Isäntä on Ford mies, tykkää tästä kurjenmiekasta, kun se on kuulemma fordin sininen. ![]()
No se on hyvä peruste tykätä kurjenmiekasta! ![]()
Minulla kukkii vielä tällainen vähän kerrotumman näköinen yksilö. Muistelen, että tämä oli joku Lidlin halpisjuurakko, jonka istutin vuosi sitten. Kukka on hieman näyttävämpi kuin nuo maatiaiset.
Kyssikseltä saatuja.
Ihanasti leviää jo, on kyllä ihan suosikkikukka.![]()
En tiedä onko kyssikseltä saatu sysi siperiankujenmiekka.
( kuukkeloin, Iris Chrysigraphes)
Tummempi kun kuvassa. Aivan ihana.
Upean värinen! Kyllä tuo lehdistä päätellen siperialaiselta näyttää. Todellinen harvinaisuus!
Minulla on vain näitä tavallisia.
Todellisuudessa sysikurjenmiekka ei ole siperian kurjenmiekka, mutta sillekään ei taida olla omaa otsikkoa, eli hyvin sopii tähän osastoon.
Siperian kurjenmiekat on siitä ihania, kun ne on niin huolettomia.
Minulla on nuo germanyt hiipuneet ja vähentyneet, ja siperialaiset suurenee vuosi vuodelta. ![]()
Tässä minulla juuri olikin muistilistalla uusia kurjenmiekkoja viron reissuun.
Kolme ekaa on siperiankurjenmiekkoja.
Eikä ne Henni kuvassasi ole vain tavallisia.
Minusta kaikkissa kurjenmiekoissa on iso viehätys koosta ja väristä riippumatta. ![]()
![]()
![]()
En ole tuollaisesta sysikurjenmiekasta ikinä kuullutkaan! Aina oppii uutta. Näitä lajeja on niin valtavasti, erotan vain saksan- ja siperianiirikset toisistaan.
Ja sibiricassakin ne luonnon sininen ja valkoinen on nimeltään siperiankurjenmiekkoja.
Ja kerrotummat ja muut hybridit , vaikka ovatkin sibiricoja nimitetään loistokurjenmiekaksi.
Itse ajattelen ne kaikki sibiricaksi, koska en muutenkaan muista/tykkää kaikista suomalaisista nimistä.
Latinalaiset on hyviä, kun ne on samat kaikkialla eri maissa.
Kivasti kukkii jo täälläkin! Yhtään en ole näitä koko keväänä kastellut tai huomioinut muullakaan tavalla. On kyllä vähään tyytyvä kukka tämä.
Tämäkin penttiläis kukka, eli kyssiksen kurjenmiekka.
Tumma sininen taustalla on tyttäreltä.
Tavallinen maatiaissiperiankurjenmiekka on jo meillä kukinnan lopussa. Jalostetumpi ”Blue King” on nyt täydessä kukassa.
Tässä ekassa kuvassa näkyy lehdistön erilaisuus; Blue Kingillä se on sinertävämpi ja jää vähän matalammaksi. Blue King oikealla vasta nupulla, tavallinen vasemmalla.
Tässä kukat; ensin tavallinen, sitten Blue King. Jälkimmäinen tekee paljon isommat kukat.
Tavallinen
Blue King
Varjonen kasvupaikka, vaatimaton kukinnta.
Mulla oli siemenkasvatuksista 3 siperiankurjenmiekan tainta, istutin ne uuden perennapenkin päätyyn muutama päivä sitten. Harmillisen vähän onnistui niistä kasvatuksista, mutta eiköhän kolmen kimpastakin tule jo ihan kaunis katseltava.
Rohtovirmajuuri on kaunis pari kurjenmiekalle.
Loputkin nuput aukesi