Kurjenmiekka: Keltakurjenmiekka, Iris pseudacorus

Tässä iiriksien kylveskelyyn ohjeita lämpötilan suhteen, lainaus täältä:

Iris barbata, bucharica, bulleyana, chamaeiris, chrysographes, foetidissima, forrestii, graminea, hollandica, illyrica, kamaonensis, kaempferi, lactea, laevigata, magnifica, missouriensis, orientalis, paradoxa, pseudacorus, pseudocaucasica, pumila, reichenbachii, sanguinea, sari, setosa, sibirica, sintenisii, spuria, tectorum, tenax, variegata, versicolor, virginica, and xiphioides , Impervious seed coats. Shake in dry sharp sand or nick carefully with a file. Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) for germination

Omat iiriskylvöni olen vienyt het'kohta viileään.

Nuu, minä sain Suomettarelta juuri kurjenmiekan siemeniä ja tietääkseni kylmäkäsittelyä ne vaatii. Laitoin ulos lumen alle, vieä kun sitä löytyy…

Kiitosta! Olenkohan nyt menettänyt ne siemenet kun en tietty tajunnut että niiden kuorta pitäisi fiilailla ennen kylvöä?

Mutta siis kuoren häirinnän jälkeen multiin, purnukat parisen viikkoa 18-22 asteessa sisällä, sen jälkeen nelisen viikkoa -4…+4 asteessa ulkona, ja sitten itäminen 5-12 asteessa.

Eli, nyt vaan siirrän ne purnukat tonne ulos, ja kevään ollessa tässä vaiheessa aikatauluhan menee aivan nappiin noiden mainittujen aikojen ja lämpötilojen kanssa. Toivottavasti…

Kiitos valtavasti vastauksesta, onneksi älysin kysyä "lähtee kiikuttamaan ruukkuja ulos"

Harvoin niitä kukaan taitaa viilailla luonnossakaan :slight_smile:

Heh, ellei sitten pikkuväki puuhastele...

Keltakurjenmiekat itää syksyllä kvlvettynä itsekseen lumen ja jään avittamana, ripottelin siemeniä rantaan entisten kurjenmiekka puskien lisäksi toivon saavani lisää tuulensuojaa. Uskotattoman kovia ovat siemenkodat(hedelmystöt eikä niitä meinaa saada sormin avattua. kovasti jo mieli kiitää kesään.

Löytyisikö kuvaa kurjenmiekan siementaimista? (toivon löytäneeni sellaisia kurjenmiekkojeni vierestä) Kaipaisin myös likkiä sille sivustolle, jossa on siementaimien kuvia. Poimin sen täältä pentistä joskus ja laitoin kirjanmerkkeihini, mutta koneen hajoamisen myötä hukkasin myös linkkilistani.

Kuvani ei ole hollilla, mutta keltakurjenmiekka on pienestä asti aivan saman mallinen, kuin sitten isonakin. Vain mini-mini vauvana.

Oih, minulla siis todennäköisesti on kurjenmiekkavauvoja! sydän Samassa ryppäässä kasvaa kaunokurjenmiekkkaa ja keltakurjenmiekkaa, joten en vielä tiedä kumpia ovat. Kuinkahan monta vuotta menee ensimmäiseen kukintaan? Nämä siemenet heittelin kasvin vierelle edellis keväänä. Viime kesän kukinnot sen sijaan leikkelin pois ennen siementen kehittymistä. Olipa mukava yllätys hymy

Tällaisilta näyttävät, ovat noin 5cm korkeita:

Olen meinannut jo monesti käydä sanomassa, että yleensä liikalannoitus kasvattaa vaan lehtiä, mutta keltakurjenmiekkahan viihtyy melkoisen ravinteikkaissa jokirannoissa ja kukkii niissä ilmeisen hyvin, joten enpäs varoitakaan liikalannasta :}

Mutta kukkiiko keltakurjenmiekka sitten ravintoköyhemmissä paikoissa enemmän? Sitähän minä en tiedä.

Meidän maalla keltakurjenmiekka kasvaa, kukkii ja rehottaa tosi kuivassa ja aurinkoisessa paikassa: etelänpuoleisen etuterassin etelänpuoleisella reunalla kulmassa. Alla on suhteellisen ohut multakerros, ja sen alla tukeva peruskallio. Lannoitteita ne saavat oikeastaan melkein ei ollenkaan.

Viime kesänä kuvattu keltakurjenmiekka. Kasvaa todella runsaana jokirannassa vailla mitään hoitoa.

Minä olen kovasti onnessani, koska siemenestä kasvattamani keltakurjenmiekat ovat tänä kesänä jo aivan kookkaita! Ne tuovat juuri sitä kaivattua pystysuoruutta olkkarin seinustan uuteen penkkiini, missä muut kasvit ovat “rikkonaislehtisiä” - kuunliljoja lukuunottamatta.

Ensimmäiset kukat aukesivat.

Eikös ollutkin Rissa, joka minulle laittoi keltakurjenmiekan siemeniä. No joka tapauksessa itse kasvatettu keltakurjenmiekkani menestyy mainiosti pohjoisen penkissä talon varjossa ja otin kuvan, koska arvelen, että siinä on nuppuja :}

Huonolla hoidolla näyttää pärjäävän... Hävettää nimittäin myöntääkin, mutta olin aivan tykkänään unohtanut keltakurjenmiekkaa koskaan kotiin kantaneeni, edelleen ovat niillä sijoillaan - ja purkeissaankin vielä - mille olen ne vuosi tai kaksi sitten laskenut, erittäin huonolla hoidella olevan, lähes unohdetun, pihalammikon reunalla. Ja kas, mitä silmäni tänään näkivätkään;

Ikinä ei ole ennen näin hyvin kukkineet

Rannalla näkyi viikonloppuna kukkavanoja,penkissä ei:(Oma vika, olen istuttanut sen männyn alle ja huomasin vasta viikonloppuna,että siinä on vaan pintamulta kosteaa.)

keltakurjenkiekka ja onkijan penkki.