Kaunokurjenmiekalla on kuin tarhakurjenmiekan lehdistö, mutta kapeampi ja kukinto muistuttaa huomattavasti enemmän siperiankurjenmiekkaa kuin uhkeakukkaisia tarhaversioita. Kukinnossa siis kapeammat terälehdet ja nielu ei niin näyttävä.
edit. Niin piti lisäämäni vielä että sen voi sekoittaa paremminkin siperialaiseen kuin tarhaversioon ![]()
Kaunokurjenmiekalta puuttuvat kunnolliset, pystyt terälehdet, paksu varastojuurakkopötkylä ja kukan nielusta parta. Lisäksi tarhakurjenmiekan lehdet ovat kovemmat kuin kaunokurjenmiekalla.
Voisiko noita ihanuuksia laittaa tänne V vyöhykkeelle?
Voisiko noita ihanuuksia laittaa tänne V vyöhykkeelle?
Kaunokurjenmiekan erottamisesta tarhakurjenmiekasta. Elikkäs nuissa mun kaunoiksi epäillyillä on kukat juurikin siperian näköiset, korkeutta lehdillä 30cm (tänä keväänä siirrettyjä). Kuulemma eivät korkeammaksi kasvakkaan. Ei kovaa juurakkoa, lehdet kuitenkin tarhajurjemiekkamaiset jämäkät. Eivät kuitenkaan niin jämäkät kuin esim. taatankurjenmiekalla tai keltak. Erikoista lehdissä on vaaleamman vihreä reuna lehdissä, joka varsinkin valoa vasten näyttää hopeareunukselta. Tosi tiheästi lehdet tupossa. Kuulostaisko kaunokurjenmiekalta?
Öljylamppu: Mulla ainakin on nuo kaikki peruskurjenmiekat talvehtineet hyvin, jopa hollantilaiset! Nyt ajattelin kasvattaa siemenestä erikoisempia, ja siis V-vyöhyke ![]()
Heippa! Osaisiko kukaan kertoa mikä vaiva kurjenmiekkojani oikeen vaivaa? Olen saanut ne asuntokauppani yhteydessä ja joka vuosi ne muuttuu tämän näköisiksi pikkuhiljaa kukinnan jälkeen. Mielellään otan myös lattarinimen jos on tiedossa. Voi sit lukee enkkulaisilta sivuila. Niin ja tietenkin mitä pitää tehde noille lehdille?
Höh, vielä viime vuonna komeasti kukkineet siperiankurjenmiekat eivät näytä kukkivan tänä vuonna ollenkaan. Missä lie vika…? Lienevätköhän ottaneet nokkiinsa, kun lannoitin viereisiä tulppaaneja. Kuitenkin vasta 3. vuosi istutuksesta, en uskoisi että olisi vielä jakamisen tarvettakaan.
Yksi puska miullakin tänä vuonna jättää kukinnat väliin, viime vuonna jätti muutama saksankurjenmiekka.
Siinäpä se mun ihailemani paikka Kurppalassa ![]()
Pakko näistä muutamasta suosikeista täytyy aina kuvia laittaa.
Vaalempi keltainen on myös Virosta hankittu.
Saksankurjenmiekkojen kukinta oli tänä vuonna tosi runsas, mutten saanu otettua kokonaiskuvaa aikanaan. Alkavat olla jo osittain kuihtuneita.
Aika paha sivusto aukesi kun etsin omille kukille nimiä.
Ei taas onnistunut linkitys? http://www.pinterest.com/kayaaurora/garden-iris/
Alan hurahtamaan näihinkin, tulivat tänään
Löysin kesäällä K-raudasta kolmea erikoisempaa väriä (vaikka olivatkin piilottaneet ne pöydän alle
)
Jestas kun on komeita juurakoita! Onks noi kans Ranskasta?
Itse tilasin viime syksynä viherpeukaloilta, aivan surkeita pikkupaloja. yksikään ei säilynyt hengissä talven yli.
Kyssäkaali, on Ranskasta (Bourdillion), kaikki olivat valtavan kokoisia ja hyväkuntoisia. Ensimmäistä kertaa tilasin ja olen todella tyytyväinen. Samat kokemukset Viherpeukaloista, nykyisin olen tilannut sieltä enää vain kukkasipuleita.
Ja näiden mitä tilasin hinnat oli 3 - 5 e/kpl
Tervetuloa kerhoon, Shakira. Bourdillon on kallis paikka, mutta ovat näköjään hintansa arvoisia. Minä sain justiinsa 6 erilaista kaunotarta Lukonilta ![]()
Monta taimivaihtoa sitten joku, joka ei taida täällä enää juuri kirjoitella, toi vaihtoon pikkiriikkisiä siemenkasvatuksiaan, joista yksi oli kuningatarkurjenmiekka. Se päätyi mun vauvapenkkiin, eikä ole enää yhtään pikkiriikkinen. Hämmästys niin pienen alun selviämisestä on suuri, ja mä alan toivoa, että se saattaa ruveta kukkimaan, jos ei vielä tänä vuonna, niin ensi vuonna.
No höh, tulikin väärään ketjuun, saapi siirtää.