Kurjenmiekka: Keltakurjenmiekka, Iris pseudacorus

Muhevaisesta ostettu maailmankaikkeuden ainoa siniviolettina kukkiva valkokukkainen keltakurjenmiekka (eli ei sinnepäinkään, mikä kurjenmiekka lienee):

Voisi olla kaunokurjenmiekka?

Mun keltakurjenmiekka tekkee tänä vuona ihan järkyn mittasia lehtiä, aikasemmin ovat olleet aika lyhkäsiä, liekkö minolen niille kakkendaalia puhunu ku niin kasvavat

Keltakurjenmiekka ei kuki tänä vuonna ollenkaan - viime kesän kuivuus varmaankin syynä,
lehdet ovat komeat :slight_smile:

Komeat on lehdet. Kaunista Annujoen puutarhassa! Ihana tunnelma kuvassa! Onko keltakurjenmiekkasi yleensä kuitenkin kukkinut noinkin kuivannäköisessä paikassa? Vai ehkä paikka ei olekaan niin kuiva.

Kiitos Tuomipihlaja - kyl se on kuivaa mäntykangasta mutta ovat kukkineet ja vähän levinneetkin joka vuosi. Vaativat hyvän pohjustuksen tämmösessä paikassa ja kalkkia, kompostia ja VETTÄ - tuo iso kivi myös mukavasti varjostaa niiden kasvupaikan :slight_smile:

Annujoki sittenhän se antaa toivoa myös tänne meille kuin sama elinympäristö, saatiin taimenvaihdossa vasta tänä vuonna ja kovasti on apulaispuutarhuri kastellutkin (käy välillä jopa pissillä että saa “elukkapenkki” lannoitettakin).

Tämähän hiljainen paikka… itseni kanssa kohta keskustelen…

Keltakurjenmiekassa taas komea lehtikasvusto ja yksi nupullinenkin

Täälläkin kukkii.

Keltakurjenmiekka kasvaa missä vaan. Ja on kova siementämään.

Meillä tuli vain yksi ainokainen kukka mut lehdet on komeita :slight_smile:

Kävin töitten jälkeen mökillä. Ikivanhat keltakurjenmiekat kukkivat paraikaa rannassa. Tonne ois mielellään jäänyt kyllä pidemmäkskin aikaa, harmi ettei oo mahdollista nyt kuin vain pikaisiin käynteihin harvakseltaan. 

kuva

kuva

Poika nosti pari päivää sitten minulle kelta-ja sinikurjenmiekkaa kaivinkonekauhallisen isrti. Niitä isoja paakkuja olen tänään jakanut. Mikä työ. Silti helpompi kuin jos olisi pitänyt kaivaa ne maastakin irti. 

Keltakurjenmiekka kukkii tällä hetkellä upeasti

Ihana!!!

Aivan upea kasvisto Nuulla! Enpä ole eläissäni vastaavaa runsautta nähnyt.

Keltakurjenmiekat tänään 

On siinä taas lehdistössä siivottavaa kunhan nyt ensin kuivahtaa ja vesi imeytyy maahan. Nyt näyttäis että ne kasvavat vedessä mutta penkki kyllä kuivuu kunhan maa sulaa ja vesi pääsee imeytymään.

Minä pistän nuo vanhat lehdet palamaan. Helppo homma, palavat hyvin kun lehdet ovat kuivuneet ja maa on kostea alta. 

Mökkisaaren pohjukassa kaislojen keskellä.