Kurjenmiekka: Siperiankurjenmiekka, Iris sibirica

Kaipa se tänne täytyy tämäkin sitten laittaa, että olisivat kaikki kurjenmiekat edes saman osaston alla.

Äsken juuri katselin siperiankurjenmiekkojani altaan pieluksessa ja totesin, ettei auta mikään, on ne aika taas joskus syyskesällä jakaa paukauttaaniin Raakilla onkin suuri kasvusto!

Meillä ei olekaan koskaan tuota jaettu ja se on ollut tuossa jo viitisenkymmentä vuotta - oli jo meidän tullessa tänne. :)

Miten on mahdollista, että Raakki ei ole jakanut siperiankurjenmiekkaa 50 vuoteen? Meillä leviää kuin elanto, ja tulee keskeltä kaljuksi. Saa jakaa yhtenään, mutta runsastuuhan se samalla :D Tämä kuva on viime kesältä.

Voi hurja tuota Papulan kasvustoa!!

Minä en ole lannoittanut enkä ole lisännyt kompostimultaa enkä mitään omilleni...ovat aneemisia noihin verrattuna.

Juu, siperiankurjenmiekka täyttää meillä käskyä *Lisäänny ja täytä tontti! * On se niin helppo ja nätti perenna, että vertaistaan saa hakea. Lehdistö on kaunis koko kesän. Tämä on vanhaa kantaa, äidiltäni lähtöisin, joten tunnearvoakin niihin sisältyy. Istuttelen jakopaloja tontin reunoille & lahjoittelen liikoja poies.

Kyllä se varmaan paremmin kukkisi, jos sen nostaisi ylös ja parantaisi maata. Ei vaan koskaan oikein ole ollut sopivaa tilaisuutta ja siksi vaan laitamme lisää kompostia päälle ja onhan tuo hengissä ainakin pysynyt.

Teinköhän oikein kun nostin noi iirikset pois penkistä ja istutin uudestaan, nyt näkkyy melkeinpä juuret, eikös ne pidä olla aikalailla "maan pinnalla"? Olivat mulla varmaan kymmenen vuotta kukkimatta, tekivät vaan lehtiä ja lisäänty. Istutin aikoinaan ne myös samallalailla kuin nyt, ovat kyllä paahteisella paikalla, onkohan sopiva paikka?. Osan laitoin savirukkuun ja kokeilen et kukkivatko siinä, näkis etes et minkä värisiä lie reppanat.

Minä istutan siperiankurjenmiekat syvempään kuin saksankurjenmiekat. Mutta pehko jotenkin nousee aina itsestään ylemmäs. Aivan paahteinen paikka ei tietysti ole paras mahdollinen. Jos on auringossa maan olisi hyvä olla multavaa. Suurin osa minulla kasvaa puolivarjossa.

Taidanpa huomenna siirtää puolivarjoon, mulla on kyllä multava maa, mutta koko päivän porottaa aurinko ja ei ole minkäänlaista varjoa, eilen nostin ne penkistä joten nehän eivät ole vielä juurtuneetkaan. Mulla on aina istutuksen jälkeen "vajonneet " syvemmälle kuin olen istuttanut.
Liljat menestyvät tässä samassa paikassa, joten isäntä on mielissään kun saa ostella uusia liljoja.

Vautsi, miten komeita on Papulan kurjenmiekat, sitten kun niitä joskus taas jaat niin tiedän pihan, missä niille olisi hyvä koti vink, vinkhymy

Valkoinen kurjenmiekka kukkii.

Täällä huokailee hän, kaunista on hymy olisiko joskus jakopalaa ihanasta.

Nämä puskat ovat vielä liian pieniä jaettavaksi, ovat vasta pari vuotta sitten istutettuja. Enkä ole edes ihan varma, että ovatko siperiankurjenmiekkoja, mutta ainakin saman mallisia ovat ;)

Toisessa on vähän sinistäkin mukana.

Eikös siperiankurjenmiekoissa pitäisi jo kukkavarsien näkyä, vaikka olisivat puolivarjossakin? Viime vuonna siirretyissä puskissa ei näy yhtään kukkavartta, vaikka puskat ovat ihan hyvän kokoisia... Kummaa. Vai jurottaako se eka vuoden siirron jälkeen?

Kauhukseni tänään huomasin, että minullakin on aivan mahdottoman vähän siperiankurjenmiekoissa varjopaikassa kukkavarsia! Pari per mätäsno-jaa kun niitä on yleensä aina ollut monta kymmentä. Vain yhdessä mättäässä, jonka näköjään olen nostanut paraatipenkkiin, on sopivasti nuppuvarsia ja yksi on jo kukassakin.

Jospa ne eivät tykänneet lyhyestä talvesta?

Minun pitää ilmeisesti jakaa siperiankurjenmiekka puska,kun keskellä ei ole enää kasvua.Ei kyllä näy kukkavarsiakaan.

Ilman muuta pitää silloin jakaa, muuten  menee kohta koko puska.

Kiitos Kurpitsa!Pitääpä jakaa se viimeistään syksyllä.