(perennat)
Tällekään ei ollut vielä palstaa. Aloitti tänään kukintansa tuossa metsän puolella.
(perennat)
Tällekään ei ollut vielä palstaa. Aloitti tänään kukintansa tuossa metsän puolella.
Silmät ristissä sanon että ihana!! Auringon noustua tavataan.
Parin tunnin kuluttuahan se aurinko jo nouseekin. ;)
Mun aurinko nousi juuri äsken kun silmäni auki sain :) Täytyy ottaa itseään niskasta kiinni kun yritän maanantai aamuna mennä töihin seinomaan tällä turvonneella elefantti jalalla.siksi pitää aikaistaa nukkumaan menoa.Pitää mennä hellästi herättelemään "poikasia" kun isäntä lupasi tuoda sepeliä ja aurinko paistaa . Mukavampi lapioida tällä säällä, illaksi luvattu sadetta :) jee!
Tässä minunkin kurjenmiekkani aamukasteella kuvattuna. Ovat niitä anopin löytöretkien satoa. Kovin on siro ja linjakas.
Täältähän löytyi oikea otsikko kuvalleni. Tässä on keltakurjenmiekasta vaaleampi versio. Tämä on mielestäni hempeän kaunis väriltään.
Peukaloisen miekka on kyllä tosi nätti, jotenkin tuli mieleen keiju
Mitä vaatimuksia keltakurjenmiekan kasvupaikan tulee mielestänne täyttää?
Minulla keltakurjenmiekat kasvavat ihan tavallisessa multavassa perennapenkissä, joka on hieman varjon puolella.
Hehheh Oikein piti lukemalla lukea Kiiltomadon viesti!
Onkos keltakurjenmiekka miten tarkka istutussyvyydestä? Etten varannut liikaa juurakon päälle tilaa kompostimullalle, jota en vielä sille viskannut kylläkään, mutta muutama sentti jäi varaa.
Ja tässä kirjavalehtinen keltakurjenmiekka. se kukkikin kolmella kukalla mutta kuvausvaiheessa kukinta oli jo ohi. Lehtien takia sen oikeastan hankinkin...
Rakuuna, tuo on kyllä kaunis, leviääkö se sinulla hyvin ? Tyttärelläni on tuo ja odottelen että se leviäsi niin paljon että saisin siitä alun , mutta tuntuu tosi hitaalta lisääntymään Pitääköhän ostaa ihan oma ;)
Satues, nuo minun ''variegatani'' (muistaakseni tuossa on kolme taimea) ovat vuosi sitten hankittuja. Kaikki talvehtivat ja ovathan ne vahvemmat kuin istutusvuonna mutta leviämisestä en vielä osaa sanoa mitään... Jos lähtevät leviämään niin tokihan niitä sitten voi alkaa jaella!
Raid, siirtojuoksutus on tuttua puuhaa täälläkin, minun vaan tekis mieli juoksuttaa pensaitakin eikä vaan perennoja
Kylvin keväällä keltakurjenmiekkaa Iris pseudacorus ''Variegataa'' siemenistä. Siemeniä oli vaan muutama, mutta neljä taimea sain niistä kumminkin. Tässä ne ovat vielä ruukussa ennen koulintaa. Pikku taimista näkee selvästi jo tuossa vaiheessa, mitkä ovat ''Variegataa'' ja mikä tavallista. Siis ''Varigatoja'' tuli kolme ja ne ovat kooltaankin huomattavasti pienempiä kuin tuo yksi vihreälehtinen.
Onko nuo erikoisemman väriset (lehdistä ja kukista) talven kestoltaan herkempiä kuin nuo peruskeltaiset? Ovat kyllä niin kauniita! Asustelen täällä V-vyöhykkeellä, eli onko koemuksia näiltä leveysasteilta?
Minulla ei ole kokemusta muista kuin tuosta vaaleakukkaisesta keltakurjenmiekasta. Se on ainakin varmaan yhtä kestävä kuin keltakukkainenkin. Siemeniä otan siitä taas talteen, kunhan kypsyvät, joten sitä voisi kokeilla siellä pohjoisempanakin. Itse olen IV-vyöhykkeellä ja täällä ei ole ollut ongelmia sen kanssa. Kylvin viime syksynä kerätyistä siemenistä sitä itselleni lisää, taimia tuli useampi kymmenen kappaletta ja ensi talvi näyttää, kuinka pikku taimet selviävät talvesta. Variegataa sain ostosiemenistä kaksi taimea tulemaan, kolmas kuoli maahan istuttamisen jälkeen. Yritän tässä lähiaikoina laittaa kuvat nettiin ja myynti-ilmoituksen siemenistä puutarhapörssiin. Hieman laiskemmin olen siemeniä nyt kerännyt kuin viime syksynä ja kaikki eivät ole vielä edes kypsiä, mutta eiköhän sinne joitakin harvinaisempiakin tulene. Itse kokeilin joillakin lajeilla omista siemenistä kylvöä ja erittäin hyvä oli itävyysprosentti niillä kokeilluilla siemenillä. Uskaltaisin sanoa, että itivät paremmin kuin ostosiemenet.
Istutin keltakurjenmiekan varjopenkkini taustakasviksi ihan vain upean lehdistön vuoksi. Hiukan kyllä epäröin sen viihtymistä puolivarjossa. Eikös se olekin rantakasvi ja rannalla on usein täysin aurinkoista. Sain alun naapurilta, jolla keltakurjenmiekka kasvaa ihan peltomullassa auringossa. Siinä se on ollut muutaman vuoden pulskistuen joka vuosi. Se ei siis varsinaisesti ole levinnyt siemenistä. Kasvusto levenee, mutta pysyy paikallaan. Ainakaan tuo kurjenmiekka ei ole kertaakaan vielä kukkinut.
Minulla on keltakurjenmiekkaa vähän joka puolella tonttia kun sain kottikärryllisen naapurista, joka oli heittämässä niitä kompostiin. Tärkeintä näyttäisi olevan, että se rantakasvina saa riittävästi kosteutta. Kaikkein rehevimmin kasvaa melkein täysivarjossa oleva puska, jonka niskaan tulee pääoven lipan sadevedet. Kaikki muu on hukkunut siinä kohtaa paitsi tuo kurjenmiekka ja rentukka. Ihan kohtalaisesti se kukkiikin, joten luulisin että sinun pehkosi kukkii puolivarjossa ja riittävästi kasteltuna oikein hyvin.
Minunkin keltakurjenmiekkani on viihtynyt hyvin puolivarjossa ja kukkinut oikein kauniisti. Paikka ei ole edes kovinkaan kostea muttei kuivakaan. Lehtien malli on kaunis ja sopii hyvin perennapenkkiin antamaan erilaisia muotoja.
Vaatiiko keltakurjenmiekan siemen kylmäkäsittelyn? Kylvin 12.3. sisälle ruukkuihin muutaman siemenen, eikä yksikään ole ainakaan vielä itänyt. Ruukut ovat viileässä huoneessa hämärässä. Vai onko se vaan muuten hidas itämään? Miten te muut olette toimineet kylvöjenne kanssa?