttaan maassa...

Poppius, kiitos neuvosta! Tuota pitää miunkin ens kesänä kokeilla.
Kultapallo on miun yks suosikki, kestää maljakossakin pitkään.

Kiitos hyvästä vinkistä. Tänä vuonna kultapallokasvusto onkin muhkea, mutta tällä hetkellä lamoaa pitkin maataärtynyt Vaatisi kunnon tällingit pysäkseen pystyssä, mutta tuo leikkaus onkin hyvä ajatus, kun aina nuo tuet jäävät virittämättä ja kovin heiveröisistä ei ole mitään hyötyä.

Siis mitä? Tämäkö on perenna tämä kultapallo? Minä luulin sitä kesäkukaksi, kun oli joku naapuri sen kompostiin viskassut.

Kai sen johonkin saa mökillä tungettua, vaikka keltainen onkin. Kuinka paljon vaatii aurinkoa?

Meillä kultapallo kasvaa talon itäpäädyssä. Eli puolet päivästä on täysin varjossa, mutta näköjään viihtyy ja kukkiikin nätisti.