Minä siirsin ikivanhat kultapallot tänä vuonna tataren (oisko suomentatar) lomaan. Sieltä saavat kurkistella.
Näillä kultapalloilla on pensaita taustatukena.
On se vanhanajan kultapallokin ihan kaunis läheltä katsottuna, kun vielä pysyis pystyssä.
On se:)
Kultapalloja kun leikkaa joskus kesä- heinäkuun vaihteessa, niin kukkivat matalampina. Tänä kesänä leikkaus + kuivuus on tehnyt sen, että ne pysyvät ihan itsestään pystyssä. Kukkiminen tietysti hieman myöhästyy leikkauksen takia, mutta ei mielestäni haittaa. Kultapalloni kukkivat nyt, mutta osittain vielä nupulla.
Onkos kellään kuvaa 1-kertasesta kultapallosta? Meneekö sekin helposti lakoon? Olisi mukava tietää, miltä tämmönen kultapallopuska näyttää “isona”. Kuvat täällä ovat kaikki kerrottuja, jos oon äkänny oikein.
(ostin vahingossa kolme kultapallon tainta.)
Memuli, ostitko sinä kultapalloa. meillä sitä on riesaksi asti. Tänä vuonna se on pysynyt hyvin pystyssä, liekö syynä se että olen lannoittanut hyvin joten lykkää aika tukevaa vartta. Poikkeahan katsomaan
Memuli kato googlesta syyspäivänhattua niin löydät kuvia.
Mä yritin ettiä kuvia omasta Rudbeckia lacianatasta, mutten löytänyt. Kuitenkin se pysyy pystyssä ilman tukemista. Täällä aloittaa nyt kukintaa.
Matala kerrottu “Goldquelle” ei selvinnyt täällä talvesta
Mä palaan vielä tuohon memulin viestiin. Eli kyllähän tuo normaali syyspäivänhattu on harvinaisempi pihoilla, mitä kultapallo. Eli ole tyytyväinen vain vahinkotaimiin:)
Niin ja uskallan nyt puhua syyspäivänhatuista tämän otsakkeen alla, sillä lattarinimi menee oikein, suomenkielinen nimi on omistettu tosin vain kultapallolle.
Ja en kyllä löytänyt että olisi ketjua syyspäivänhatusta (Rudbeckia lacianata).
Nyt on ketju syyspäivänhatulle laitettu ja kultapallon otsikkoa muokattu.
Kiitos Miikos, mihin me joutuisimmekaan ilman sinua.
Kiitos teille viisaille. Juu, nemesia, kirosin itteäni, ku huomasin kotona, että olin ostanut 1-kert. kultapalloa. Nyt viisastuneena teidän selvennyksistänne, olenkin aika tyytyväinen. Eilen vaihdoin vaan niille uuden paikan takarivistä. Kivan näkönen tuo syyspäivänhattu on. Ei hassumpi vahinko. Viisastuin nyt noista nimistäkin.
Kurppalasta kotoisin oleva kultapallo on tehnyt jännästi kahdenlaisia kukkia. Luulin ensin että nuo yksinkertaiset muuttuvat pikkuhiljaa palloiksi, mutta niin ei näytä käyvän.
Noi yksinkertaiset on mielestäni paljon kivempia kuin nuo pallot.
Niin on minustakin. Olin tosi iloisesti yllättynyt, kun nuo viime kesänä taimivaihdossa saamani "verhoilukasvit" tekevätkin yksinkertaisia kukkia. En ole sellaisia ennen nähnytkään.
Yksinkertaiset kukat näyttävät täysin identtisiltä kuin p-netin kasvikortistossa on syyspäivänhatun kohdalla. Kävin tarkistamassa, yksinkertaiset kukat kasvavat yhdessä varressa, ettei olisi kahta sorttia mennyt juuret sekaisin. Lehdistö on kaikissa varsissa identtinen.
Kultapallon ensimmäinen kukka aukeamassa. Suurin osa vielä pienellä nupulla.
Kultapallot kurottavat korkealle.
Mitä ehdotatte yksinkertaisen kultapallon kaveriksi penkin takaosaan, suunnilleen yhtä korkeaa, sinistä, k.punaista tai valkoista? On nimittäin vähän hassun näköstä, kun kaksi kultapalloryhmää on kaksi kertaa korkeempaa kuin vieressä ja edessä olevat kasvit.