Tuotu Madeiralta 2012 keväällä, talven vietti hämärässä saunassa,missä heti alkuunsa kuihdutti kaikki lehtensä.
Oli täysin kuolleen koppuran näköinen maaliskuussa meinasin kompostiin suoraa heivata, kunhan piloillani nakkasin vähän vettä juurelle ja ihme, voisi sanoa että heräsi kuolleista.
Se ns luonnonlajike(myyjän mukaan) ei kestänyt kuukausien kuivuutta
Tämä on jaksanut kasvattaa uudet lehdet ja katotaan nyt rauhassa jaksaako pysyä hengissä.
Onpa kaunis tuo Rusokurejenpolvi.
Kaunis tosiaan on tuo rusokurjenpolvi ja mielenkiintoinen tuo enitan keltalehtinen ![]()
Kiurunkannus, onko kurjenpolvesi Geranium maderence? Olen tuota siemenistä kasvattanut, nyt toinen kesä omillani menossa. Muutamia taimia olen jakanut penttiläisille ja odotan kovasti, että joku taitava saa omansa kukkimaan ![]()
Täällä yksi onnellinen Välkkeen siementaimen saajista. Kirvat meinasivat onnistua tuhotöissään, mutta sitkeän kyttäämisen tuloksena oma maderenseni on päässyt nyt kasvun makuun. Kysymys: Millaisessa paikassa teillä muilla tuo maderence viettää kesänsä? Auringossa, varjossa, kasvarissa?
Kyllä se on G maderence, se oli sellainen pieni paakkutaimi ostettaessa , jossa oli jo lehdet kasvamassa.
Siemen kasvatukseen ei taito eikä kärsivällisyys riitä ja kun on saaressa monta viikkoa peräkkäin niin kuka niitä pikkutaimia täällä hoivaisi.
Täytyy nyt kukkienkastelijalle lukea tosi myrkylliset madonluvut että ei saa unohtaa kastelua/ eikä lorottaa liti märäksi, ei se mikään suokasvikaan ole.
Toisaalta en tiedä miten tuota pitäisi hoitaa, toistaiseksi olen yrittänyt välttää jatkuvia hoitotoimenpiteitä ja sivusilmällä vain seurannut että uutta lehteä pukkaa. Jospa luonto pitäisi vain hänet hengissä ja jopa kukittaisi, huoh.
Jos on hyviä hoitoneuvoja niin ilolla otan vastaan, kiitos.
Ja tässä tämä ihanuus G maderence, vähän on suttuinen kuva mutta ulkoalueiden kasvit olivat vielä nuutuneimpia. Siis kuva on Madeiran kukkaisfestivaaleilta -12 . Sinne voisi taas ensivuonna mennä

Kasvaria ei ole sinne varmaan laittaisin, ehkä tai en tiedä. Ulkoterassin reunalla ja käytännössä taivasalla, tuulen riepoteltavana, suojassa kaatosateilta tosin.
Puoleltapäivin alkaa aurinko paistaa, ilman varjoa. Helteillä lotkotti lehtiään tosi paljon mutta olin kovana, siellähän se kotikulmilla Funchalin yläpuolella kylpee auringossa ja tuulessa,tosin siellä on kosteuutta enemmän mutta kaikkea ei voi saada.
Tuo lannoitus puoli on arvoitus mutta jos joku on siihen puoleen tutustunut niin innolla odotan tietoja.
Mistä olet koiruus hankkinut ruusunkurjenpolvesi? Aivan ihana!
Puutarhapuurtaja, rusokurjenpolvi oli Helsingin puutarhamessuilta. Sain sen korvaukseksi edellisen vuoden idänkurjenpolven vääristä juurakoista. Ei tullut kerrottuja ei, korvasivat noilla ne. Ne tais olla lähtöisin Suomalaiselta postimyyntifirmalta joka oli ne pussittanut. Olisko ollut Viherpeukaloilta…
Idänkurjenpolvi Derrick Cook
G x oxonianum Claridge Drucen siementaimi.
koiruus, onko sinulla mitään kerrottua kurjenpolvea? Minulla on kerrottu kyläkurjenpolvi. Ajattelin vain että josko tuo rusokurjenpolvesi joskus kasvaa mittaan josta voisi hiukan jakaa… Ei se oma kyläkurjenpolveni suuren suuri ole, mutta pienen alun siitä ehkä saisi jakoon. Leviää muuten aika hitaasti, toisin kuin esim. tavallinen idänkurjenpolvi, jota viime keväänä jouduin ihan moralla hiukan jakamaan mutta on komea puska!
Voi herttinen Miikos kun on kaunis tuo “Derrick Cook”! Mistä hankittu? Haluan tuollaisen!
Oiii…kiitti nimestä,mullakin kukkii ekaa kertaa viime vuonna saatu derrick cook jostain vaihtarina…on sit söötti :))
Geranium himalayense, viimekesäinen ostos.
Verikurjenpolvipallerot. Yks ehdoton lempparikasvi. En ole raaskinut kitkeä penkeistä noita harakankelloja ja päivänkakkaroita, kun tykkään niistä.
Neidonkurjenpolvi taitaa jäädä toisten jalkoihin, sekin.
Tämän päiväinen haksahdus monien joukossa.
Just tuon tilasin Tommolasta ![]()