Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Jos ei muuta tiedä, niin kannattaa katsoa kurkun kukkia. Kurkussa on minipieni kurkku perässä niissä kukissa, joihin kurkku voi kehittyä. Jos suuri osa kukista on sellaisia, joissa ei tuota kurkkua näy, ne kehittyvät kurkkukukat tarvitsevat todennäköisesti pölytystä. Jos taas (lähes) kaikissa on kurkku jo perässä, ei pölytystä tarvita, vaan kurkku kasvaa ihan ilman pölytystäkin (eikä siemeniä tule, ainakaan kasvukykyisiä).

Jeejeejee! Minä kun olen ollut huolissani kurkuistani, kun ne eivät veny pituutta... Mutta hälläpä väliä, kun ne KUKKII ja kukkia on monta. Ainakin kymmenen kurkun pötkyläperäistä kukkaa auki naurua Nyt sitten vesi kielellä odotellaan että ne kasvaa! Mitenkähän kauan kestää että ne on syömäkelpoisia... Lähdetään viikon reissulle kahden viikon päästä, valmistuvat tietty just silloin. Ihmettelen vaan, että  mitenkähän mahdan järjestää kastelun siksi aikaa... Appivanhemmat käy varmaan pari kertaa mutta ei ne joka päivä kyllä tule kastelemaan mun kurkkujani!

Ensimmäiset kurkut syötiin tänään. Kauniita ovat tämä kesän kurkut  (viime vuonna Virosta ostettuja siemeniä)

O`ou, Jo tuossa vaiheessa! Meillä vasta kukitaan.. Kukkia on paljon, sadosta ei niinkään takeita. Paljon on porukassa niitä "poika"kukkia.

Tänään poimin ensimmäiset seitsemän Avomaankurkkua avomaalta.

Tällaiset Jätti-kurkut löysin eilen. Eka sato korjattu, noin 2.2 kg. Nuo muhkean kokoiset kumpikin yli 300gr. Paksumman paino 380gr. tasan.

Kysyisin,että millaisessa lämpötilassa säilötyt avomaankurkut tulee säilyttää? Laitan tänään kurkut pönttöihin ja jääkaappiin ei mahdu.Kellari saattaa olla vielä liian lämmin.Mummolaan voisin myös viedä, sinne mahtuu kylmään vielä...

Suometar, se riippuu ihan siitä, miten aiot ne säilöä. Jos säilöt ilmatiiviisti, riittää ihan normaali huoneenlämpökin. Jos taas purkit ei ole ilmatiiviisti suljettu, pitää ne säilyttää viileässä.

Kiitos anita, toinen sanko on aika takuuvarpilla tiivis, mutta toinen ei ihan ehkä.Laitan varmuudeksi molemmat viileän, mummolle mahtuunaurua

Sankoon säilömällä ei saa ilmatiiviiksi, eli parempi vaan säilyttää kylmässä kummatkin.

Säilön ensimmäistä kertaa avomaankurkkuja. Netistä löytyi useita ohjeita venäläisten suolakurkkujen valmistamiseen, vaan kun ohjeet olivat toisistaan eriäviä, jäi minulle yksi juttu kovin epäselväksi: Kun kyseessä on etikaton liemi ja kurkkusatsi esim. ämpärissä, laitetaanko päälle kansi (ilmatiivis?) kun sanko siirretään viileään? Miten teen parhain päin, jotta säilyvyys olisi hyvä?

Kurkkujen säilöntää näkyy tulevan uudestaan ja uudestaan. Kun kurkut on päässeet alkuun, loppua ei taida tulla ennen pakkasia.. Nyt jo säilötty yli 8kg, joten taisinpa olla turhaan huolissani alku kesästä.

Nyt loppui avomaankurkkujen säilöntä, laitoin juuri äsken viimeiset 5litraa. Yhteensä tuli kaikenkaikkiaan tänä vuonna 20litraa säilöttyjä kurkkuja. Ehkä sen 5 litraa ois vielä saanut, jos olis ripotellen tehnyt, mutta osa kasvoi jo liian suureksi ja ne menikin sitten kompostiin.Revin kurkun kasvuston jo pois.Hyvä mieli, että edes kurkku onnistui, ensimmäistä kertaa näin hyvin!!!Ennen aina on pitänyt ostaa lisää kaupasta ja jatkaa omia silleensä.

Ha, ja minä en ole vielä säilömään päässyt! Ovat olleet hitaita, avomaalla kun kasvavat. On syöty sitä mukaa kun ovat kasvaneet. Mutta nyt siellä on semmoisia kymmensenttisiä kurkkuja paljon, joten kun ne vähän kasvaa, niin sitten säilön sipulikurkkuja, NAM. Laitoin kaksinkertaisen harson päälle jos halla sattuisi uhkaamaan (toivottavasti riittää) ja olisivat vähän lämpöisemmässä kasvamassa. Sain kyllä paikalliselta puutarhalta käyriä kasvihuonekurkkuja aika läjän, niistäkin tulee hyvät sipulikurkut, joten talveksi on tiedossa herkkua :)

Näytti muuten kaupassa olevan valmista säilötettä valkosipulikurkuillekin. Aamusella kun kävin kasvimaalla (olin päättänyt nostaa talvivalkkarit ylös), niin huomasin ihmeekseni, että kurkkujakin on tulossa. (Ovat pahuksiset päässeet venähtämään parikytsenttisiksi, mutta koemaiston jälkeen totesin, että ei hätiä mitiä. Lajike on "Konsa"a, jota suosittelen tästlähin kaikille. Vaikka on venähtänyttä, niin silti ei ole vetistä eikä täynnään siemeniä . Ja on aika satoisan tuntuista. Rapsakkaa, kertakaikkiaan, eikä yhtään kitkerää.)

Ongelma iskikin sitten vasta kaupassa. Ei löytynyt tillinkukintoja (omatkin ovat menneet pieleen), etikkaa kyllä. Voisikohan (tai miksen voisi) tehdä hilloxin mukaan muuten, mutta käyttäisin kukintojen asemesta tillinsiemeniä ja tuoretta lehtitilliä. (Ja johonkin satsiin tuoretta talvivalkkarin höylälastua.)

Soo. Tätä kirjoittaessani tulin siihen tulokseen, että kuulostaa ihan järkevältä :slight_smile:

Lisäsin jo maailman parhaiden ja helpoimpien sipulikurkkujen ohjeen tähän, mutta sitten älysin että täällähän on reseptinurkka, joten käynpä laittamassa sen sinne.

Yhden avomaankurkun taimen olin erehdyksessä istuttanut kasvihuonekurkkujen mukaan kasvihuoneeseen. Tuloksen näette tässä. Painoa 670 grammaa.

Ohhoh! Tuo kyllä voittaa jo kooltaan kaikki kurkut. Mahtava möhkäle, noita ei monta tarvitse.

Monen tunnin lämmittelyn (nokosia ) ja pähkäilyn jälkeen käytiin pikkublondin kanssa nostamassa Konsat. Parisenkymmentä kiloa taisi tulla. Ilokseni huomasin, että nämä kurkut yli-ikäisyydestään huolimatta eivät teekään sellaisia keltaisia vesipalloja, vaan suurimmat ovat vieläkin tummanvihreitä ja kiinteitä. Muistuttavat enemmän pitkiä kasvihuonekurkkuja. Harmittavan vähän kyllä löytyi niitä pikkuruisia, joita on kiva napsia siltään liemestä. Hassulle kierteelle olivat jotkut kyllä kasvaneet. Ihan tyytyväinen olen nyt. (Varsinkin kun niitä säilöntäohjeita on tuolla kokkaus-palstalla.)

Niin ja oli niissä kurkuissa jo hiukan hallavaurioita. Ylimmissä lehdissä siis. Eli on aika alhaalla lämpötila käynyt meilläkin.