Kultasade, Laburnum alpinum

Jaa kyllä minä sen istutin heti saatuani penkkiin. Siellä on talvehtinut alusta saakka. Luulen että on alkuun kasvattanut siellä juuristoaan ja nyt tänä vuonna vasta valmis aloittamaan maanpäällisen kasvunsa. Tällä kokemuksellani sanoisin että laita maahan vaan heti. Ehkä kuitenkin haluat saada jonkun asiasta enemmän tietävänkin mielipiteen :slight_smile:

Nuu!

Ettenkö minä sinuun luottaisi kuin Titanic vastaan tulevaan jäävuoreen?  

Minäkin sain anopilta 10-11 vuotta sitten pienen pienen alun, jonka hätäpäissäni lykkäsin heti kukkapenkkiin kasvamaan. 4 vuodessa se kasvoi sen verran “suureksi”, että siirsin sen puoli varjoisaan paikkaan oman onnensa nojaan ja tänä vuonna, juuri tällä hetkellä siinä on ensimmäiset kukkanorkot, ihanaa. Korkeutta sillä on reilusti pari metriä ja leveyttäkin ihan kiitettävästi. Vähän väärään paikkaan sen siirsin, lähes männyn juurelle, mutta silloin en ajatellut sen edes siinä jatkavan jalkojaan. Eli sinuna istuttaisin sen suoraan maahan. En edes suojannut sitä mitenkään, kun koko ajan kuvittelin ettei se selviä hengissä :slight_smile: Näin siis täällä itä-Vantaalla.

Kultasade kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Muistiinpanojen mukaan se on ostettu vuosina 2005-2006. Eli ei aivan hätäisen hommaa tämäkään…

Viime talven siemenketjukirjeestä otin pari siementä… liekö siitä puu pelästynyt ja nyt hätäpäissään teki muutaman kukan, ettei vaan sitä kiskottaisi pois…

Minullakin selvisi talvesta (IV -vyöhyke) useampikin Kultasateen taimi ulkona. Osan suojasin, osaa en. Odotan todella ensimmäistä kukintaa, onhan se yksi suomen kauneimmista puista/pensaista. Sen olen saanut ohjeeksi, ettei passaa lannoittaa liikaa… se verottaa kukintaa, mutta kalkista pitää.

Kultasateen kaunis kukka.

Peipponen,se on kukkinut nyt viikonverran ja varmaan kukkii vielä toisenkin viikon.

kukkiiko se nyt? Hieno!

mulla on tuollainen 2 vuotta vanha. milloinkahan aloittaa kukkimisen?

Viherpeippo, annnemamma tuossa ylempänä sanoi että viitisen vuotta kesti ekaan kukintaan, joten odottele vielä.

Meillä kyllä kesti paaaljon enemmän, mutta tämä onkin kolmosvyöhykettä.

Jos noin kauan pitää odotella Kultasateen ekaa kukintaa, niin tässähän ehtii kualla odotellessa… voi, ei!

Muistakaa halukkaat kosiskella Satuesiltä siemeniä, sillä itävyys on niillä varmaan 101 %:sta (siemenestä taimensa kasvattanut)…

Minulla toinenkin kummallisuus, mutta kaunis ja erikoinen kukinta Pohjanmaalta. Onko kellään hajua ks. pensaasta, kiitos.

Onkohan kultasade.

Siis kultasade Ilmajoella?!? Ihan tosi, eikös sen pitäisi menestyä vaan etelä-suomessa, tyyliin I vyöhykkeellä? Pitäisköhän kokeilla kans.

AamuAurinko, meillä on ollut kultasade nelisenkymmentä vuotta ja kukkinutkin, ollaan III-vyöhykkeellä.

Kannattaa kokeilla, lämpimään suojaisaan paikkaan ja aluksi laittaa suojat rusakoilta,ne tykkää nuoresta kultasateesta.

Tässä kakkosella oli suuri puumainen joka vuosi upeasti kukkiva kultasade vielä muutama vuosi sitten, paikka oli pohjoisrinne, mutta muuten aika suojaisa, vaikka peltoaukeaa lähellä olikin. Sille varmaan kävi huonosti silloin yhtenä talvena, kun ei ollut lunta, mutta julmetusti pakkasta ja välillä märkää tai sitten on muusta syystä kaadettu pois.

Meillä on Lahdessa savimaalla kultasade ollut jo parikymmentä vuotta. Taimia olis tontilla vaikka muille jakaa. Ja on väliin jaettukin. Ilmaiseksi ei mennyt mutta pikkuilmoitus lehdessä ja halpa hinta niin meni kymmeniä…Ja uusia nousee joka vuosi.

Kiitos Nuu :slight_smile:

Mulla on pienehkö kultasade talvehtinut kaksi talvea ulkona. Nyt keväällä siihen tuli punapahka ja katkaisin sen juuresta. Hyvin on taas pensasmaista kasvua lähes metrin verran.

20 kilsaa tästä etelään on seuraavat kultasateet. Eli vitosellakin se menee - pensamaisena ja epävävarmana.

Vuosii sit, Hki:n Ruskeesuolla kuvasin Kultasateen.
Harmittavasti oli vaa vga känny mukana.
Ehkä tuosta selvää saa.

Nyt kyllä rupes munkin tekkeen miäli tota kultasadet. Jos se kerta menestyy talven ja o viel noi nättikin. Hankintalistal mennee.