Kuparilehti, Episcia

Mun kupari tekee rönsyjä ahkerasti ja kukkii tosi paljon. Minä taas en lannota ollenkaan, kun ainoastaan akvaarion pohjavedellä kastelen. Eli tarvii sitten jotain muuta lannotetta mitä akvaarion vaihtovedestä saa.

Pojan tulkinta episianhoito sivustolta että liian korkea typpipitoisuus aiheuttaa käpristymistä lehdille ja ruskeita kuivuvia läikkiä lehdet kuivuu ja kasvu hidastuu lehtiruusukkeen lehdet kasvavat liian tiivist keskeltä ja hidastaa kasvua tai sitten alkavat ruskistumaan suolojen kertymä tekee samat oireet,lannohe pitäisi olla sitten vähä typpistä.episcia ei kaipaa kovinkaan paljoa lannoitusta mielummin vähän ja tasaista kosteutta.

Olen ihan käytännössä huomannut tuon, ettei tykkää lannoituksesta. Lehtiin tulee ruskeita läikkiä. En olekaan nyt lannoittanut niitä lainkaan. Akvaariovesi olisi varmaan hyväksi, mutta akvaariota meillä ei ole :slight_smile:

Tämä olikin ihan uuttaa. Mie kastelen samalla lannoiteveellä kaikki kasvit sisällä ja ulkoa ( Kekkilän kastelulannoitteella, on edullista, eikä tämä ole mainos!)

Muuta vikaa ei ole kun tuo kippuraisuus. Ei kuivia laikkuja eikä muutenkaan lehdet kuivetu. Koko kasvi ei kipruunnu kuitenkaan, mikä on aikas outoa.

Viimeisin uututeni saapui,ja mikä mukavinta siinä on jo nuppukin

Tässä kuvassa sitten näkyy tuo nuppukin

Kauniit lehdet.

Tuo lannoitus asia oli minullekin ihan hyvää tarkempaa tietoa, vaikka näppituntumalla yritän hoitaa. silmän isku

Monesti kuparit tuhoutuvat juurista päin niin; että näkyy kun tyvi on varresta käpristynyt ihan mullan rajasta ja lehdet vielä sekä ylempi varsi hyväkuntoiset. Silloin tuleekin kiire pistokkaan kasvatukseen. no-jaa

Joo siinä vaihessa minäkin pistelin noi mun isoimmat anppelissa roikkuneet kaikki poikki ,kun olivat jo aikansa eläneet olivat niin ruman näköisiä ruukunynpärillä alhalla roikkuvat taas hyväkuntoiset ja nyt on taas kauniit kasvit kasvamassa,noi mun olivat jo kolmivuotiaita eli jo olikin aika tehä nuorennus leikkaus kasveille.

Fimdriata Dudleysnaurua kun kukki niin teki ne siemen kodat ja oli pakko kokeilla itävätkö neljästä siemenestä kaksi on jo itänyt

Kauanko se pallura muuten kesti kuivua? Minulla varmaan kylväytyvät lattialle, kun löydän vain räjähtäneen näköisiä ruskeita vaikka kuinka pölytän ja vahdin.

Entä itämisaika? Kiva seurata, kun tiedät emonkin noilla pienillä.

Kyllä siinä varmaankin parikuukautta tais mennä,muuten varmaan mullakin olis possahtanut huomamatta ja siemenet sinkoilleet ynpäri lattiaa jolle tytär olisi keksinyt hyvän konstin niille siemenkodille.väsättiin pienet pussit ja sidottiin sitten langalla kiinni niin että kota oli pussin sisällä,eikä yhtään siementä päässyt karkuteille.itäminen kesti noille kahdelle kolmeviikkoa nyt neljäs meneillään saa nähdä nouseko vielä ne kaksi.

Saim tämän Episcia Reptans ruotsista huudosta,kukka oli kääritty talouspaprin sisään ihan silleen ilman että olis suojattu itse kasvi osaa muovilla joka ei olis imennyt lehdistä kosteutta,kun otin kukasen pois talouspaperista niin lehdet oli aika surkeat lerput ja parinpäivän päästä alkoikin sitten kuivuminen ja nyt on tässäkunnossa ,harmittaa tosi paljon ,yksi lohtu tosin on että on pelastus yrityksestäni jotai hyötyäkin ,näkyvissä aivan uutukaiset lehden alut lehtihankojen kohdalla.toivotaan et lähtee kasvuun.

Melkoista kärsivällisyyskoulua nuo kuparilehdet järjestävät. Mutta ovat onneksi sitkeitä.

Pitää kokeilla niitä pussivirityksiä, jos vaikka saisi satoa sillai.

Laitoin verkkokuvioisen kuparini kuvan. Tämän kesän eka kukka.

Sun Gold aukaisi molemmat nuppunsa iha ekat kukat

Löytyi ylläri, kun käänsin kuparilehden purkkia, että ei kasvaisi aina vaan saman reunan yli. Oli jo räjähtänyt tuo kota itsekseen auki, mutta sisällä olevat siemenet olivat vielä kosteita ja toisiinsa liimaantuneita ja siksi vielä kodassakin kiinni.

Tuollaiset ovat minulta kyllä jääneet huomamatta. Nyt pitää tsekata tarkemmin mitkä on roskiin kuuluvaa. oho

Tuo on kai minun pölyttämä siemenkota, en vaan huomannut, että olisi alkanut mitään kehittymään, se oli joskus keväällä kun kokeilin risteyttää tämän hopeisen (on Silver Skies nimisenä myyty, mutta siksi ollakseen on kyllä liian kookas!) ja sellaisen kuparinvärisen verkkokuvioisen. Mielenkiintoista nähdä, mitä näistä vielä tulee.

Tulee varmaan hienoja reunakuvioita ja vaikka mitä. Minulla taas tuo Jim's Rose Garden ja vakavanhavaalea cupreata ovat toiveissa saada lapsia ja pölytyksessä mukana nyt myös se verkko kupari.

Tämä tuli tänään Englannista.Cia Sphalera,ohjekin mukana täytyy pitää kasvarissa ,kasvi on kasvihuoneessa kasvatettu joten vaatii totuttelua pikku hilaa kuivaan huoneilmaan ,näin vältetään lehtien kuivumiselta.Minusta myyjä oli tosi fiksu kun antoi hoito ojeitakin.