Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

Huoh…mitä ihania kurjenmiekkoja teillä kaikilla on. Mulla vasta muutama lajike.

Viime vuonna ostettu kurjenmiekka kukki valtavilla, kämmenen kokoisilla ja valitettavasti keltaisilla kukilla… Kiukuttaa, odotin niin kovasti isojen nuppujen aukeamista…

Tässä lajike Gracchus. Sillä taatankurjenmiekallako on vaaleammat yläterälehdet?

Tipilintu otan osaa ymmärrän pettymyksesi. Minä annoin kanssa pois noi graccukset ainoastaan  elukkapenkissä on keltakurjenmiekat.

Oli puhetta tarhakurjenmiekan istutuksesta. Näin olen istuttanut. (pakko oli kuvata purkkitaimi kun muut on niin pöheikössä;)

Oho, ne juuret siis saa olla noin pinnalla? Mun kurjenmiekat suikerteli ihan maan pinnassa ja juuria oli jo iso kasa. Jaoin ja upotin ne nippanappa mullan pinnan alle, kun näyttivät olevan lentoon lähdössä. Kukintakin näytti heikolta kasvuston kokoon nähden, eli jakaminen lie ollut tarpeen. Mutta pinnalla suikertelu olisi pitänyt säilyttää?

Jos et sen syvemmälle ole upottanut, niin ei hätää. Noin minäkin olen istuttanut, juuri mullan pinnan alapuolelle. Ne kyllä itse hakeutuvat taas pintaan.

Tarvitseeko nää tarhakurjenmiekat minkäänmoista talvisuojausta, kun näyttää niin hurjalle noi mötkylät tos mullan pinnalla?

Ovat tän kesän istutuksia ja hyvin lähteneet kasvamaan.

Multa on hiekkapitoista ja meinasin, jos näin eka talveksi laittais vielä hiekkaa ton mötikänkin päälle, siitähän se helposti sevottuu sit mullan sekaan.

En ole ikinä suojannut.

Voit Kurppa olla oikeassa ja enempi varmaan kasvua haittaa liian syvään

istutus. Pitäs vissiin lopettaa joutava työnteko näiden yrttien kanssa;))

Viimevuotinen Pearly dawn teki ensimmäiset kukat

Viime vuoden Türin reissulta peräisin

Ja tämä sitä edellisen vuoden reissulta

Kääpiökurjenmiekka on intensiivisen värinen.

Tämä on tullut joskus taimivaihdossa

Penkeistä ilmestyy ihania yllätyksiä. Tämä on tosi korkea ja luonnossa enempi lila.

Myös tämä oikeasti tummempi

Tällainen avaantui tänään. Ei mitään muistikuvaa mistä olen hankkinut. Iso kukka.

Tämä on kevään ostos Virosta. Lapussa luki vaan keltanen.