Kurjenmiekka: Pikkukurjenmiekka, Iris pumila

Laitetaanpa oikeaan paikkaan:) Violettina ostettu kääpiö olikin iloiseksi yllätykseksi melkein valkea:)

Aivan ihastuttava mielestäni, häivähdys siniseen Toivottavasti leviää ja täyttää maan :slight_smile:

hei, löytyiskö tälle lajikenimeä, tietääkö kukaan tai kibu? Sain samanlaisen yhdeltä virolaiselta rouvalta - olisko joku sikäläinen versio? Ei ole mielestäni ihan kääpiökään mun mielestä…

olisiko denim blue? http://www.sarkanperennataimisto.fi/kuvat/Iris_Pumila_Blue_Denim.htm

Olen tähän asti luullut, että pikkukurjenmiekka ja kääpiökurjenmiekka olisivat yksi ja sama asia, pikkukurjenmiekka vain uudempi nimitys ko. kasville. Nyt luinkin jostain, että kääpiökurjemiekassa kukat olisivat yksittäin ja pikkukurjenmiekassa niitä olisi useita yhdessä. Tieteellisissä nimissä törmää tällaisiin muotoihin: Iris pumila (kkm) ja Iris pumila-ryhmä (pkm). Kuuluuko pikkukurjenmiekka siis kääpiökurjenmiekkoihin? Nyt meni pää ihan pyörälle…

Onko jollain “Iiris Cristataa”. Joku ihan mini n. 15 cm korkea iiris. Itse hankin äskettäin, onko jokin uusi laji Suomessa kun tuntuu tietoa löytyvän niukasti? Menestyykö hyvin ja leviääkö?

Kääpiökurjenmiekat kukkivat

sininen

keltainen

Mikä voisi olla syy, kun kääpiökurjenmiekka (pikkukurjenmiekka?) ei kuki? Kakkosvyöhykkeellä, mutta kylläkin isojen tuijien varjostamalla paikalla.

Onko ne liian syvällä, omissani juuret on melkein mullan päällä…siis juurakko näkyy maan pinnassa.

Täytyy sukeltaa penkkiin ja katsoa vähän tarkemmin. Kannattaisiko vain nostaa ylös ja istuttaa uudestaan matalammalle?

ei nuo yleensä vissiin varjossa viihdy et se voi olla syynä et ei kuki

kuva

kuva

Nämäkin vesitettyjä oikeen kunnolla

Sopii kauniisti tuon aprikoosin kellukan kaveriksi. :slight_smile:

Joku pikkuinen keltakukkainenkin löytyi. Reppanat ihan märkiä.

Tässä kääpiökurjenmiekka ‘Citrina’. Kukki vasta toisena kesänä istutuksen jälkeen.

Ostin viime syksynä kääpiökurjenmiekan, ei kuki tänä vuonna ilmeisesti.

Little shadow kukassa:

Pikkukurjenmiekkaa patjarikon kaverina.
Vai onko tämä kääpiökurjenmiekka?