Little shadow kukkii taas:
Mitä eroa on pikku- ja kääpiökurjenmiekalla? Minulla on tällaista, kumpaa tämä on? Korkeus noin 15-20 cm ja kukinta on jo ohi.
Mun mielestä Iris pumilaa nimitetään molemmilla nimillä ?
En oo varma, mutta näin ajattelisin.
Itse sanon tuota sinulla olevaa kääpiökurjenmiekaksi.
Taas kukassa. Pitäisi vähän noita rikkaruohoja ympäriltä ottaa pois.
Tämä lienee pikkukurjenmiekka. Kukkii aikaisin, toukokuussa. Purkutonttien löytöjä nämäkin. Luulin, että nämä on tavallisia saksankurjenmiekkoja, mutta olivatkin tällaisia matalaksi jääviä.
Upea väri ![]()
Tällainen pätkähti penkkiin. Kukka on mielestäni isompi kuin tavallisella Iris Pumilalla. Varsi on lyhyt, noin 30 cm.
Ostin tämän viime syksynä Kuressaaresta Virosta, siellä oli mummo myymässä kasveja torilla. Ostin 3 kpl ja kaksi niistä näyttää olevan liiloja, mutta tämä yksi on tällainen ruskea! Onpa erikoinen!
Upea väri! Tuon värisen haluaisin, onkohan niitä myynnissä?
Äkkiä kun googlettelin, ei kyllä ihan vastaavaa löytynyt. Kävi tuuri, taitaa olla harvinainen! Se pääsikin paraatipaikalle Helsingin-pihani oven viereen, siinä on oikein tyrkyllä.
Niin arvelinkin, en ole tuollaista nähny missään.
Se saattaa olla myös germanica iris, ne ei kaikki ole niin kovin korkeita kuitenkaan.
Kaunis väri joka tapauksessa. ![]()
Voisiko se kukkia näin aikaisin? Mulla on samalla tontilla Iris germanicaa, ja ne ei edes ole nupulla vielä.
Aika aikaista kyllä on vielä siihen.
Mielenkiintoista. ![]()
Tässä on hyvä esimerkki iriksen kukista ja koosta.
Bearded iris tuo sinulla on joka tapauksessa, koska selvä partahan siinä on.
Noissa setosa, ensata, sibirica, yms iriksen kukissa ei ole partaa, pumilassa ja germanicassa ainakin on.
Joissakin artikkeleissa germanicaa nimitetään myös tarhakurjenmiekaksi ja joissakin saksankurjenmiekaksi.
https://www.chailey-iris.co.uk/bearded-iris-classification/
Tuolta kun klikkaa noita boldattuja otsikoita löytää valtavan määrän iriksen kuvia eri lajikkeista.
Ihanan mielenkiintoinen ja moninainen kasvisuku.
Kiitos linkistä, Suokukka! Tutkin asiaa vähän lisää ja selvisi, että Iris pumila on rakenteeltaan erilainen kuin nuo muut kääpiökurjenmiekat, tässä kaaviossa selitetty eroja:
Tässä vielä kuva koko kasvista. Varsi on jakautunut, eli onko se nyt sitten niin, että tämä ei ole Iris pumila, vaan Iris aphylla?
Otin pari lisäkuvaa itse kukastakin. Netistä löytyy kyllä kuvia lähes vastaavista, ilmeisesti värien kirjo on näissä aika laaja. En vaan Suomessa ole törmännyt.
Niitä värejähän on ihan kauheasti.
Mutta nättihän tuo väri on, oikein komea.
En ole kyllä ihan tuon väristä löytänyt. Olen koettanut hakea.







