Kurjenmiekka:Tarhakurjenmiekka /Yleistä,Iris Germanica-Ryhmä

Mulla kasvaa iiristä kahdessa eri paikassa. Altaan vieressä, johon aurinko porottaa kuumasti ja kasvualusta on jotain mullan tapaista. Kukkimaan alkavat juuri ja allas on vielä täyttämättä vedellä. 

Toisessa paikassa kasvaa tuolla metsän reunassa havunneulasten seassa. Taimet ovat vielä noin viis senttisiä ja sinne paistelee muutama aamuauringon säde.

Paraiten mulla Iirikset kasvaa mäntyrinteessä, kuivassa ja kuumassa, mihin aurinko paistaa koko päivän ja mitä en koskaan muista kastella. Tosin ei kyllä oo oikein muuta tarjolla ku kuivaa ja kuumaa . Jostain syystä kukkapenkeissä eivät tykkää olla. Nimestä ei tietoa, jotain vanhaa…

Onko kovissa, terveen näköisissä saksankurjenmiekan (vanha maatiainen) juurakoissa “elinvoimaa” niin, että vaikka niissä ei ole eläviä juuria, ne alkavat kasvaa maakontaktissa (aivan kuin peruna :slight_smile: )?

Luultavasti alkavat maakontaktissa juurtua, ite oon ainakin siirtänyt hyvällä menestyksellä ilman niitä ohuita juuria.

Kummasti vääristää siniseksi tämän värin.  Luonnossa kauniin violetti.

Onko siinä sinertävät lehtien tyviosat? Näyttäis mun mielestä. Siks kyselen, kun sain vaihtotapahtumasta tollasta, ja toivon kovasti, että ois sininen/liila kukka.

Piti käydä ulkona tarkistamassa asia.

Kuva vääristää jälleen. Lehdet ovat kauttaaltaan vihreät. Ei minkäänlaista sinerrystä tyvessä, ei vaikka mistä suunnasta katsoin. Tai sit olen värisokea.

Jos sulla on hakusessa tuollainen oikeasti violettia, niin voin kyllä laittaa tulemaan?

Kiitos tarjouksesta. Jos mä nyt katson, että minkä värinen mulla on. Uskoisin,että kukkii jo tänä kesänä, sen verran vahvan oloiset versot.
Mulla kun on sitä kelta-lilaa jo ennestään, niin harmitti, kun viime keväänä vaihturissa luki liila ja kaksvärinen siitä kuitenkin tuli.

Ehdinpä nähdä edes muutaman .

Pitkolta lähtöisin oleva ihanuus, jota olen taivaansinisenä jakanut tänä keväänä. Eihän tämä ihan taivaansininen ole, pikemminkin laventelin värinen, mutta siinä on ihana helmiäishohde.

Sama lähempää.

Kaunis valkoinen, mutta nimeä en (tietenkään) muista.

Ukrainasta saatu upea keltainen.

Ketjun alussa oli mainintoja “tiskiräteistä”, mistä tämä nimitys tulee? :slight_smile:

Oiskohan se viittaus kukan ulkonäköön?

Tällainen oli yöllä auennut. Ei taaskaan sitä mitä piti, mutta kaunis kumminkin.

Kaunis on. Kerro vielä mikä hänen olisi pitänyt olla?

Night Owl

No ei aivan samannäköinen. Hienoja molemmat.

Osaisko joku kertoa mistä erottaa tarhakurjenmiekan ja kaunokurjenmiekan?