Jos kovin pitkäksi (=painavaksi) rönsyt päästää, niin jossain vaiheessa voi mullassa oleva päävarsi alkaa kärsiä, ei nyt suorastaan katkea, mutta alkaa saada murtumia ja jonain päivänä on sitten valtava rönsyjen sekamelska kädessä...
Rönsyjähän voi vähentää, silloin pääkasvin lehdet kasvaa suuremmiksi. Rönsyt juurtuu parhaiten ''solmukohdasta'', josta lehdet on poistettu - jos rönsyssä on vaan pitkä varsi, niin se juurtuu hitaasti ja joskus ei lainkaan.
Kiitos Soili, pitääpä alkaa varotoimiin
Viimesyksynä saatu pistokas elämäni eka kuparilehti tosin en muista keneltä sain, avasi ensimäisen kukkansa tänäaamuna
Piiiirkkiiiis! Olenko jo lähettänyt keltakukkaisen punalehtisen pistokkaita? Mulla on vielä lappu tuossa peilissä naamani edessä enkä tiedä laitoinko postiin vaiko en. nolo olo
Se kukkii justiinsa ja meinaan kukinnan jälkeen laittaa sen isompaan amppeliin, samalla voisin aavistuksen karsia sitä, tai siis kuitenkin se katkeilee.
Tarleena , jos sattuu lehti irtoamaan amppeliin laittaessasi, älä laita roskiin. Täältä löytyy koti, korvaan euroilla...
Tarleena, kyllä tämä oli sitten keltakukkainen eli Suomi nimeltään oletan. Olen tosi happy tästä:
Mutta mikä on punalehtinen keltakukkainen??? Tahtoo kans!
Nämä taasen lähettävät terkkuja Saksan maalle:
Olen aivan täpinöissäni näiden erilaisten kuparilehtien kanssa...
Eikös tuo kuitenkin ole sitä samaa, jota minullekin lähetit? Jota siis Suomeksi epäilen. Ainakin päältäpäin näyttää lehti aivan samalle.
Mutta mikäs sitten tuo sinikukkainen on? Tiedätkö nimeä? Pistokasjonoon astun heti, jos sallit.
Saattaakin olla sama kun sinun, lehtien väriero voi johtua lannoitteesta, valon suunnasta ja vaikka mistä. Toi toinen on saatu täältä joltain, en muista keneltä. Se kasvaa sellaisina ryppäinä ja on suloisista suloisin, kuin kissan pentu. Olet pistokasjonossa. Jos se suostuisi vaan kasvamaan kun on aika hitaansorttinen.
Kävin vielä omaani syynäämässä. Lehti on päältä hyvin tumma ja kiiltävä, lähes “karvaton”, keskellä menee tuo vaaleampi väri lehtiruotia pitkin, alapuoli on selkeästi punertava, punaruskea sanoisin.
Tuo vaaleansinisin kukin kukkiva on Episcia fimbriata ''Blue Heaven'' ja mielestäni,. MarjaBee, laitoin sitä mukaan... vai nuukahtiko?
No juuri sitä yritin Tarleenan kanssa "kulissien takana" selvittää että onko se vai joku muu sininen…
Ei kuukahtanut, pirteänä on.
Siis poistun pistokasjonosta.
Siniseen jonoon minäkin mielelläni asettuisin jäpittämään kun mun siniseni kuoli pois…
Jos Tarleenalle passaa niin saat minun paikan.
Heh, oikein jono! Huutaa hep keltä nuo sain, jooko! Hän tietää niitten nimet.
Mä sain aikoinansa Jalomarjalta keltaisen ja sinisen, siis Suomen ja tuon Blue Heavenin. Sinistä en ehtinyt jakaa eteen päin kun oli mulla sellaisena elän-kuolen-kukkana vaan.
Etten vaan saanut Paulastiinalta ne taimet! En ainakaan Jalomarjalta. Se sininen oli aika heikkona ensin mutta selvisi kun sai paljon, hmm, pötypuhetta.
Jalomarja taisi saada taimensa minulta
Kävinpähän taas kukkakauppa kierroksella ja tämmöinen neilikkakuparilehti tarttui mukaan.Jutitalla on tämä samainen ,mutta siinä oli muistaakseni keskusta punertavan sävyinen ,tämä taas puktaan valkoinen.