Kurjenmiekka: Pikkukurjenmiekka, Iris pumila

Keltainen pikkukurjenmiekka, Iris pumila

Menipäs kuva huonoksi siirrossa. apea Lajikenimi on Lemon jotakin, tietääkö joku nimen loppuosan?

Eilen illalla minäkin mietin tällaisen palstan avaamista, mutta jäin vielä miettimään asiaa, kun kurjenmiekan siemenlisäyksestä on palsta Perennoissa.

Aika hassulta tuntuu joidenkin kasvien osalta tämä palstajako. :(

Eilen sattumalta kuvasin meillä aivan samannäköisen iiriksen ja siinä on vain jonkun muun kirjoittama lappu: Iiris pumila - ilmeisesti joltakin vaihtarina tullut.

On tuo meidän iiris näköjään hailakamman keltainen.

Laitan nyt tälle palstalle kuvan toisesta yhtä pienestä iiriksestä, joka on sininen ja kukkii samaan aikaan aikaisin keväällä. Se saattaisi olla se varsinainen Iris pumila, kääpiökurjenmiekka - mutta kun en ole varma, niin olkoon pikkukurjenmiekan palstalla.

Vielä lähikuva.

Mietin minäkin pöhköä palstajakoa etsiessäni paikkaa avaamalleni keskustelulle. Loogisinta olisi, jos olisi K:n kohdalla "Kurjenmiekat" ja sen alla aakkosjärjestyksessä omat kansiot eri lajeille ja lajikkeille. Kovasti huonosti toimivaa ja keskeneräistä ohjelmaa ovat panneet meidät käyttämään. ärtynyt

Eilen avasi tämä ensimmäinen kukkansa, kohta tulee muut perässä.

Minullakin on tuota samaa violettia pikkukurjenmiekkaa vaikka kuinka paljon. Ei ole aavistustakaan nimestä, mutta ilmeisesti tämä on niitä vanhanajan kasveja, jotka eivät enää ole muodissa. Se on tosi kestävä, eikä kovin helpolla kuole edes tosi huonossa maassa. Täältä niitä aikoinaan löytyi ruohojen seasta ja jossain kohdin niitä oli joutuneet tallotuiksi ja yliajetuiksi. Mutta kun vähän parempaan maahan pääsivät virkosivat. Lapsuudenkodissanikin niitä on, ei sentään kaikkia ole traktorilla jyrätty. Ne varmaan oli saatu naapureilta, kun talo on rakennettu vasta sotien jälkeen. 

Nostetaanpas vuoden levossa ollut ketju ylös pikkukurjenmiekan ystäville. Kuten sammalleimuketjun kuvassani näkyy, kukkii parhaillaan myös keltainen pikkukurjenmiekka Iris pumila ´Lemon Flare´.

Ostin tänään Iris pumila “Little Shadow” jonka kukinto on tummansininen ja keltakukkaisen “Gleaming Gold”. Kuvat kukinnoista tullee aikaisintaan ensi vuonna koska kasveissa ei ole nuppuja. Ensi kosketus minulla iriksiin yleensäkim ja olen niistä aika hurmaantunut :).

Tämä vanhanajan pikku iiris kukkii ihan mahtavasti. On kyllä enempi violetti kuin tuo kuva antaa ymmärtää. Vaatimaton kasvi ja lisääntyy hyvin.

Minulla lienee tuota samaa, sain kerran sitä yhdeltä vanhalta emännältä maalaistalosta Hämeessä ollessani.

Minusta se hieno kasvi, varsinkin kun tällä omallanikin on historiaa vaikka kuinka pitkälle menneisyyteen. Melkein joka töllin pihalla sitä on kasvanutkin eikä paljon hoidosta tai hoitamattomuudesta ole välittänyt. Sen voi hyvin bongata jonkun kymmeniä vuosia autiona olleen mummonmökin pihamaalta heinien seasta. Sillä on suomalaista sisukasta luonnetta.

Täällä myös tuota samaa, juuri tänään mietin mikä se mahtaa olla nimeltään, kun oli avannut yhden kukan :slight_smile: Ihan saman näköinen kuin Illakon kuvassa, ostin joskus torilta alun.

Voi jukra, tuon Illakon kuvan äärellä olen sanaton ihastuksesta.

Raakin kuvassa oleva sinivioletti on aivan saman näköinen kuin minun kääpiökurjenmiekkani.

Onkohan tämäkin pikkukurjenmiekka, joka tässä kukkii patjarikot taustanaan.

Green Spot

Jeremy Brian

Iris pumila, mikä lie. Aikoinaan ostin pienen juurakon puutarhamessuilta.

iris