…rudbeckia laciniata ‘Goldquelle’ voisi olla hyvä valinta lajikkeena, jos tahtoo perinteisen kultapallon matalampana! kasvaan. 120cm korkeaksi… ;O))
Sain tämän viime vuonna taimienvaihtopäiviltä, muistaakseni Kaarina*:lta.
Minä kyllästyin joka kesäisiin kultapallon tukemisyrityksiin ja leikkasin kesällä n. 50 senttiseksi kasvaneen kultapallon alas. Nyt puska on vain noin 120 cm ja kukkii kohta.
Eilen illalla vetelin kymmenen metriä vihreää verkkoaitaa kultapallometsän ympärille. Vedin, vaikka tiedän, että muutaman viikon sisällä sekä aita että pallot ovat kellahtaneet nurmikolle. Kypsää puuhaan. Olen mietiskellyt tuota alasleikkausta, että toimikoo tosiaan ja milloin kannattaisi tehdä. Kiitos Välkelle “kannustuksesta”, ensi kesänä heiluu viikate. Tai no, pensassakset.
Jostain tuon niksin luin ja se taitaa toimia. Halusin kokeilla, koska minusta se erilaisin vermein kuristettu kultapallopuska ei koskaan näyttänyt hyvältä.
kauneus on katsojan silmissä minun kultapalloni kasvaa kompostikehikon vieressä, ts saa tosi tuhdin lannoituksen jatkuvasti ja on sen vuoksi korkea ja kaatuvainen, eikä minusta ole yhtään hullumman näköinen, kun loppukesällä peittää kultaiseen vaippaansa kesäkurpitsapöheikön.
Olen monta vuotta leikannut kultapallot aina joskus juhannuksen jälkeen, mutta en maata myöten vaan n. 50 senttisiksi. Kukinta taitaa tulla hieman myöhemmin, mutta ei paljoa, verrattuna siihen, että jos ei leikkaa. Tuen niitä kyllä silti kaupasta ostetuilla perennatuilla, mutta se on paljon helpompaa kuin, jos ne olisivat niin mahdottoman korkeita.
Voisi ensi vuonna kokeilla tuota maata myötenkin leikkaamista, että miten se eroaa. Se on siis muistettava tehdä aikaisemmin kesäkuussa.
-Kauneus on katsojan silmissä- totta, jos se oikeasti on silmissä, mutta nää kultapallot kasvavat rinteessä ja kaatuvat tänne alarinteeseen, missä kauneus kyllä ei ole kenenkään silmissä,,, ja ylärinteen puolella, jossa niitä katsellaan, ei näy kuin sekalaista varsisotkua. Mutta onhan tämä upea kasa...sinänsä...sijainti vain väärä.
Lannoitustakaan ei heille ole tarjottu naismuistiin.
Minä luin tuon viestin tuolta pikalaatikosta etusivulta ja mulle tuli ekana mieleen, että jos ne kaatuu väärään suuntaan rinteessä, niin minä kiertäisin ongelman. Istuttaisin ne alarinteeseen ja antaisin (jopa ohjaisin) kaatumaan sinne ylärinteeseen missä katsojat on. Niiden edessä ylärinteessä passais kasvamaan kaikenmaailman sipulikukkaa joiden kuihtuvia varsia ei tarttis sit katsella kesemmällä kun tuo kaatuis päälle.
Vaan kun tulin ketjuun ja näin kuvan, niin eipä siinä taida niin paljon rinnettä olla, että noin saisi tehtyä.
Meillä isäntä teki betoniverkosta ja harjateräksistä kultapalloille kasvuritilän, jota voi nostaa sitä mukaa kun kukat kasvavat. Aiemmin kaatuilivat myös joka suuntaan → mulla meni hermo kun osa jäi leikkurin allekin kun ei käet riittäneet joka lähtöön. Hyvin on pelittänyt ritilä.
Voi kiitos kultapalloideoista. Nanikka, jäin oikein miettimään tuota tarkoituksellista kasvusuuntaohjausta. Sitä voisinkin jossain toteuttaa, ei kylläkään tässä, koska yläpuolella on kulkuväylänä toimiva nurmikko ja rinne on tosiaan lyhyt, valtava pallomeri täyttää sen. Bee, betoniverkkoa olen ajatellut itsekin, miten olette toteuttaneet sen nostettavuuden? Käykö isäntä kesän mittaan hitsailemassa uusia korkeampia jalkoja…
Tuulia-tuu, ei tarvitse hitsailla kesän mittaan kun on jo alunperin jätetty harjateräkset tarpeeksi pitkiksi. Ensin alkuun verkko on aika matalalla, että saadaan mahdollisimman moni varsista siitä läpi ja kun kasvavat niin verkkoa nostetaan tarpeen mukaan. Edellyttää tietty, että saa painettua syvälle ne harjateräkset ensin. Sama systeemi toimisi kyllä muillakin korkeilla.
Hmm, tuosta on hyvä lähteä kehittelemään. Mulla on kallio siellä pian vastassa, joten kovin syvälle ei mennä “portaattoman korkeudensäädön” kanssa. Mutta tekisi varmaan ihmeitä, vaikka olis vain matalampikin verkko. Eivät sitten taipuisi ihan alhaalta asti maata myöden.
Bee, kuinka ihmeen pitkät ne harjateräkset pitää olla, että sitten, kun ovat nostetetut aivan yläasentoon, niin maassakin on jäljellä terästä sen verran matkaa, että homma pysy pystyssä. Ja miten saatte ne aluksi upotettua niin tosi syvään? Entä, kun telinettä nostaa kukkien kasvun mukaan, niin eikö se holahda takaisin alas vanhoihin reikiin maassa? Epäilen, että en ollenkaan ymmärtänyt tämän mielenkiintoisen tukivempeleleen käyttöä oikein
En vastaa edelliseen Been puolesta, mutta ajattelin tätä konstruktiota itsekseni ja että verkkoon joutuu varmaan virittelemään sen verran monta tukijalkaa, että vaikka eivät olisi maan sisällä ollenkaan, niin pysyy pystyssä kuin vaikkapa päytä jaloillaan.
Aivan, ja sitten kun kukat ovat siitä kasvaneet läpi, niin eihän se sitten enää niin kaadu. Vaikeita asioita minun yksinkertaiselle päälleni
Huomenta vaan, harjateräksethän ovat pitkiä, meillä on mahdollista painaa ne tosi syvälle maahan ja nostaa sieltä tarpeen mukaan. Tukijalkoja on todella useita, koska tuo verkko on n. 4 m? pitkä ja olisi aika fletku vaikka onkin sitä tukevampaa verkkoa. En tiedä hökötyksen pystyssä pysymisestä jos tukijalat eivät ole ollenkaan painettuina maahan, mutta sen tiedän satavarmasti, että jos se ristikko jätetään sinne aika alas ja kasvit ovat kasvaneet siitä läpi, niin ihan varmasti kaatuvat ja menevät vielä poikkikin kun osuvat siihen ristikon reunaan. Voihan ne jalat painaa siihen vanhan reiän viereen tai hiukan jalalla tiivistää kun on nostanut hökötystä. Ei meillä ainakaan mitään ongelmia sen kanssa ole ollut.
Tämmöinen samanlainen systeemi oli jollain puutarhurilla jonka upeaa puutarhaa esiteltiin telkkarissa vuonna?? ja siitä tietty bongattiin tämä hyvä keksintö.
Samantapaisella systeemillä mies teki ritarinkannuksille pyöreän kehikon (kannukset siis siellä sisäpuolella), ei verkkoa ja sitä myös nostetaan sitä mukaa kun kasvavat. Tässä systeemissä on tehty niin, että maahan on syvälle painettu metalliputket, niiden sisään laitettu nämä harjateräsjalat ja korkeutta voidaan säätää putkien läpi poratuilla ruuveilla. Tämä on nyt blondin selitystekniikkaa . Hän vielä totisena veti teipit siihen harjateräsrinkulaan (harjateräs on niin pahuksen karheaa) etteivät varret tuulessa hankaudu poikki . Mahtaako tätä nyt muut kuin vasurit ja blondit bonjata ollenkaan?
Kyl toi on ihan selkeetä brunetellekin. Joku kun vielä suostuis toteuttamaan noita metalliaskarteluja tai mieluummin opettamaan niiden tekoa. Olis kätevää osata vähän hitsausta ihan itse.
No hyvä ettei tarvinnut ruveta leipomaan, siitä ei sit olis tullu sen paremmin munia ku poikasiakaan.
Joo, ei se leipomisesta parane tämä asia Kiitos perusteellisesta selostuksestasi. Idea on hieno.Ymmärsin kuitenkin sen, että meidän savimaassa on tosi vaikeaa työntää harjateräksiä kovin syvään ainakaan minun voimillani. Eli pitäydyn toistaiseksi vanhoissa konsteissani.