Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

Ostin kaksi vuotta sitten paikallisesta Agrimarketista tuon Merlinin näköisen kurjenmiekan , tai siis siitä piti tulla tuollainen. Se avasi toissapäivänä kaikki kolme kukkaansa ja muistuttaa taatankurjenmiekkaa mutta muoto on tuo kompaktimpi ja kellervä on himpun vaaleampi, kuivuudesta vielä rassu vähän rujokin. Paha mennä nurisemaan asiasta kun ne voi sanoa että näytän väärää lappua. Täytyy metsästää tuota oikeaa väriä jostain.

Tämmöinen joka piti olla vitivalkoinen, samasta paikasta hankittuna näytää tältä:

Cayenne capers.

Ensin kukkivat lilat saksankurjenmiekat runsaasti ja pelkäsin etteivät värikkäät kukikaan. Mutta nyt niitä putkahtelee pari päivässä kaiken aikaa.

iiris

Onkos tämä taatan kurjenmiekka?

Tämä on taatankurjenmiekka, vertaa onko samanlainen:

Sinulla on tosi kaunis, mutta sen rusehtavan keltaiset yläosat on kellervämmät ja terälehdet vai mitkälie on minulla enemmän viininpunaiset. Sitten tuo yläosa on sinulla matalampi la leveämpi. Voisiko nuo erot johtua ihan lannoituksesta tai maan happamuudesta. Minulla on noita neljässä eri paikassa, kahdesta eri paikasta hankittuja ja keskenään samanlaisia. Voisinko saada sinulta syksymmällä siemeniä?

Kotiin mennessä tämä jättikokoinen oli avautunut!

Herttinen miten valtava kukinto    Väritys ja kukinnon muotokin ovat erikoiset, rimpsuja monella tapaa.

Eikös taatan kurjenmiekan lehdet ole tyvestä hiukan lilat/punaiset, niin muistan lukeneeni. Kuvat kukkivista taatoista on ollu tuommoisia kuin kastehelmellä. Omani ei vielä kuki.

Kuinka kauan noiden pitää olla maassa ennen kukkimista? Meillä on noita parissa paikassa ja vain kivikkopenkissä ollut miniversio kukkii. Nyt haalin niitä vielä lisää, mutta milloin uskallan odottaa kukkia?

Yllä olevan iiriksen nimikin löytyi: Change of Pace

Mulla osa kukkii heti seuraavana vuonna, Betty Simon taas on ollut mulla jo 6 vuotta, eikä ole kukkinut kertaakaan.

Omat siemenistä kasvatetut on kukkineet kolme talvea siemenien laittamisesta purkkiin ja maahan. Siemenlisäys on helppoa koska se onnistuu tämmöiseltä tumpeloltakin.

kurjenmiekat kukkii joskus jo istutusta seuraavana vuonna, mutta kuulemani mukaan auringon pitää päästä juurakolla asti, muuten ei tykkää kukkia. eli ei katetta paljon, ei varjostavia kasveja juurella…talveksi kuivuva kasvualusta eli ei märkä maa. Toisaalta siperiankurjenmiekka kestää vaikka seisovaa vettäkin.

Kiitos tiedosta! Ehkä ensi vuonna sitten…

Tämä ei ole kukkinut vuosiin, ei ihan vielä auki.

Tuuli riepottanut näitäkin.

Miten tuulenkestäviä nuo muuten on? Penttiläisten vinkistä laitoin noita melko tuuliseen paikkaan ja lehdet kai siinä kestää ihan hyvin, mutta mitenkäs ne kukat joskus tulevaisuudessa?

Yleensä kestää hyvin, mutta nyt on samassa varressa niin monta kukkaa auki ja tuuli on ollut mahdottoman kovaa ja puuskittaista.

Kukkineiden kurjenmiekkojen jakopuuhissa olen. Huomasin nyt, miksi kurjenmiekkanjuurta, eli orvokkijuurta on käytetty hajuvesiin. Orvokintuoksuinen pilvi pölähti leikatessa ja kesti tovin huomata mikä tuoksuu. (ettei sittenkin ole naapurin pioni?) Valtavia pöheikköjä ovat nämä uudet juurakot, perinnetyypeillä paljon hennommat.

muoks Olisi paljon kätevämpää jakamisen kannalta, jos kurjenmiekat kasvaisivat omassa kohopenkissään. Ja pitkässä sellaisessa. Ja sellaisessa, jota voisi jatkaa märättömiin jakopalojen avulla. 

onhan suorastaa unelman kaunis tuo kurpan sinivalkoinen saksankurjenmiekka… tuollaista kasvattaisi miellään pihassaan! mikä mahtoi olla lajike?

Kuukkeloin ja  Iris germanica ‘Wabash’ näyttää samalta.