Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Onko kellään kokemusta näistä avomaan(toivottavasti)kurkuista, joita tilasin Seemnemaailmasta?

Kurk Vnuchok F1

Kurk Maltšik s Paltšik

Kurk ‘‘Masha’’ F1

Kurk BREIK F1

Kurk Emelja F1(Parandatud Zozulja)

Kurk Peterburi Ekspress F1

Kurk Russki Sever F1

Kurk SIBIRJATŠOK

Kurk Ginga F1

Kurk Konni F1

Jaa että mopo karkasi? Kuin niin, onhan mulla varmaan viisi neliömetriä yhteensä tilaa rivarin pihalla? Heh.

Onko kukaan kasvattanut avomaakurkkua kasvihuoneessa? Huvittais kokeilla sitä ensi kesänä... Meidän pihassa on asustellut fasaani joka kaikessa hiljaisuudessa kaivoi melkein kaikki vihannes istutukseni pois penkistä... Onneksi jotkut pelastui ja nyt saamme nauttia omista porkkanoista ja perunoista. Avomaakurkkua saatiin peräti yksi! Fasaanin ketale oli ottanut multakylpyjä eniten kurkku maassa... Avomaakurkku on niin hyvää että tekisi mieli saada sitä useampi kuin yksi!

Sitten maissi: Kuinka maissista saa satoa eli kuinka sitä kasvatetaan? Istutin 16 esikasvatettua maissin alkua kasvimaalle. Oikeastaan vain yksi kasvoi noin alle puoli metriseksi ja sille kasvoi miniatyyri maissin tähkä josta ei kyllä kovin paljon iloa ole ruokapöydässä..  Muut maissit kuoli heti kättelyssä ja joistain oli latvat syöty...

Kiitos! hymy

Kahteleppa(kyseleppä) lisää tuolta kohdasta asiaa lajeittain - avomaankurkku ja -maissi. Mulla on maisseja avomaalla ja kasvarissa. Ekaa kertaa kasvatan ja tuntuu niissä tähkiä olevan.. tiedä sitten ehtivätkö kuinka kypsiksi asti;)

Siirsin kaksi edellistä toisiinsa liittynyttä viestiä tänne muualta kuljeksimasta. Noiden viestien alkuperäinen kirjoituspäiväys oli syyskuussa 2007. Siirrettyihin viesteihin muuttuu päivämääräksi siirtopäiväys. Ne on helppo tunnistaa punaisesta "siirretty" -tekstistä.

Mie olen joka vuosi kasvatellut. Valitsen mielummin partenokarppisen (itsepölyttyvän) lajikkeen ja sidon sen narulla juuripaakun alta katon rakenteisiin kiinni. Helppo hoitaa, tekee paljon satoa, eikä vie juurikaan tilaa.

Haluun ja laittaa avomaalle kurkkuja. Vieläkö ehtii siemenestä kasvatella? Mikä olisi paras/helpoin lajike? (Lahden seudulle)

Avomaalle käy mikä vaan, makuasioita peremmuus. Joskus vapun tienoilla aikaisintaan kylvöt.

Varmaan ihan jokainen lajike on hyvä, mutta kokemusta on Wilmasta, joka on satoisa ja maukas. Avomaalle voi tosiaan laittaa muitakin kuin partenokarppisia lajikkeita, mutta jos on viileä ja sateinen kesä, pölyttäjiä on niukasti, joten silloin partenokarppinenlajike on avomaallakin tuottoisa. Tavallisten lajikkeiden siemenet ovat halvempia, mutta jo muutama taimi tuottaa riittävästi satoa, joten eivät partenokarppisetkaan taimet kamalan kalliiksi tule.

Olen tykännyt lajikkeesta Konsa, jota saa Hyötykasviyhd:stä. Tosin kokeilen taas useampaa lajiketta, joukossa puhtaanvalkoinen Long White, Marketmore, Venlo Pickling yms. Kukahan nekin taas syö?

Meillä on semmoisia “jätelautoja”, joista voisi tehä kehikon tai “ison” lavan. Lähellä on hevostalli ja voisiko sieltä sit ottaa sitä hevonpeetä pohjalle. Tekisi niistä laudoista semmosen 60 cm korkeen altaan. Sit laittaisi kaaret pajusta ja muovin päälle?

Siitähän syntyisi lämpöpenkki. Eikä tarvitse noinkaan korkea olla.

Laitanko sitten ne laudat 30 cm ja unohan sen hevonpeen?

Minä laittaisin 30-40 cm ja puolillensa paksaa. Jos nyt jo aikaisin keväällä rakentelisi ja laittaisi likimain täyteen paksaa, sinne toukokuun kurkunkylvöön mennessä paksa olisi so sopivasti painunut kasaan ja tehnyt mullalle tilaa. Paitsi että sitten se ei enää lämmittäisi kurkkujen varpaita kun kiivain palaminen olisi jo ohi…

Ei ole yhtä ja ainutta oikeaa menetelmää tähänkään.

Kuinkahan korkeaksi mahtaa venahtaa pitkä avomaankurkku ( Kinesisk Slange)?

Ja,kaikki kokemukset tästä lajista on tervetulleita muutoinkin,kun kerran aloittelija olen : )

Ne lajikkeet mitkä mie olen kasvarissa kasvattanut tulee n. 4m pitkiksi jos on mahdollista antaa kasvaa.

aika komeat taimet siulla on hömppis

ite laiton justiinsa kasvamaan avomaankurkun ei ole viellä paljon kerennyt kasvamaan

Rupesin kommentoimaan kiinalaisen käärmeen hedelmän pituutta, kunnes huomasin, että kysymys olikin koko kasvin korkeudesta. Minäkin olen kiinnostunut kuulemaan, jos jollakin on kokemuksia kyseisestä lajikkeesta.

Kurpitsa, tässä ketjussa aiemmin kerroit kuinka kiinnität taimen juuripaakun alta katon rakenteisiin kiinni ja saat näin pienessä tilassa kasvamaan avomaakurkut. Hmm.., en saanut oikein mielikuvaa siitä jutusta.allapäinVoisitko vielä hiukan valaista mulle, aina , jos koskaan, ei lanttu leikkaa. Meillä olisi sopivaa seinustaa juuri ton tyyppiseen viljelyyn, kunhan ratkaisen miten?

Yhtään kuvaa en löytänyt tähän hätään, mutta olen ne sitonut muuten ihan samoin kun tomaatit narua pitkin kasvamaan kattoa kohti, mutta kurkun varsi ei kestä siihen sitomista, eli olen narun pään laittanut kurkun istutusvaiheessa taimen alle jo valmiiksi.

Hitsin monimutkaisesti selitetty:)

Ööh…täällä toinen, jolle tarvisi nyt kyllä vääntää rautalangasta??