Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

Olet varmaan istuttanut liian syvään. Juurenniska pitää olla pinnassa.

Jaa, olisiko noin. Olen sen varmaan alunperin kuvitellut ainakin istuttaneeni oikein, mutta on voinut tässä unohtua sekin asia kun siinä vieressä on tullut jostain kumman syystä kaiveltua kaikenlaista. Josko sitten menisin asian tarkistamaan ja häntä ystävällisesti hiukan nostaisin. Kiitos vinkistä.

Melkein valkoinen

Voiko nää talvehdittaa maassa vai otatteko ne ylös maasta?

Istuta maahan niin että maavarsi jää juuri ja juuri pintaan… ja ei syys/talvikosteaan paikkaa… Niin talvehtii maassa!!

Luulis että täällä joku osais vastata mieltäni vaivaaviin kysymyksiin - mikä lajike?

Eka oli tosi yleinen Ruotsinmaalla, tavallisen kokoinen,

toinen oli melkein valkoinen ja huomiota herättävän hyvänhajuinen, suht korkea - ring any bell?

Oii…kun ovat ihania!!

Eksyin selaamaan Tommolan lajiluetteloa, ja kuukkeloimaan siellä olevia iris germanicoja ja ensatoja. En ole puolivälissäkään, ja nyt jo kurkkua kuristaa… huhhui .

Ei niitä kaikkia ole aina tarjolla;)

Onneks.

Juuri sillä hetkellä näyteistutuksissa kukkivat saattaa usein olla loppu.

Voisko niiltä varata? Tietäisvät purkittaa… :wink:

Mikä siinä on, että näytän ostavan useampana vuonna samoja kasveja Türiltä? Tällä kertaa ostin iriksen Proud Tradition ja äsken penkkejä katsellessani huomasin, että sieltäpä jo löytyikin Proud Tradition, jossa nimi on jopa vielä tallessa :smiley: No, ainakin tule taas varmistettua, että taitaa olla miun maun mukainen iris :smiley:

Jos se ei millään mahdu asumaan teillä, voin lunastaa sen… ( en muista ostaneeni itse sellaista-tosin muisti palailee pätkittäin itse kullakin) :wink:

R&T, nyt sain sen vielä istutettua, kun se on vielä pieni, mutta eiköhän siinä tule kesän mittään ahdasta . Oli kyllä pienoinen ongelma löytää paikka kaikille iriksille .

Mikä siinä on, ettei kaikkien iiriksien nimiä voi kirjoittaa ylös ostaessa? Taas on nimettömiä iiriksiä penkeissä entisten nimettömien lisäksi. Kunhan kaikki tähän mennessä ostetut kukkivat, on hauska nähdä, montako samanlaista on taas tullut haalittua .

Mun ostamissa iiriksissä oli nimi kirjoitettu lehtiin. Eli jonkun aikaa on tiedossa mistä iriksestä on kyse :smiley: Ne oli paljasjuurisia iriksiä. Toivottavasti eivät ota nokkaansa että en ehtinyt niitä tänään istuttamaan. Mitä luulette, pitäiskö leikata lehtiä pienemmiksi kun saan ne istutettua. Viime syksynä Latviasta tulleissa oli lehdet leikattu lyhyiksi. Tosin ainakin puolet heitti henkensä talven aikana :frowning:

Iirisruusu, pistä juuret veteen, niin kestävät huomiseen. Ja juurtumista edesauttaa, jos lehdet leikkaa matalaksi.
Mullakin on osassa iiriksistä nimi kirjoitettu lehteen, yhdessä oli nimi purkissa, yhden pussiin muistin kirjoittaa nimen ja yhden myyjä laittoi pussiin, jossa oli nimitarra, mutta kun ostin niitä sen verran paljon, että vieläkin jäi osa ilman nimiä…

Ok Anita, teenpä sitten noin :slight_smile:

Osaakos kukaan sanoa Iriksen kasvualustan happamuudesta mitään? Havuaidanteestani kuivui keväällä kaksi katajaa, joten siinä olisi sopiva aukko irikselle hostien edessä.

Paikka on aurinkoinen ja kuiva, ellei taivaalta tule vettä.

Näinköhän iiris viihtyisi tuossa?

Iirikset tykkää kosteista paikoista eniten. Mulla kasvaa yhessä paikassa kivien välissä tosi nätisti, pinnalla sammalta, ja koivu viekussa. Aika jämäkkä pöheikkö, mutta ei hirmu tuuhea. Uskollisesti kuitenkin kukkii. Luulis viihtyvän, jos tuossa munkin kidutuskolossa viihtyy. Tuo mun iiris taitaa vain olla ihan aito ja alkuperäinen saksankurjenmiekka. Yks mun kukkavanhuksista :slight_smile: Joku päivänlilja viihtyis ainakin varmasti. Siinä ois vähän samantyyppiset lehdetkin.