Kuparilehti, Episcia

Kieltämättä todella kaunis “tavis” kukka.

Tässä tuon verkkokuvion varmuuskopioita kahdesta tuollaisesta pienestä lehdestä nousseita.

Seinäruusu vastasin sulle takaisin juuri yv kyselyysi oisko Gold digger ainakin kukinto sama

Keväällä saamani pistokas Blue Heaven avasi ensimmäiset kukkansa, mutta pettymyksekseni kukka “kukoistaa” vain hetken. Nimi antoi odottaa enemmänkin…

Samoin täälläkin oli vain hetken ilo mulla on myös yksi valkokukkainen joka myös on vain päivän kukka ja jotkut taas kukkii pari kolme päivää noissa taviksissa kestä kukat paljon piteenpään ehti jopa nauttiakkinin niitten kukkimisesta

Raili, kiitos. Kukan mallikin muistuttaa Gold diggeriä ja ne ensimmäiset lehdet oli samanlaisia

väriltänsä. Mutta tosiaa nykyään lehdet on ihan Chocholate creamia muistuttavia. Jospa se onkin noitten risteytys?? Kasvattajalle ehdotinkin Chocholate cream nimeä ennenkuin alkoi kukkimaan. Mutta nyt pitänee perua se...

Mullakin käväisi sama mielessä et voi olla myös risteytetty lajike niitähän on todellakin paljon uusiakin ,kasvattajathan risteyttää niitä ja saadaan näin uusia lajeja markkinoille,miten kun itse kasvattaa siemenistä niin pitäisköhän itse antaa niille nimektkin kasvattajan mukaan jos ei muuten löydy kasville oikeata nimikettä. miltähän tuo kuulostais Episcia RV sen ja sen niminenpomppivaa nauruahehe aika tyhmä ajatusnaurua

Nyt selvisi että tämä on lähtöisin Muuramen liepeiltä.

Mä voisin ristiä tuon omani E strawberry cream tai E titta på :slight_smile:

Jenkeissä ne pystyvät rekisteröimään nimikkeet virallisiksi jos oikein ymmärsin. Muuten ihan oikea ajatus. Olisipa täälläkin jonkinlainen gesneriayhdistys ja näyttelyjä yms.kieli ulkoa

Ruotsalaiset tietääkseni ovat jossain nimenneet soilikkeja ja narrinhiippoja.

Miksi täällä ollaan ihan takapajuisessa tilanteessa.täh?

Samaa olen noitunut minäkin

Niin ja Venäjälläkin rekisteröivät santtuja ainakin. Sekin vielä.... valvontaa

pitäisi olla gesnerianyhdistyksen jäsen varmaan,niin kai senkautta sais kasveille nimi tunnistus tietoa miten pitäis toimia,vai mitenkähän asiasta sais tietoa enemmän.ruotsissa kai tuo jäsenyys maksa kait jotain en sitä tiedä .tuskin olis ilmainen jäsenyys.

Omat kuparilehteni ovat: Blue Heaven, Chocolate Cream, Chocolate Velour, Country Cowboy, Neilikka, Sun Gold, Suomi, ja Villakuparilehti. Onkohan näistä suurin osa näitä hätäisesti kukkivia, melko mitättömiä lajikkeita, kuten tämä nyt kukassa oleva Blue Heaven (kuva alla).

Näyttäisi siltä, että nämä "tavikset" ovat kuitenkin ne kauneimmat. Chocolate Cream on kylläkin upea ja runsaasti kukkiva lajike.

Blue Heaven

"Tavis"

No helekutti perustetaan Suomen Gasneriayhdistys puhetta

Mun tuttu oli miettinyt oman santun rekisteröintiä, ja kun selvitännyt asioita, se on hankala ja kallis homma, en muista mikä oli summa ja miten se homma menee uuden lajikeen rekisteröinti.

Hän antoi sille nimi Rebels splatte kake8 vai kake2(ei rekisteröinyt). Se oli vähäsen erikoisempi kun toi Rebels splater kake, saintpaulia siis. :slight_smile:

Vihdoinkin aukaisi nuppunsa tämä Jim`s Canadian Sunset

Ompas hauskan näköinen ja lehdet jänskyn pilkukkaat vai onkohan ne tulleet kuljetuksessa?

Mukavasti näkyy rönsyävän…ee hups kun lipsahti että jossain vaiheessa löytyisi koti täältäkin pienelle rönsylle puhetta silmän isku

Kaunis on Railin Jim. Kerrohan sitten, miten kauan tämän kukka kestää, vai onko samanlainen hetken ilo, kuin Blue Heavenilla…

Joo nuo lehdissä olevat läikät ovat matkavaurioita,onneksi ei pahoja et itse kasvi olis kärsinyt,joo ja rönsyvä tuntuu tuleva paljonkin,kaksi rönsyä on jo mullassakin kasvamassa, noi 3 pientä kun vielä vähän kasvaa niin pistä nekin juurtumaan. katsotaan mitenkauvan tässä kukka kestaa ennenkuin lakastuu ,kerron sitten kun selvii.katsotaan sitten kevällä seinäruusu,nyt en enään uskalla epiksiä lähetellä niille taitaa olla jo liian kylmät ilmat kun ovat kylmän arkoja en halua ottaa sitä riskiä että paleltuis .

Hienot vihreän sävyt pinkin kanssa.