Tässä varsinaisia hujoppeja
Just tollasia tänä vuonna! Nanna, siperiankurjenmiekka tekee joskus valkoiseen risteytyneenä tuonnäköisiä kuin sinulla, mutta ainakin mulla sitten taantui, joko takaisin siniseen tai kupsahti kokonaan.
Jokohan tämä onnistuu. Toin toissa kesänä Viron tuliaisina tällaista kurjenmiekkaa. Olen pähkäillyt, ja tullut tulokseen, että se on ehkä saksankurjenmiekkaa, koska sen lehdet ovat aika leveät. Kukkavanan korkeus on n. 120 cm ja kukat ovat nyt täydessä loistossaan. Se on talvehtinut mainiosti Kuopion korkeudella.
Tietäiskö joku, mikä lajike tämä tarkemmin on?
Saksankurjenmiekka avasi ensimmäisen kukkansa kohta Juhannuksen jälkeen. Laji on EDWARD OF WINDSOR, hankittu v. 2005.Hyvin kestänyt talvet ja kukkinut joka vuosi.
Kauniita seuralaisia Eevertillä.
Minulla avautui ensimmäinen kukka ''Song of Norwayihin''. Kukka on oikein jättikokoinen. Millään muulla saksankurjenmiekalla en ole nähnyt yhtä isokokoista kukkaa kuin tuolla. Johtuneeko paikasta vai kuuluneeko sen ominaisuuksiin.
Samoin mystinen musta nuppu avautui aamulla. Sieltä paljastui hyvin tumma kaunotar ''Superstition''. Kuvassa kukka näyttää enemmän violetilta kuin mustalta. Luonnossa on kuitenkin tummempi.
Onpa mahtava Taikausko Peukaloisella. Ihanan värinen.
Tämän luulin jo kokonaan lähteneen Pärskiksen pihaan, mutta taisi viime kesän olla loukkaantunut siirrosta ja jakamisesta. Nyt kukkii senkin edestä....
Onpa kaunis väri.
Mulle on varattu seuraava mahdollinen jakokappale, joten te muut, unohtakaa!
Tässäkin jo useampi kukka auki
Tässä tämä kaunokaiseni on nyt, kun lisää kukkia on auennut.
Pirjoh…tuo on aivan ihana!!!
…siis kaikki iirikset on aivan ihania… Normaalisti en pidä monivärisistä kukista, mutta iiriksillä sävyt ovat niin kauniita ja värit sointuvat, joskus rajutkin vastaväriyhdistelmät. Ja lehdistö upea; mukavaa miekkamaista vastapainoa puutarhan usein pyöreille muodoille. Niitähän kannattaisi laittaa penkkiin kuin penkkiin
Tuo Irkun iiris on mielettömän kaunis!
Lisää kurjenmiekkoja avautuu.
Sirkelillä upea vaaleanpunainen! Samantyyppisiä olen kytännyt paikallisesta “Plantsusta”, mutten ole vielä raaskinut ostaa. Nyt siellä olis jonkinmoinen ale jo menossa…
Onko tämä laji vai luonnonoikku?
Eikös Japaninkurjenmiekat tee tuollaisia kukkia?Tuo nimi ei ole sitten mikään tieteellinen tai millään lailla oikea,että varauksella…Mutta olen jossain nähnyt tuommoisia ja olivat jotain japanilaista sorttia.
Kysymykseesi en osaa vastata, mutta onpa hauskan näköinen