Minulla on ollut jo kuusi vuotta siperiankurjenmiekka, eikä se ole kukkinut vielä kertaakaan! Mikä kumma on vialla? Puska on ihan rehevä ja terveennäköinen, mutta kukkia ei vaan näy. Paikka on puoliaurinkoinen, ns normaali kukkapenkki.Olen kastellut ja lannoittanut, vaan ei auta mikään.Mikä neuvoksi?
Älä lannoita ja kastele sitä liikaa. Eihän sen tarvitse kukkia, jos se muutenkin on hyvin rehevä ja pärjäävä Lienetkö liian syvään sen istuttanut?
Siniset kukkii parhaillaan.
Jaa... pitääkö siperiankurjenmiekkakin istuttaa hyvin pintaan? Minä luulin, että ne on vaan ne maavarren omaavat kurjenmiekat, siis saksankurjenmiekat, jotka on kranttuja istutussyvyydestä. Pitääpä tarkastaa nuo omat.
Poppius, kyllä mulla on aivan normaali syvyydessä , niinkuin muutkin perennat ja hyvin ovat viihtyneet. Tarkistin kirjasta, siinä sanottiin että juurakko istutetaan aina vaakasuoraan ja peitetään vain 2-3 sentin multakerroksella.
Siis hetkinen... juurakko vaakasuoraan? Mutta eihän siperiankurjenmiekalla ole sitä sellaista juurakkopötkylää niinkuin saksankurjenmiekalla? Minusta sillä on vaan juuret niinkuin muillakin kasveilla, tai siis sellainen paksu juurimöhkylä ja ohuempia juuria, jos nyt oikein muistan. Mutta jos sen kerran voi parin sentin syvyyteen laittaa, niin ei ne mulla sen syvemmällä ole. Ehkä se pitää vaan istutuksen jälkeisen vuoden lepotaukoa kukinnassa...
Siperiankurjenmiekka oli myös mitä mieluisin yllätys, kun sitä täältä löysin. Koivun juurella kasvoivat täysin ruohojen keskellä, eikä yhtään tiennyt, mitä ne olisivat, olivat tosi surkeita. Kun ne pääsivät parempaan paikkaan pari-kolme vuotta meni kukkimatta. Joten kärsivällisyyttä vaan, onhan ne lehdetkin tosi kauniit. Eivät ne minullakaan joka vuosi ole kukkineet, en tiedä onko hoidosta kiinni. Paikasta ei ainakaan, sillä niitä on vähän siellä täällä, jopa auringossa ja silti ovat viihtyneet.
Siperiankurjenmiekoissa on nyt nuppuja, JEEEEEEEEE! Laskin 40 kukkavartta kahdessa puskassa (molemmissa useampia taimia). Se onkin siis vaan myöhässä, vaikka luulin, että se pitää kukintatauon siirron jälkeisenä vuonna. Oi kun olen onnellinen, tykkään siitä niiiiin paljon!
En ole käynyt lähempää sitä edes katsomassa nyt pitkään aikaan, kunnes tänään sattumoisin huomasin nuput, ja olipa iloinen yllätys
Siperiankurjenmiekkakasvusto on aivan taivaallinen lehdiltäänkin. Sillä voi simuloida jopa korkeita koristeheiniä, jotka ovat arkoja. Maljakkoon siperiankurjenmiekan lehdet luovat tyylikästä säväystä kaartuessaan sirosti korkeana kaarena.
Voisikohan siperiankurjenmiekat istuttaa tulppaanien "päälle", eli siis samaan kohtaan peittämään tulppaanien kuihtuvat lehdet?
Miksei siis viereen, en näe siihen mitään estettä.
Paitsi jos haluaa, että tulppaanit kukkii vuodesta toiseen, niin sitten tulppaanit pitää kaivaa kesällä ylös. Suomen kesä on niille liian kostea jatkuvaa kukintaa silmällä pitäen.
Siperiankurjenmiekat kasvattavat niin tiuhan juuriston ja lehdistön, etten usko tulppaanien siinä pärjäävän. Tosin monet tulppaanit ovat muutenkin aika lyhyt ikäisiä.
Oikeastaan kaikkien muiden perennojen joukkoon nuo sipulikukat mahtuvatkin, eikä ne kuivuvat lehdet siellä kovin pitkään näy, kun muu kasvillisuus peittää ne.
Ja taas rönsyää.. joo siis luin sellaisen ohjeen, että kukkiakseen yhtä loisteliaasti vuodesta toiseen, tulppaani tarvitsee ihan totaalisen kesälevon, eli se pitäisi lehtien kuihtumisen aikaan heinäkuussa kaivaa ylös, antaa kuivua ja kuihtua loppuun ja sitten taas syksyllä istuttaa uudestaan. Muuten kuulemma kukinta taantuu ja loppuu vähitellen.
Minä en ole niitä koskaan kaivellut ylös, mutta ei ne kyllä parin-kolmen vuoden päästä sitten enää kukikaan. Ei edes varsia jaksa enää tehdä. Toissa syksynä istuttelin about 15 lummetulppaania, ja tänä keväänä sain "palkakseni" kahdesta kukkasen, joka sekin kitulias.
Mutta narsissin kuivuvia lehtiä varmaan voisi piilotella kurjenmiekoilla. Ettei mennä ohi aiheen.
Jos nyt jutellaan lähinnä siperiankurjenmiekasta omalla palstallaan ja siitä, että voiko sen "päälle" istuttaa tulppaaneja, niin edelleenkin olen sitä mieltä, että kurjenmiekan kasvusto on niin tiuha, ettei siinä oikeastaan mikään muu menesty.
Huomasin tämän tiheän juuriston, kun yritin istuttaa niitä yhteen. Eli se yritys tyssäsi siihen.
Oletteko kokeilleet siperiankurjenmiekan lisäystä siemenistä? Laitetaanko siemenet maahan talveksi vai vasta keväällä..?
Kylmäkäsittelin jääkaapissa ja kylvin vappuna ulos, 4 tainta kasvoi eli noin puolet iti. Tänä syksynä kylvän suoraan ulos lokakuun puolessa välissä.
Maaonnen siperiankurjenmiekka käyttäytyy aivan Papulan siperiankurjenmiekan tavoin: pöheikkö leviää ja kaljuuntuu keskeltä. Leviäminen ei niin haittaisi mutta se kaljuuntuminen kyllä. Sen takia pitää koko pehko kaivaa ylös ja istuttaa uudestaan, leviämisen estäminen olisi helpompaa.
Miten teillä siperiankurjenmiekan lehdistö syksyllä käyttäytyy? Meillä se lamoaa aina syyskesällä ja on nyt kauhea retkotus:
Meilläkin siperiat kukkivat tänä kesänä ihmeen vähän, vaikka kerrankin oli tarpeeksi vettä.
Syväänistutus kukkimisen estäjänä ei koskene siperiankurjenmiekkaa, vaan saksankurjenmiekkaa. Sakemannin varastojuuripötkylän pitää pötköttää paljaana auringossa, mutta siperialainen saa olla ihan normaalisti mullan alla.
Keneltähän sain viime syksynä kaksi iiriksen alkua Iris sibirica Hubbard punainen ja Iiris sibirica Pink Haze?
Ne lähti tosi hienosti kasvuun, mutta keväällä ei ollut kuin nimilaput jäljellä.
Voisinko saada uudet?