Juu parempi odotella kevättä kaikkien muittenkin kasvien kanssa.
Mutta tosiaan on kaunis kukka. Siis koko kasvi.Ja tämä tuli ihan Kanadastako?
Sainpa kaupanpäällisinä tänään taimen Episcia Lilacina Viridis
Mitähän eroa noitten E lilacina viridis ja E chocolate velourilla on?
On vaan niin saman näköiset kasvit.
Minäkin kävin googlaamassa ts. kuolaamassa. Peter Lapshkinin sivulla sekä jollain muulla venäjän kielisellä näkyi aika vihreänä; ei varmaan tummene punaruskeaksi auringossa?
lillacin viridin on kaunis vihreälehtinen,kun taas cocolatte velour on ruskealehtinen.kukat ovat molemmissa vaalea liilaiset.keräiliäthän kerää epiksiä pääasiassa juuri itse lehtien takia niistä löytyy todellakin paljon eri värisiä ja kuvioinnistakin mitä erillaisinpia muotoja.kukan väri on sitten bonuta tietenkin,värejä ei kovin paljon olekkaan erillaisia oliskohan jotain 1-10 pääväreinä ja joitakin sävyeroisiakin muutama.itse kerään lehtikuvionnin mukaan ,tietysti itse kukkakin on kiva bonus jos saa sellaisella värillä mitä ei itsellä satu olemaan.
Puhumattakaan lehden pinnasta joka voi olla pehmeä nukkainen, kiiltävä tai nystyräinen.
Minäkin yritän ylläpitää kaikki kukkavärit ainakin 1 versio kutakin ja sitten vaan paljon paljon eri lehti versioita. Luonnon lajit houkuttelevat, mutta nimettömätkin lajit ovat tärkeitä.
Tuon mainitsemani harrastajankin sivulla oli pari nimetöntäkin saanut sinne kuvansa.
Helpompi tietysti olisi tarjotella ihmisille nimellisiä; joiden kuvaa ei tartte esitellä, mutta voihan myös sanoa esim. "kuin chocolate soldier" tms.
Kävin gesneriadsocietyn sivulla jossa oli joidenkin kuparien polveutumista selvitetty:
Siinä oli että esim. Pink Dreams on Pink Pantherin sportti. En ajatellutkaan että kuparilehti voi sportata. Eikös santtu tee joskus niin jos kasvattaa lehdestä vai muuntuuko omia aikojaan.![]()
Santtu ja ainakin pelargoni sporttaavat.
Arvailen että olisiko Seinäruusun kuparilehti sivuilla 55 ja 56 sportannut kukiltaan.
Mie myönnän olevani blondi, mutta voisko kukaan nyt selventää ihan vaan suameks ton sporttityypin? Mitä toi meinaa?
Sportiksi sanotaan kun pistokas kukkii erilaisin kukin kuin emokasvi.
Selvemmin en osaa sitä laittaa.
No esimerkiksi saintpauliat saattavat tehdä sportteja kasveja pistokaista jolloin kukat ovat erilaiset kuin emokasvilla. Tässä mun sportti Mermaid.

Ja tältä olisi pitänyt näyttää. http://www.gesneriasterna.se/bilder/saintpaulia_mermaid.jpg
Hups. Jutita oli nopeampi. ![]()
Ja tuossa pinkpantteri kuparilehti esimerkissä lehdet muuttuneet variegataksi. ![]()

Minäkin sain eilen Lilacina viridisan.muistutta lehdiltään kovastikin Blue havenia ,erona vain tuo lehtiruotin kuvio keski ruoti näkyy selvemmin vaaleana.
Kakapo halusit tietää kauanko kukka kestää kukka on auki,maanantaina aukesi ja tänään alkoi jo sulkeutumaan.itse oon pistänyt merkille et valon määrällä on suurikin vaikutus lehtien väritykselle
Kiitos Raili-45. Kukka kesti sentään aika monta päivää, toisin kuin Blue Heavenissa. Kai se on sitten niin, että Episciassa parasta kuitenkin on lehdet ja kukka lisäbonus!
Ahaa ja minäkun jo epäilin sporttauksen olevan vähän niiku vahinkoristeytys esim episcian ja kohlerin välillä jonkin elukan aikaansaannoksena.
On se kyllä ihme evoluutiota luulin itse ennen, että luonnonmuodon suuntaan. ![]()
Niin täällä vaan oppii.
Mulla irtosi rönsy Tiger Stripe:sta ja voisin vaihtaa(esim. Suomi)
Pistä samaan laatikkoon tiikerin raita niin laitan sulle suomea tulemaan =)
Melkein arvasin