Kurjenpolvi, Geranium

Ihan tyhmä aloittelijan kysymys kurjenpolviin liittyen: ymmärtääkseni kurjenpolvia on helppo lisätä siemenistä, mutta minkä näköisissä pallukoissa ne siemenet on ja koska niitä voi kerätä? Anoppilan kerrostalon pihalla kasvaa nimittäin mahdottoman kaunis (ilmeisesti) kyläkurjenpolvi, ja kun en kehtaa mennä sinne lapioineni jakopalavarkaisiin, niin ajattelin, että muutaman siemenen siitä kehtaisin hyvinkin ‘nyysiä’. Kunhan vaan tietäisin mitä ja koska… Auttakkee?

Tällainen kukkii, piti olla sininen.


Pettymystä ehkä lievitti, että ylen kaunis on hän:)

Laitanpa koko kasvin, kun kukkii nyt parhaillaan.


Onpas tu hieno kukka ja vielä kerratuna,muistaisitko minua syksymällä kun siemenet kypsyy muutamalla siemenellä .

ei tee siementä, ainut tapaa tav. tallaajan on jakaa jos kasvutapa sallii,

tai hybridistä pitää ottaa varhain keväällä terävällä veitsellä juuripistokas

hyvästä ohjeesta saa kai jättää varauksen ko. kasvista :smiley:

Onko kurjenpolvissa muita kuin tummakurjenpolvi, jossa on keskellä lehteä tummempi raita? Sain eilen sellaisen sisareltani, joka ei myöskään tiedä nimeä, on saanut sen aikanaan J:kylän puutarhaseuran taimenvaihdossa.

En mie ainakaan tiedä muita.

Kiitos, Kurpitsa. Se on sitten se.

hassuelli, minun kurjenpolveni tekivät ainakin silleesti siemeniä, että kukinnon keskelle jäänyt “tikku” on nyt ruskettunut ja kun nykäisin sen irti, haarautui se tyvestään ja siinä tyvessä oli kiinni vekkulisti 5-6 siementä. Luulin ensin että se “tikku” on kuin siemenpalko, mutta eipäs ollutkaan :smiley:

Tässä vielä kuva kurjenpolvestani:



Seuraavassa kuivunut kukka ja siemenet irrotettuina.








kirsikka81, kiitos ohjeesta ja hyvistä kuvista.

Noiden kurjenpolven siementen keräämisessä pitääkin olla sitten ajallaan paikalla, koska tuo ohut “lanka” toimii jousen tavoin. Se huiskauttaa kypsät siemenet kauas emosta, kun sopiva aika on tullut. Ja kaikki kurjenpolvethan eivät sitten siementä tee, että ellei löydy, ei vika välttämättä ole etsijässä :slight_smile:

Juu, tuolla ‘Siementen kerääminen’ -ketjussa olikin just puhetta tuosta sinkoilusta. Tuo oli hyvä ja tarpeellinen huomio, ettei kaikki tee siementä ollenkaan. Pitää siis varmaan kuitenkin ottaa pienenpieni lapio mukaan kun seuraavaks lähtee anoppilaan, saa sit ainakin jakopalan jollei siemeniä saakaan:)

Leikkasin Kurpitsan ohjeen mukaan sukkahousuista pätkän ja sidoin langalla kypsyvän siemenkodanympärille. Kaksi tuollaista kiehkuraa on saaliina, lisäksi oli siinä mykerössä vielä siemennäköisiä lisää, siis ilman tuota “jousta”.



Milloinkahan nämä olisi hyvä kylvää. Ajattelin tehdä kylvöpaikan vielä nyt syksyllä ja laittaa sinne muitakin perennojen siemeniä luonolliseen kylmäkäsittelyyn.

Kaikki kurjenpolvet eivät tarvitse kylmäkäsittelyä. Jos siemeniä on reilusti, laita osa nyt syksyllä, ja säästä loput kevään mahdolliseen uusintakylvöön.

Eipä näitä aarteita taida olla kaikkiaan kuin seitsemän, joten taiten pitää olla.

Onko Tom Clothier tuttu? Siellä on hyvät ohjeet lajeittain.

Ei ole tuttu, enkä edes tiedä, mikä lajike mulla on. Se tullut kibulta joskus bonuksena, ja pari kuivaa kesää jurmuttanut, kunnes tänä kesänä oli terhakka taimi, jossa isoja paremminkin sinisiä kukkia. Kaappasin sen muuttopuuhissa mukaani ja pussitin ne pari kukkinutta versoa noilla sukkahousuilla. Istutin sen perjantaina maahan ja näyttää siltä, että se tekeekin rönsyjä, sillä purkin reunaa pitkin kasvoi jo pieni alku. Tämän kesän korkeus kasvilla on n. 20 cm.

Trekooli olisikohan se tarhakurjenpolvi. Se ei tee siemeniä ollenkaan.