Kuparilehti, Episcia

Mulla toi Jim`s Moody Rock Näytti jotenkin huonovointiselta, on kukkinut kyllä monta kuukautta, niin leikkasin ja laitoin kaikki latvat juurtumaan.

Musta tuntuu et joskus noi Episiat kukkii itsensä hengiltä kun oikein innostuvat kunnolla kukkimaan ainakin toi tavis kukki itsensä henkihieveriin,otin siitä paremmin säilyneet juurtumaan myös.loppu meni sit kompostoriin.Pistin Canadaan pari Epistä taas vetämään saa nähä kuin käy.

Tässäpä vielä pari kuvaa kukkasestani, Raili. Luulen, että ei taida olla se RV Apple Green kuitenkaan. Hyvin paljon emerald greenin näköinen… Eli jäänee nimettömäksi. Upeat vihreät lehdet on kyllä!

Kyllä tuo vaikuttais olevan emerald greem mulla on tuo sama lehdet ovat sellaiset vähän kiiltävät johtuen ettei ole voimakasta nukkaisuutta joka tekee lehdistä himmeäpintaiset.,muuten muistuttaa jonkin verran tuota solidata vain kukissa tuo ero kukkan väri tummenpi ja pienenpi kun taas emeradilla isonpi kukka  ja hiukan vaaleanpi.

Sulta tuon sain viime kesänä. Jos sulla oli jo silloin emerald green niin voip olla se. Hitsi, ku eilen totesin, että mulla ei olekaan chocolate soldieria! Se kukki upein keltaisin kukin ja on suomi ilmeisimmin. Mulla yks pienehkö ollu viime kesästä, joka piti sitten olla suomi, mut vähän vaaleammat lehdet on ku suomella. Suomea onki sitten parissa purkissa… Tuota ihanaa jim`s moody rockia olis kiva joskus saada pätkä… Usemmassa olis rönsyjä vaihtoon. Pitää katsoa tarkemmin kotona ens viikolla.

Oli mulla se jo viimevuonna sain sen Englannista silloin keväällä jossa oli kolme rönsyäkin,sitä en muista kelle laitoin ,eli ilmeisesti sit sinulle yksi ja kaksi muuta meni sukulaisille.

nyt jänskättää kuinka Thad`s Yellow Bird selviää matkasta. On tulossa Kanadasta .

Juti, mulla oli 90-luvulla tuollainen vihreälehtinen keltainen, sen nimi vaan oli ‘‘Tropical Topaze’’.

Lueskelin vanhempia postauksia kun en käy täällä kovin usein. Sivulla 141 on puhetta Episcia lilacinasta. Sirpulin lilacina on minusta se aito lilacina, sellaisena minä olen sen tuntenut, olen harrastanut Episcioita enemmän tai vähemmän 1990-luvun puolivälistä. Kakapon Episcia on minusta enemmän Siipihenkilön ‘’‘‘villakuparina’’‘’  jakama kuparilehti, josta en ole varma, onko se aito, vaikka muistaakseni onkin peräisin Oulun kasvitieteellisestä puutarhasta. Voi olla, että tästä luonnonlajista on erilaisia kantoja liikkeellä, en vaan ole ennen kuullut/nähnyt. Minä vaan olen täällä Saksassa kasvitieteellisissä puutarhoissa nähnyt erilaisia Episioita ilmeisen väärillä nimillä…

Siis tuon villakuparin piti myös olla E. lilacina.

Juti kyllä se selviää on niin hyvin pakattuja jotka sieltä tulee,mullehan sieltä on muutama episcia tullutkin.
nyt tulossa Bulgariasta pari episcia 

Jos tämä Lilacinaksi luulemani onkin Villakupari, haluaisin saada myös sen oikean Lilacinan. Olisiko kellään vaihtokauppaan halua?

Tänään ovat lähteneet matkaan: Thads Pink Lemonade,KDs Glittermagic, Jim`s Antonio ja Emerald Velvet.

Toivottavasti sulle tullee hopummasti ku meikäläiselle santut :frowning:

Olisko kellään antaa vaihtoon Adam`s Ribb-pistokas?

Mun aatamin rippeet meni kompostiin.

Mulla löytyy

Viitaten tuohon keskusteluun Sirpulin Lilacinasta (s.141) niin minullakin on ollut kasvamassa jotain ihan muuta. Viimeisin Lilacinani taisi tulla Kakapolta eli onkohan se nyt sitten tuo Villakupari. Aikaisempi jota Lilacinana olen kasvattanut on tummalehtinen joka muistuttaa mielestäni jo ihan Chocolate velouria. Kumpikaan ei ole kukkinut. Tuota Sirpulin Lilacinan kaltaista minäkin toivoisin saavani !!!

Oprineiti tässä kaksi vasen on Lilacian oikea Choclate mulla on muuten ollut se käsitys että tuosta Chocltesta käytetään myös nimeä Villakupari

Tänään tuli Bulgarian pistokkaat Flamingo Pink.Emerald Velvet sekä yllätys lahja näyte parfyymiä paketti

mulle tuli eilen ja Bulgaria ruusu-parfyymin kera.