Meilläkin kultapallo on yli 2 metrinen ja kasvaa vaan,tosin kukkiikin komeasti.Se on mielestäni syksyn aurinko,pilvinenkin päivä valostuu siitä.Muistan lapsuudesta naapurin mummon kultapallon,kun kulki kouluun ,niin se loisti kuin aurinko mummon pihalla sateisenakin aamuna.
Kaveriksi ehdotaisin yhtä perinteistä tummansinistä ukonhattua, kukkivat samaan aikaan ja sinilila ja keltainen korostavat toistensa väriä. Minkähän vuoksi minulla ei ole kultapalloa, kuvanne ovat upeita.
Tän jutun 2. sivulla Poppius kertoi leikanneensa kasvuston alkukesästä jotta se tulisi tukevammaksi. Nyt sitten on omakohtainen kokemus asiasta. Tästä lähin leikkaan takuuvarmasti joka jesuksen kesä nämä. Eli käytännössä kun kasvu on n. 60 cm korkeeta niin latvoin puolet tuppaasta. Ja kukintaa ei myöhästyttänyt yhtään eli sen suhteen ei tarvitse huolta kantaa (sanoo täällä yksi kerran kokeillun asian syvällä rintaäänellä). Tässä vielä kuvaa kirurgisten toimenpiteiden tuloksista:
Oikeella eli pystyssä olevat on niitä leikattuja ja vasemmalle kenoveevaan menevät on niitä jotka on saanu kasvaa rojottaa rajottamatta. Kaikki on toki sidottu aitaan kiinni, mutta siistimmältä kyllä mun mielestä noi leikatut näyttää.
Ja koko eroa on varmaan sellaset puolimetriä, ei sen enempää.
Kultapallo keväällä kera lannoitepalleroiden
Kaikki kerrotut Kultapallot kuolleet talvenjäljiltä, penkissä tyhjäosa vain. Yhtään ei ole lähtenyt kasvamaan, pitäisi sanoa
Sama kasvi tänään.
Hankala kuvata, kun tuo aurinko möllöttää päivät yöt.
Latvominen polvenkorkuisena todellakin auttaa. Pienellä tukemisella on selvitty tänä vuonna ja kukkia näkee ihan silmän korkeudella eikä tarvii niskojaan taittaa jottas voi ihailla lähempää.
Kunhan vaan ensi vuonna vielä muistaisi ton leikkausjutun niin ehdottomasti kyllä kokeilisin yhdessä penkissä ainakin. Nyt ne on siinä ihan levällään, makaavat naapuripenkin kasvien päällä sikinsokin. Ei kiva ollenkaan muttei niille nyt enää mitään voi tehdä.
Minä kanssa latvon kultapallot joka kesä juhannuksen tienoilla. Kukkivat järkevissä mitoissa, vaikka kyllä silti tukea tarvitsevat.
Olisi itänyt latvoa meilläkin mutta en vielä uskaltautunut, kun ei ollut aiempaa kokemusta mutta ensi vuonna ehdottomasti!
Minäkin latvoin ne ennen juhannusta ja kukkivat upeasti nyt, hiukan tavallista lyhyempinä mutta muita kasveja pidempinä kuitenkin.
Kultapallo aikaisin keväällä
Aika mennä kultapalloa latvomaan
Ekaa kertaa latvon, kokeilen sitä nyt koko etupihan penkkiin. Mielenkiinnolla odotan tulosta.
Mulla on tuo yksikertaisella kukalla oleva kasvi. Latvoin sen jo viime viikolla. Ekaa kertaa minäkin vasta latvomassa. Katotaan mitä siitä tulee.
Lisäys: tuolle yksinkertaisella kukalla kukkivalle kasville olikin oma keskustelu. En heti huomannut sitä, mutta siellä oli aika hiljaista. Vain kaksi viestiä.
Se yksinkertaiskukkainen on varsinainen syyspäivänhattu. Kultapallo on syyspäivänhatun kerrattukukkainen lajike. Sitten on vielä kiiltopäivänhattu, joka on myös yksinkertaiskukkainen.
Monta vuotta olen latvonut ja tosi tyytyväinen ollut. Hetken ovat rumia latvomisen jälkeen, mutta pian työntävät uutta kasvua. Ei ne silti ilman tukia pärjää, mutta normaalit perennatuet riittää.
Vielä en ole latvonut, mutta lähiaikoina, ennen juhannusta joka tapauksessa.
Mistä kohtaa poikkasette, paljonko jätätte vartta? Voisin tehdä saman, en tykkää yhtään niistä hujopeista.
Hmmm, oisinkohan jättänyt vartta reilu puolisen metriä.