Laitoin viime vuoden loppupuolella ulos siemenkylvöpenkkiin siperiankurjenmiekan kahdesta eri paikasta saatuja siemeniä. Tänään kyllästyin siihen rikkaruohoja kasvavaan penkkiin ja ryhdyin kiskomaan kasvustoja siitä kompostiin. Osa heinistä näytti kasvavan niin suorassa rivissä että päädyin jättämään ne siihen vielä toviksi - voisivat ehkä olla kuitenkin siperiankurjenmiekan alkuja? Tällainen tavisaloittelija tosin katsoi että jotain vahvaa heinää pukkaa… Osaako joku kertoa onko sen kasvuunlähtö tosiaan näin hidasta… Että pientä alkua vasta nyt olisi luvassa? Please…niiiiin kovasti haluaisin sen sinisen lähtevän kasvuun…antakee toivoa ![]()
Nuu: ON. Hi-das-ta. Osa tämän kevään siemenkylvöistäni on jo puolimetrisinä penkeissä, osan olen vasta juuri koulinut omiin purkkeihinsa. Enkä vieläkään ole heittänyt pois kylvöastioiden sisältöjä. An’olla vaan sun suorat rivit nyppimäti! Jos heinäsi näyttävät yhtään kurjenmiekan aluilta (ne ovat itsensä näköisiä pienestä pitäen) niin sitten ne ovat niitä.
Juolavehnä näyttää samalta sen kokoisena… Ehkäpä annan olla vikon verran vielä paikallaan ja sitten koulin kylmän viileesti ne omiin ruukkuihinsa. Aika näyttää sitten mitä onnistun niistä kasvattamaan ![]()
Olikos ne just sinulta ne sinisen kurjenmiekan siemenet, muistaakseni oli?
Intopii, hitiata ovat minullakin kaunokurjenmiekat, koulin n. kuukausi sitten erilleen purkkeihin ja joka purkissa on yksi piikki.
Alkaa vaan välillä askarruttaa, koskahan ne sitten oikein kukkivat, siten isoina ja vahvoina ?![]()
Nuu: varmaankin oli minulta. Tänä vuonna ei tule; nypin kaikki kukkavarret pois, jotta jaetut ja uuteen paikkaan siirtyneet käyttävät energiansa paikalleen asettumiseen.
Ja jos juolavehnä näyttää yhtä topakalta pienenä, anna olla senkin ![]()
Käskystä
Ja kyllä ne oli sulta, tarkistettu on.
Kuinkahan kauan menee siemenistä kukkiviksi? Valkoiset siemenet multin tänä syksynä…
Piti pistää palasiksi koko juurakko, sen sisään oli tarha-alpi ja lyhtykoiso työntänyt juurensa. Tällaista jälkeä sain aikaiseksi.
kysymys kuuluu: lähteekö kasvamaan noista paloistakin?
Ja näitäkin tuli paljon.
Uskoisin että lähtee kasvamaan,se ei paljoa juurenpätkää tarvi.
Noita on aika paljon, laitanko ihan vieri viereen juurakot. Mutta minnes penkkiin, tuohon uuteenko josta olen laittanut kuvan. Penkin päähänkö?
Taitavat olla saksankurjenmiekkoja:) Jätä vähän tilaa valeihin, kasvavat nopeasti. Muista jättää hieman juuren-niska näkyviin, eli ei liian syvälle.
Voiko kurjenmiekkojen kukkimattomuus johtua just siitä, että olen istuttanut liian syvään? Mulla on sekä sibiricaa että saksankurjenmiekkaa, molempia on istutettu useampaan paikkaan, eikä yksikään ole suostunut vielä kukkimaan. Väittivät helpoksi…
Mikäs ero niillä sitten on, siis saksan ja siperian?
Olivat yhdessä mylläkässä ja solmussa kaikki toisiinsa kietoutuneina. Juurenniska oli kyllä näkyvissä, mutta ne muut perennat peittivät ne alleen. Ajattelin että siinä oli tän kevään kukkimattomuus, vai olikohan? Vai liian tiheässä, oliko nyt tämä sitten hyvä hetki silpoa ne?
Jos on liian syvässä ei kuki (niin ainakin olen kuullut) Siperiankurjenmiekka on kapealehtinen ja korkeampi kuin saksankurjenmiekka joka on lituskalehtinen ja matalampi. Eri lajeissa on kylläkin korkeuseroja.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minun ymmärtääkseni siperiankurjenmiekalla on ohuet, vähän ruohomaiset lehdet, kun taas saksankurjenmiekalla lehdet on paljon leveämmät ja tanakammat. Kauniita kukkia kumminkin molemmat.
Kurpitsa, ehdit ensin ![]()
Saako kurjenmiekkaa -tai muitakaan perennoja- siirrellä ja jaella penkistä toiseen vielä nyt, kun on ollut pakkastakin yöllä? Vai menikö syysistutus hetki jo tältä vuodelta? Tietämätön tumpelo kun olen…
Keltakurjenmiekka ei ainakaan huomaa siirtoa!
lepotilassa olevia voi aika vapaasti siirrellä. Vaikka juuret katkeaa siirressa, eivätkä ehtisi juurtua ennen pakkasia, niin mihinpäs perenna ravinteita talvella tarvinneekaan. Kosteutta riittää ja ompahan paikallaan valmiina jo aikaisin keväällä juurtumassa kevätkosteuden turvin.Kevätaurinko voi tietty paahtaa vasta istutetun ja vielä juurettoman kasvin keväällä hengiltä (samalla tavoin kuin nekin kasvit, jotka ovat alunperinkin kasvaneet ja ovat jäisessä maassa. muutama havunohja varjostamaan ja suojaamaan kevätahavalta...
Keltakurjenmiekka, jonka onnistuin siemenistä kasvattamaan, on yllättäen yhä aivan pystyssä. Se on sitten uljas kasvi.
sand, entäs kun näet sen kukinnan, sittenpä se vasta onkin silmäniloa
.