Liian aikaisin (6.3.) kylvetyt avomaankurkut ovat vielä hengissä tosin nuppuja täytyy nipsiä pois tarvittaessa.
Kurkut näyttävät virkeiltä. Missä ( valossa ) olet kasvattanut taimia?
Hallaöistä olen oppinut sen verran, että ajattelin laittaa siemenet multaan vasta kahden viikon kuluttua.
Kasvupaikkana on puoliviileä (+15°C) varasto, jossa ei ole ikkunoita. Ainoa valo on ympäri vuorokauden (laiskuuden takia) päällä oleva loisteputkilamppu, joka on viritetty oikeassa reunassa pilkottavan astian päälle. Siirsin nyt sinne tomaatit huonelämpötilastakin (josko reipastuisivat). Ne reppanat kurottivat valoon niin toispuoleisesti että melkein kaatuivat. Tässä kuva koko virityksestä
Heipulis hei.
Törkkäsin muutaman avomaakurkun siemenen jo 27.3 ja äkkiä mokomat
lähtivät kasvamaan. Nyt ovat kasvaneet jo 5-10cm mittaisiksi ja alanpa
miettimään mitä noille pitäisi tehdä. Saan ne istutettua vasta 3vko
päästä. Ovat semmoisissa kertakäyttömuovimukeissa, taimimullassa ja
kastelen ihan vedellä vaan aina kun kuivahtaa.
Ja lisää kysymyksiä. Olen nimittäin vuokraamassa kesäksi
viljelypalstan ja vähän hukassa olen. Millaisesta mullasta pitävät?
Minkä verran kastelua? Pitääkö lannoitella? Minkä verran yksi
tuommoinen tuottaa niitä itse kurkkuja? Kiitos jo etukäteen!
Minun avomaan kurkkuni on innostunut kasvamaan ja kukkimaan hieman liikaakin. Kovasti se kurkottaa katsettaan avomaan suuntaan, mutta aina vaan tuossa ruokapöydän akkunalla saa aikaansa viettää. Ihastuin tähän lajikkeeseen viime kesänä. Pitkiä ja maukkaita kurkkuja, ihania salaattiin. Kylvän sitten varmaan taas suoraan avomaallekin, mutta pakkohan sitä on aina jotain esikasvattaa ja kylvää liian varhain.
Edelliselle kysyjälle voin sen verran kertoa kokemuksesta, että voimakkaassa maassa kurkut viihtyvät ja kuivina kesinä toki tarvitsevat kastelua, jos satoa mielii. Yksi taimi tuotti minulla varmaankin noin 10-15 kurkkua!
Vahvan mullan ystävä, hyvä! Ostin tänään puutarhamultaa, enkä muistanut taimimultaa laisinkaan. Taidan laittaa esikasvatukseen tänään, mun vähän mullattaa.
-Emäntä-, saako tiedustella mitä lajiketta tuo avomaan kurkkusi on?
Lajike on Kinesisk Slange. Tässä ensimmäinen aloittelee kasvuaan ikkunalaudalla, pituutta jo pari senttiä. Söpö!!!
Totta Tosiaan kaunis! Milloin ihmeessä aloit esikasvattaa tuota kurkkua luulisin että voisisit saada tuosta taimestä satoa kesäkuun loppupuolella jo jos se on avomaan kurkku.
Muuten tosi piikikkään näköinen kurkku.....
Garpin kysymyksen toistaisin, eli kertokaapas hyvät konkarit avomaankurkun kasvatuskonsteja? Muistelen, että sille pitää tehdä kohopenkki, jossa on herkkuja sisässä... tarvitseeko hirveän lämpimän paikan? Minulla olisi kasvimaan alapäässä just sopiva lohko raparperin vieressä sille, mutta se ei ole se kaikkein aurinkoisin paikka kasvimaata, puut varjostaa osan päivää. Onko toivoa saada kurkkuja sellaisessa paikassa?
Meinasin kasata sellaisen herkkupenkin, risuja alle, kaikenmoista maatuvaa, ruohosilppua, kompostia, lantaa, päälle sitten multaa. Ostin eilen kaksi kurkun taimea ihan heräteostoksena, että kokeillaanpas... En ole ikinä kasvattanut, enkä muista, että äiti olisi kasvattanut avomaalla, kuin nykyään kasvihuoneessa ja sehän on sitten ihan eri juttu. Kurpitsa oli aina kohopenkissä kun olin pieni :)
Kyllä onnistuu juuri sillä tavalla kuin suunnittelit. Loppu on sitten säistä kiinni ja jos kuivaa ja lämmintä on niin kastelusta.
Avomaankurkkuni pääsivät jo ulos pikku purkeistaan. Laitoin vielä harson päälle. Saas nähdä kuinka onnistuu..
Siis hei, miten tiheään kurkuntaimet voi istuttaa?? Vuokkiksella hurjasti taimia. Ostin vaan kaksi, mutta raparperin vieressä on tilaa yli metrin mittaiselle kohopenkille... siihen mahtunee useampikin. Kun ei ole haisuakaan millaisiksi ne kasvaa avomaalla. Tjaa... ehkä siihen voisi tehdä jonkun viritelmän, että kasvaisivat ylöspäin, jolloin mahtuisi useampi taimi. Taidankin soittaa puutarhalle ja varata pari taimea lisää, että saan, kun niitä oli vain muutama kun omani ostin.
oi, jospas jonakin päivänä minunkin kurkkumaani olisi noin rikkaruohotonta... Vielä siellä on enempi rikkoja kuin maata.
Sain minä kurkut maahan viime viikonloppuna, mutta ne varmaan kuolee kun minä meinasin unohtaa istutuskastelun ja se sitten vähän venähti. Tai no, minä luulin, että yläkerran kaveri olisi kastellut ne. Mutta se muutti mielensä.
Metrin verran kasvutilaa minullakin vain on ja aika tiuhaan olen aina istuttanut siinä viitisen tainta ainakin ja kasvattanut ne verkkoa pitkin ylöspäin ,mahtuu siihen suuntaan paremmin ja hyvin ovat kasvaneet
Kuva viime keväältä
No justiinsa tuon tapaista viritelmää minäkin meinasin! On tuota vihreää verkkoa aika paljon jemmassa... Ja heehee, soitin sinne puutarhalle, niillähän on hurumykke niitä taimia... ei ne kaikki olleet just siinä taimipöydällä josta omani koppastin. Ihmettelinkin, että onpa aikaisin kurkuntaimet vähissä...
Tuohan olikin mukava viritys, olisikohan minullakin aihetta laittaa verkko tuohon rivien väliin, niin molemmin puolin saavat kiipeillä. nanikka, ei ole kauaa tuokaan kurkkumaa noin siisti. Pikavauhtia meidän maa saa ikiomat rikkiksensä, joita ei meinaa ehtiä pois nyhtämään. Siisteimmän vaikutuksen saa, kun kuvaa heti, kun penkki on valmis.
Emännän kuvasta katsoin että jipii! minullakin on siis kurkku tulossa. kaveri toi puolen kuun maissa toukokuussa kurkun purkissa, tai kurkkuja, ja minulla ei ollut oikeastaan hajuakaan kurkun kasvatuksesta. muita kasveja kyllä ollut nyt pitkin kevättä tulossa. ja tutkin kurkkua tänään ja näin pienen ehkä kurkun näköisen alun ja nyt tuo emännän kuva vahvisti asian. se siis on kurkku! vau!
Niin tuli kysymys vielä mieleen, että pitääkö kurkkua pölyttää? Kun olen kuullut että joitakin kasveja pitäisi itse pölyttää jos pölyttäviä hyönteisiä ei ole, esimerkiksi heiluttamalla sivellintä eri kukissa, saadakseen tulosta.
Avomaakurkusta en muita ole nähnytkään, kuin itsepölyttyviä eli partenokarppisia lajeja kaupoissa myynnissä.