Kurjenmiekka: Siperiankurjenmiekka, Iris sibirica

Tuskin myöhäinen jakaminen muuta haittaa voi tehdä, kuin vähentää ensi kesän kukintaa, jos juuret ei ehdi kasvaa.

Jos vierellä olisi esim. tukevaa pensasmaista kasvia, niin kurjenmiekan lehdet ei pääsisi peittämään sitä. Joku kukkiva pensas tai kärhötorni?

Jos keväällä jakaa, niin ei tule kukkia lainkaan samalle kesälle. Ainakin mulla on käynyt näin useaan otteeseen. Oon jakanu sen takia kaikki kurjenmiekat syksyllä, ja seuraavana vuonna on kukinta ollut normaalia runsaampaa. En tiijä missäpäin Kamomillakukkuloilla oot, mutta täällä vitosella on jo liian myöhä jakaa. Eivät kerkee kunnolla enää juurtua.

Mää tykkään, että kurjenmiekkojen edessä pyöreän mallista “massaa”, joka tukee kurjenmiekat lehdet pystyyn. Esim. kuunliljoja, tuoksukurjenpolvi, kuukausimansikka tai tulikellukkaa. Viekkuun sopii ihanasti akileijat, kurjenpolvet ja myskimalvat. Kärhötornikin on kiva, niinku tarhaleidi ehotti. :slight_smile:

Vanha ja levinnyt kurjenmiekkahan oli se ydinkysymys? Kurjenmiekka alkaa vanheta keskeltä, uutta juuristoa kasvaa ympäriinsä eli leviää ulospäib.  Kaivaisin nyt heti keskeltä sen vanhimman osan pois ja syntyneestä ympyrän kehästä jättäisin osan tapiolla koskematta. Jos näyttää pieneltä laittaisin siihen jakotaimia. Hyvää multaa syntyneisiin koloihin niin jopa kasvaa ja kukkii kesällä.

Nostin tänään isohkon, umpeenkasvaneen siperiankurjenmiekkatuppaan ylös. Yritin halkaista sitä lapiolla, ei riittänyt miun voimat. Hain sisältä parhaan Fiskarsin pitkän sahalaitaisen leipäveitsen ja sahasin paakun pienempiin lohkoihin. Tuli yhteensä 25 kasvia :).

Toki vanha sahakin olisi kelvannut, muttei mistään löytynyt,(niinkuin ei mitään muutakaan tarvekalua tässä huushollissa.)

Meillä on yksi nuppu siperian kurjenmiekoissa.
Ja niitä on monta ja monessa paikassa.

Saksankurjenmiekkoja minulla on vaan kaksi puskaa ja toisessa on yksi nuppu, toisessa vaan lehtiä.

Viime vuonnahan irikset kukkivat tosi upeasti.Pitäisivätköhän kukinnassa välivuoden? 

Siperiankurjenmiekat kasvaa ja kukkii hoitamattakin ja lopulta kattavat itse itsensä. Vanhat kuivuneet lehdet on sitkeitä, eikä ne ilman leikkaamista tahdo lähteä, ja olen ne jättänyt paikoilleen. Juolavehnä vaan on hankala iiriksien kanssa, se kasvaa sinne joukkoon, ja jaksa tunkea iiriskatteen läpi. Ja jos ne vanhat lehdet jättää paikoilleen, ei siihen viereen voi mitään aivan matalaa istuttaa, kun eivät jaksa keväällä kasvaa niiden kuivuneiden läpi.

Googlailin, ja tämä on sibirica-ryhmään kuuluva samettikurjenmiekka. Ostin toissapäivänä, kun puutarhan jäsenille annettiin 40% alennusta perennoista, Iris chrysographes ‘Black Form’ kurjenmiekan. On upean musta väri. Mukaan lähti myös Hemerocallis ‘Final Touch’.

Vanhanajan tyypit ei petä :smile::+1:

Ainokainen tätä lajia, ei ole lisääntynyt, kukka on aika valtava.Huono kuva kun tuuli liikaa.Kukkavarressa on kolme nuppua tai nyt kaksi kun yksi on auennut ja en tiedä nimeä. Isomman määrän jotain tavallista siperiankurjenmiekkaa olen hävittänyt kun minusta on aika suuritöinen.Se lehdistö siis ja juurakkojen jako vähän väliä. Minun omani ei ainakaan kukkinut hyvin ellei sitä jakanut usein. Eikä se silloinkaan kukkinut niin hyvin kuin esim.tuossa edellä koiruuden kuvissa,minulla saattoi olla joku muunnos, on sitä vielä ihan vähän jäljellä ja vanha se kyllä on.

Tuo edellinen kuva olisi kai pitänytkin olla tarhakurjenmiekka osiossa. Tämä on se tavallinen siperiankurjenmiekka ja kukkii nyt.

Sinistä ja valkoista.

Ostin eilen Kokkola-reissulla Hankkijasta Iris sibirica Steve Warner 2,95€.

Pari halusi tulla matkaan K-raudasta.
Jos kerrankin olisi mitä lapussa luvataan.

Kiitokset kyssikselle, ainakin vaaleammat on häneltä saatu. :smiley:

Siperialaiset on ihania.

Väri on kuin kesäinen taivas.

Ja vähän tummempaa sinistä.

Huomasin, että tämän talon pihalla on ruskea. 

Tässä minun iiriksiä. Siirsin nämä tähän viime kesänä saatuina juurakkopaakkuina ja hyvin ovat kotiutuneet. Miten nopeasti nämä leviää?