Hujoppejahan ne ovat, kun en ole jaksanut/viitsinyt leikellä.

Näistei saa kunnon kuvaa ku ovat yli kaks metrisiä.
Kultapallo ennätys aikasessa ja matalana.
Kultapallo aloittelee kukintaa minullakin.On aika matala,noin metrinen mutta onkin tämän kevään jakopaloista kasvatettu,eikä maakaan ole kovin hyvää.
Nämä kultapallon alut olen kaivanut remppatalon pihasta. Siellä asui tätini aikaisemmin ja hän oli kova puutarhuroimaan.
Olen 3v sitten kultapalloistani kirjoittanut ja tuumannut, että leikkaan niitä jatkossa, jotta eivät hujopeiksi kasva.
Monista syistä johtuen en ole kuitenkaan leikannut, joten kokemusta leikkaamisesta ei ole. Siksipä siksi turvaudun apuunne.
Katselin tänään n.50cm korkeita kultapallojani ja pyrin hahmottamaan, mistä kohdasta voi / kuuluu leikkaaminen varressa tehdä. Aika pitkästi on pelkkää vartta ilman ainoatakaan lehteä. Sitten monessa on yksi haara ja sen yläpuolella iso lehti.
Kysymykseni vissisti melko hölmö, mutta tässä se on: leikkaanko sen haaran yläpuolelta, että tavallaan se päävarsi katkeaa ja kasvaa sitten uudestaan jääden matalammaksi ja tekee kukan päähänsä?
Toinen kysymys: eihän sitä ihan suoraa, lehdetöntä vartta pidä mennä leikkaamaan? Vai kasvaako varsi kuitenkin oikeanlaiseksi ajan kanssa, jos leikkaa suoran, silmuttoman, lehdettömän varren?
Ja kolmaskin kysymys:joku kertoo leikanneensa kultapallon “alas” ja joku ohje neuvoo polven korkuisena ja ennen juhannusta leikkaamaan n.40cm korkeudelta… Millaisia tyylejä ja kokemuksia teillä on näistä asioista?
Olisin niin iloinen, jos joku kertoisi, sillä nyt aion leikkauksia tehdä, etteivät kultapalloset keiku ja huoju sinne tänne. Kun vain mahdollisimman oikein osaisin tehdä, etten jää ilman syksyisiä aurinkoja.
En mä nyt vielä näin toukokuussa ole omiani leikannut. Kultapallopehko näytti viikonloppuna vasta parinkymmenen sentin korkuiselta juuri kasvuunlähteneeltä. Ihan surutta ja kummemmin mittaamatta olen kesäkuun puolivälin jälkeen pensassaksilla vetänyt kasvuston alas noin puolen metrin korkeudelta. On siihen aina muutama lehtikin siinä vaiheessa jäänyt, eikä pelkkiä tappeja.
Jonakin vuonna laukonpeurat ovat lyhentäneet kultapallot toiseen kertaan. Hyvin ovat silti kukkineet vuosittain. Kasvupaikkana iltapäiväaurinkoinen kuivahko kivenreunus. Kaupunkipihan toinen kasvusto kosteammalla paikalla huitelee aina kaksimetrisenä, vaikka leikataan samaan tapaan vuosittain.
.
Pentti Alanko neuvoo näin: " Alkukesällä alle polvenkorkuiset versot leikataan lyhyiksi. Kukinnan alkaminen määräytyy päivänpituuden mukaan, joten kasvi kukkii loppukesällä silloin kuin pitääkin, vaikka versot ovat kukinnan alkaessa ehkä vain metrin korkuisia. Olen vain huomannut, etteivät monetkaan malta (uskalla?) leikata, vaikka olen jaellut tätä neuvoa auliisti… Ainakin kannattaa kokeilla leikkaamalla aluksi vain osa kasvustoa ja jättämällä loput kasvamaan täyteen mittaansa"
Tuostakaan ei ihan selkeesti käy ilmi se mistä kohtaa ne leikataan eli kuinka alhaalta. Pitää vaan vissiin kattella miltä ne alle polvenkorkuisina näyttää ja sitten leikata jostain kohdasta. Tekee vaikka tuon Pentin neuvon mukaan ja leikkaa puolet ja jättää puolet leikkaamatta. Sittenhän sen näkee. Meinaan omiani leikata ja aattelin tehdä sen niin että penkin etureunassa olevat lyhennän ja niiden takana kasvavat jätän. Alle polvenkorkuinen -mitta vaikuttaa siltä että ne on jo sen pituisia. Pitää mennä katsomaan ja ottaa puutarhasakset mukaan.
Meillä oli pihavajan seinustalla ihan kunnon rivi kultapalloja, mutta salaojan kaivuun vuoksi jouduttiin viime kesänä kaivamaan nekin ylös. Istutin toki takaisin, ja osa lähti oikein hyvin kasvamaan. Kultapallojen edessä ja seassa oli myös jotain piiskua, (todennäköisesti Kanadanpiiskua). Yritin sitä karsia pois kun istutettiin palloset takaisin, mutta nyt näyttää siltä että se leviää ja valtaa kaiken tilan kultapalloilta.
Oon käsittänyt että Kanadanpiiskukin pitäisi pitää tarkasti aisoissa ja ehkä mieluiten hävittää kokonaan.
Nämä molemmat kasvoi oikein sulassa sovussa aiemmin, ja piisku on tukenut hyvin kultapallot. Mutta jos hävitän piiskun, mikä perenna olisi hyvä kaveri kultapallolle? Ei sen pakko olisi olla tukikeppinä toimiva, mutta toki se olisi mainio bonus. Olisiko heittää ehdotuksia? Seinusta on etelän suuntaan, mutta mm. tammi varjostaa osan päivää. Salaoja ihan vieressä taitaa varmistaa sen ettei vesi jää seisomaan juuristoalueelle
Kultapallot kesämalvikkien syleilyssä.
Kultapallot kukassa taas. Hirveitä vesijuoppoja nämä ovat ja roikottavat lehtiään, vaikka sateita on todellakin saatu! Tuo paikka saattaa olla vähän turhan kuiva. Toisaalta hyvä, kun eivät kasva liian korkeiksi, jäävät noin metriin.
Leikkasin viime vcuonna kulta´pallon poikki kun se oli polven korkuinen. Se kasvoi suunnilleen samaan korkeuteen kuin ennenkin. Tänä vuonna se on entistä korkeampi kun kirsikka on kasvanut ja varjoaa sitä. Punalatva on ollut kultapallon kaverina mutta se ei riitä pitämään sitä pystyssä.
Vähän rötköttävät.
Muistankohan oikein, että tämä samaa sukua.
Kultapallo on Syyspäivänhatun kerrannaislajike.
Kultapallo on aivan ihana perenna.
Ne voi alkukesästä leikata katki, jolloin ne eivät kasva ihan niin korkeiksi. Kasvutapa on retkottava, joten tuentaa tarvitaan.
Kultapallot toimivat mielestäni erityisen hyvin leikkokukkana.
Tämäkin kasvusto on saanut alkunsa muutamasta pikku taimesta, jotka ostin tori.fistä. Leviämistahti on melko nopea hyvässä maassa. Leviää myös siemenillä.
Kuvassa näkyy myös kesämalvikki ”silver cup”.