Kultapallo, Rudbeckia laciniata "Goldball"

Kuinka ranttu kultapallo on kasvualustan suhteen? Saisin naapurilta parin neliön verran sitä. Ainoa paikka tuulisella pihalla ois koiranhäkkiä vasten, mutta se on melko kostea ja erittäin savinen paikka. Toki pohjat vaihdan kunnon multaan, mutta keväällä varsinkin on kostea pitkään.

Ei ranttu ensinkään. Mulla kasvaa rehevästi ihan silkassa (vähän kompostilla parannetussa) savessa, vähän rinteessä tosin. Olen kyllä nähnyt oikein hyvinvoivia kasveja ihan savipelto-oloissakin. Jos talvimärkyys arveluttaa, niin mullan vaihtamisen sijaan ehkä voi tehdä pientä kohopenkkiä lisämullan avulla? Mutta en usko että sekään on tarpeen.

Kiitos Ellium. :slight_smile: Kaivurilla saan nuo ylös, niin pakostakin tulee kohopenkki. :smiley:

Kyllä se ainakin multavassa paikassa kestää talvimärkyyttä, mulla ei ole edes kunnon kohopenkkiä. Mulla on se yksinkertaiskukkainen versio, olikohan se viherpeukalolta. Se on niiiin hieno. Siirsin siitä muutaman koekappaleen viime syksynä haasteelliseen paikkaan, missä ei mikä tahansa tahdo menestyä. Ainakin viime talvesta on selvinnyt hyvin.

Mulla kasvaa hyvin melko kosteassa savimaassa, en ole edes lannoittanut koskaan silti rehevöityy vaan vuosi vuodelta…

Jospa minä uskaltaisin laittaa nuo tuohon häkkiä vasten. Näppärästi saa siihen sidottuakin. Mikähän sen eteen sopis hyvin? Mulla ei ole mitään kokemusta koko kasvista. Jähiikö se paikallaan, vai valtaako se kaikki kukat viekusta… Onko se muuten alhaalta paljas, vai tuuhea? Kuvissa on aina vain ne iiiihanat kukat, muttei näy alaosaa.

Kyllä se tuuhea on muutaman vuoden jälleen alhaaltakin. Lehtiä ja vartta riittää. Kerrattu kultapallo leviää ainakin mulla koko leveydelle, ja etureunan (puolitettu kattotiili) ali nurmikkoon ellei sen kasvua rajoita mitenkään. Mulla on toisella puolen rajoittamassa punaväriminttu, joka leviää vielä reilummin juuristaan. Toki ensimmäisinä vuosina siinä edessä voi kasvaakin jotakin. Täällä kakkosvyöhykkeellä siitä kasvaa vuosittain parimetrinen kaatuileva hörhö. Tänäkin vuonna leikkasin ennen juhannusta yli metrisen kasvuston polven korkeudelta alas. Operaation pitäisi aavistuksen hillitä korkeuskasvua, muttei kovasti myöhentää kukintaa. Tukea kultapallo tarvitsee kuitenkin. Mökillä peurat saattavat nauttia elokuussa kasvuston kukkineen.

OT: Näistä korkeista kasvattamistani perennoista ainoastaan purppurapunalatva selviää ilman tukea jopa tuulisella paikalla.

Hmmm... Vaihtoehtona voisin sen kyllä istuttaa toiselle puolen häkkiä ihan yksikseen kasvamaan. Raahasin ratapölkyn häkin eteen, ja siihen ajattelin laittaa säleikkövilliviinin. Mutta mikäpä se estää laittamasta toisinpäin. 

Älä laita mitään erityisen leviävää ja korkeaa viereen. Mulla ainakin joku asteri voittaa kultapallon, joka kyllä on tehnyt siementaimia vähän pitemmällekin. Ylimääräiset on helppo kitkeä. Yleensä ovat kaatuilevaa sorttia, mutta lupausten mukaan tämä mun lajikkeeni on todella hyvin pysynyt pystyssä. Sillä on kyllä periaatteessa tukena sähkötolppa, mutten ole sitä koskaan sitonut, vaikka meillä on todella tuulista. Ainoastaan pahalla myrskyllä on joskus mennyt vähän vinoon.

Leikkasin kultapallot juhannuksen tietämillä ja nythän näistä näyttää tulevan ihan siedettävän kokoisia. Ei mitään korkeita rötkylöitä, jotka kaatuilee.

kuva

kuva

kuva

Olen niin kovasti vastustanut keltaista väriä mutta nyt kun kultapallo kukkii, tuntuu siltä että haluan koko pihan sitä täyteen! Loistelias kaunistus!

Ihania ovat keltaiset pienet auringot näin loppukesästä, sopivia tämän ajan maisemaan. Kultapalloista tykkään myös minä :slight_smile:

Lun koko ketjun ja jäin miettimään (oon joskus tilannu kultapallon siemeniä jostai niittykukkafirmasta) oisko ideaa suorakylvää kultapallo kukkapenkkiin vai vaatisiko esikasvattamisen?

Tietääkseni kultapalloa lisätään enimmäkseen jakamalla. Toki jos siemeniä on, kannattaa kokeilla. Pieni epäilys on, että siemenistä saattaa tulla muuta kuin kerrannaiskukkaista kultapalloa. Mutta ehkäpä esikasvatuksen kautta, että näkee, miten itävät ja kasvavat ekana kesänä.

Purkkimäärä on jo nyt valtaisa mutta pitänee kokeilla josko vaikka terassille laittasi.

Minullakin taitaa olla yllättäen pari, kolme kultapalloa. En tiennyt yhtään, mitä taimet ovat, kun ne päätyivät muiden perennojen mukana minulle kesäkuussa.

Nyt luin tämän ketjun ja säikähdin: pitää siirtää kasvit aivan uuteen paikkaan, kun se kerran on noin korkea ja vaikeasti seisova.
Luin tosin Pentti Alangon ohjeen, jonka mukaan alkukesällä voi leikata alle polvenkorkuiset versot lyhyiksi. Hän kertoo myös, että kukinta määräytyy päivänpituuden mukaan, mistä syystä kukinta ei juurikaan myöhästy leikkaamattomiin verrattuna.

Edelleen hän toteaa, ettei monikaan ehkä uskalla? leikkaamista tehdä, “vaikka olen jaellut tätä neuvoa auliisti…”

Aika monihan tämän ketjun kirjoittajista onkin leikkauksia tehnyt, ja niin aion minäkin ensi kesänä tehdä. Kun nyt tiedän, mikä kasvi on kyseessä. Pitää ryhtyä miettimään taimille sopivaa kasvupaikkaa :slight_smile:

Alkukesästä kyselin perennan tunnistusta, kun olin kitkemässä pois. Kultapalloksi täällä tunnistettiin. Híeno juttu oli, nyt se kukkii, makaa kylläkin pitkin maata mutta ensi vuonna sitten yritän viritellä sille jonkinlaisen tuen. Kaunis keltainen väri.

Yksinkertaisen kultapallon vanhoja siemeniä nakkasin multaan, nim. Pärskis lukee pussissa. En tiedä kuinka vanhoja ovat, löytyi vanhasta jemmasta. Muutakin vanhaa siementä joutuu multaan.

Kultapalloa pitäisi leikata reippaasti alkukesällä, ettei kasvaisi kuin metrin korkuiseksi kukkiessaan.  
-Jättääkö etanat kultapallot rauhaan?