Kultasade, Laburnum alpinum

Kultasade kukkii, mutta kukkia on aika vähän tänä vuonna, on se vaan niin kaunis kukkiessaan.

Ihana!

Kyllä kultasade on todellakin kaunis kukkiessaan.

Oih ihana! Onkohan kukaan nähnyt täällä jyvässeudulla kultasadetta? Uskaltaiskohan kokeilla omaan pihaan, pitänee pistää harkintaan.

Tilasin EG:stä “kalju kultasade”-nimellä myytäviä siemeniä. Yllätys yllätys, sain ne jopa itämään. Nyt aluissa on muutamia lehtiäkin jo ja korkeutta n. 10cm. Minulla kun ei ole minkäänlaista kokemusta puiden/pensaiden kasvattamisesta siemenestä, niin mitähän niille pitäisi tehdä?

Hei kaikki kultasadepuun omistajat.Pakko kirjoittaa tämmöinen negatiivinen juttu,vaikka olen itsekin harkinnut kyseistä lajia,kun se on niin kaunis.Ensinnäkin,koko kasvi on erittäin myrkyllinen,ei huoli jänöt,mutta ihmislapset kyllä!!Sattui eilen tapaus,jossa sukulaistyttöni 4v. oli syönyt 2 marjaa naapurissa leikkiessään kys.puusta.Jos olisi syönyt enemmän,ei olisi enää täällä!Myrkky lamaa keskushermoston,ja vaikuttaa myös myöhemmin muihin elimiin,jos on syöty paljon.Lääkäri sanoi näin,lastenklinikalta.Ja ne puut on istutettu uudelle pientalo alueelle Helsingissä...siis lapsiperheille! Alue on 00690 H:ki

Onneksi lapsi alkoi oksentaa,ennen kuin meni lähes tajuttomaksi(piti läpsiä,että pysyi hereillä,matkalla sairaalaan.)Onneksi toinen mukana ollut tyttö pystyi näyttämään puun ja sen marjat.Hän söi leikillään,mutta toinen ihan oikeasti..olivat kuulemma oikein hyvän makuisia!Että varokaa ja varoittakaa lapsianne,jos puita lähellä.Lapsethan pistävät suuhunsa kaikkea...kieli ulkoaapealamppu

Voi hirvitys! taidan kyllä jättää sen sitten pois unelmista. Missä niitä kaunistuksia sitten lieneekin, olisi varmaan hyvä yrittää kukinnan jälkeen napsia ne kuihtuneet tertut pois, ettei marjoja ole saatavilla lapsilla. Ehkä eivät sentään puun oksia ja runkoa järsi. Ei ollut tietoa minulla ainakaan sen vaarallisuudesta.

Minä olen ollut kyllä tietoinen myrkyllisyysdestä, muistan lukeneeni jo nuoruudessani Agatha Cristien jännäreistä, kuinka joku oli myrkyttänyt toisen, juuri kultasateen siemenillä....se on jäänyt mieleen. Oman puun siementertut katkon aina alhaalta pois, ylös ei kukaan yllä.

Surullinen tuo kertomasi tapaus, onneksi hän selvis tuosta ja toinen tyttö osas kertoa mitä oli ottanut.

Viime talvena laitoon kultasateen siemeniä ruukkuun ja kasvoihan kaksi niistä. Nyt taimet ovat n. 15 cm. Lopullinen sijoituspaikka olisi äidin piha, mutta jotenkin epäilen että nämä kyllä kuolevat heti ensimmäisenä talvena jos vien ne nyt sinne…

Eli laitanko nyt sitten vaan isompaan ruukkuun ja valeistutan jonnekin omalle pihalle, vai mitä suosittelisitte?

minulla on talvehtinut kaksi talvea ruukussa,aika isossa.kasvu on tosin jäänyt vähäiseksi.upotan ruukun maahan!

Minulla sattui useampikin kultasateen siemen itämään, ja nyt noita 10-15cm mittaisia taimia on useampiakin. Muutaman kanssa ajattelin ottaa riskin istutin jo suoraan maahan, muutaman ajattelin laittaa isommissa ruukuissa maahan. Pystyisiköhän muutaman talvettamaan kellarissakin? Siellä pysyy lämpötila piirun verran plussan yläpuolella…

Minulla on kultasade täynnä siemeniä. Milloin niitä pitäisi kylvää. Voisiko sen tehdä heti ja avomaalle?

Mun kultasade on siementänyt ihan itsekseen pensaan alle ja siitä olen ne vain siirtänyt kukkamaan reunaan jo ihan pienennä, nyt ovat kohta metrisiä . En ole niitä minnekään sisälle vienyt talveksi, ulkona kasvaa ja ilman peittelyitä.

Annabella, joko ne siemenet ovat kypsiä ? Meillä vielä vihreitä. Laita vain siemenet suoraan maahan.

Jmi, olet sentäs etelämmässä kuin minä, joten kokeile ihmeessä maahan istutusta.

Satues, jotkut palot ovat ruskeita, toiset vihreitä. En ole avannut yhtään palkoa. Ruskeakuoriset ovat ehkä kypsiä.

Näin taimimyymälässä rungollisen kaljukultasateen ja ihastuin siihen oitis. Minulla olisi hyvä paikkakin sille. Taidan käydä hakemassa sen. Mutta jos nyt jo istutan sen maahan, niin viekö mahdolliset yöpakkaset sen kukkatertut? Siinä oli jo mukavasti nääs noita nuppuja. Vai olisiko paras istuttaa se ensin johonkin ruukkuun? Vai menestyykö istutettuna suoraan maahan?

Minä unohdin nyt pakkasilla peittää kultasade taimet eilen muistin ja kävin katsomassa kuinka voi vaan eipä pakkaspoika ollut käynyt niitä puraisemassa voi ihan hyvin vaikka oli purkki avoimella paikalla

Osaako kukaan kertoa mikä mun kaljukultasadetta vaivaa? Ostin nyt keväällä puutarhamyymälästä n. 2m pitkän, kaljukultasade-nimikkeellä myynnissä olevan taimen. Istutin sen jo aikapäiviä sitten maahan mutta ei lehden lehteä vieläkään näkyvissä. Edes silmut eivät ole turvonneet. Oksat ovat kyllä taipuisat ja muuten elävän oloiset.

Onko tämä ihan normaalia näin istutuksen jälkeen vai mahtaako kasvini tehdä hiljaista kuolemaa? Vettä se on saanut.

Miten nopeakasvuinen kultasade on? “Adoptoin” mai-leen siemenestä kasvattaman taimen ja nyt hoitajan vastuu painaa ankarana harteita :slight_smile:

Minulla on hyvin pienenä taimena saatu alku joka ensimmäisenä kesänään pysyi kokoisenaan tikkuna. Seuraavana kesänä ei korkeuskasvua ollut, parilehdet teki. Nyt tänä keväänä on jo tuplannut pituutensa. Eli tällä kokemuksella sanoisin että hidasta on kasvu ainakin alkuvuosina.

Sisso. Eli siis ei kannata vielä tänä kesänä istuttaa ulos talveksi? Mulla kun ei ole sitä kasvihuonetta (huoks), niin yritän pitää taimen hengissä viileäksi syksyllä muuttuvassa hellehuoneessamme, jota myös etukuistiksi joskus kutsun.