Minä olen yrittänyt kahtena kesänä mökillä kasvattaa avomaankurkkua nousemaan verkkoa pitkin ylös. Eli olen laittanut taimet kahteen riviin (4-5 per rivi) ja rivien väliin olen laittanut verkkoa. Osa taimista nousikin ylös, osa ei, johtuu varmaan siitä, että kävimme mökillä liian harvoin opettamassa taimia…
Hyvinkin uskon, että avomaankurkku kasvaa ylös, kun sitä ohjaa tarpeeksi usein. Pysyy myös puhtaampana silloin
Kyllä se nousee ylös kun vähän ohjailee. Mulla kasvoi viime kesänä just samalla tavalla kuin eltsulla, tosin vain kuusi taimea yhteensä, ja sinne ne kiipesi verkon yläpäähän asti. Käytin vihreää metalliverkkoa pystyssä lautakehikon varassa. Jokunen varsi kerkesi retkahtaa maahan ennen kuin älysin (olivat harson alla) ja jätin siihen ettei varret katkea taivutuksesta. Kovasti puhtoisempia ne verkossa kasvaneet kurkut olivat. Ja vihreitä joka puolelta, maassa kasvaneet oli alapuolelta kellertäviä. Ei hirmu likaisiakaan, kun maanpinta oli paksusti ruohokatteella peitetty.
Aion laittaa myös tänä vuonna.
Pitäisiköhän miunkin tuota kokeilla, kun on verkkoakin jouten, kiitos vinkeistä.
Viime kesänä Kinesisk Slanget kasvoivat tämmöisessä halpis kaupan härvelissä, vähän autettuna pysyivät hyvin kaarella.
Ihan tavallisen avomaan kurkun kohtelun saivat ei mitään extra temppuja ja hyvin siihen tyytyivät.
Pötkylöistä ei tietty tullut eu kurkkujen näköisiä, vaan sellaisia epätasaisen rosoisia, kotoisen luonnikkaita
Ja tässä näitä valmiina, hyviä
No mutta tuohan on kiva! Miksei kävisi kukkapenkkiinkin.
oliko nuo kiurunkannuksen kurkut varmasti avomaankurkkuja,näyttäis kasvihuone kurkuilta.ei sillä väliä,idea on hieno.luulisin avomaankurkut on ulkosalla satoisempia kun kasvihuonekurkut.minä meinaan kasvattaa isossa ruukussa kasvihuoneessa ja sitten siirtää ulos ja jos ne vielä jaksaa niin syksyllä takaisin kasvihuoneeseen!!!taas uutta ideaa ja mielenkiintoista kokeiltavaa!!!
Mulla on ollut avomaankurkku ennen muinoin parvekkeella kiipeämässä lankoja pitkin. Ja täällä kerran kuistin ristikossä ruusupapujen kanssa.
Sellainen tuli mieleen tuon ristikon kanssa. Jos sen laittaa kasvarin sivustoille oleviin penkkeihin kasvarin suunnassa niin miten sieltä takaa saa kurkut kerättyä.
Heitin Kurpitsalle tuon avomaakurkkukysymykseni tajuamatta lainkaan sen tuomaa lämminhenkistä hymyilyä! Siis, kun ei kerran rautalangasta väännetty, niin visioin ajatuksissani ne taimipaakut rivissä killumaan ylös katon räystään tasalle . Ihmettelin kovasti kastelun vaikeutta ja sitä että mainitsit "juuripaakku", miksei istutusastiaa mukana???Ajattelin kurkun elelevän kasvaen alaspäin. Tietenkin mietin myös miten se juuripaakku pysyy koko kesän kasassa satoineen kaikkineen . Kerroin tämän jutun nukkumaanmennessäni siipalleni ja kuinka ollakkaan hyväsydämisenä ja kilttinä miehenä hän ei kommentoinut mitään, vaan nukahti leveä hymy kasvoillaan Sain mielikuvituksellani, tai sen puutteesta, ainakin yhden ihmisen yöunille hauskan alun.
Kiitos teille kaikille jotka olette asiaa minulle nyttemmin valaisseet
Sehän on hienoa että puolisoakin hymyilyttää puutarhanhoito:)
Kinesisk Slange pussissa kyllä lukee "Avomaankurkku", tiedä nyt sitten miten nuo nimitykset menee muulla kun kasvupaikalla tai lajike eroilla, toiset tekee satoa vain kasvarissa ja toiset pärjää avomaalla vai onko se ulkonäöstä enempi kiinni, viisaammat voisivat kertoa.
Tuon kiinalaisen maku ei ole oikein kumpaakaan, kurkusta kyllä hyvin käy, tekee rotevampia pötköjä kun kasvari kurkku.
Eikös se kiinalainen käärme juurikin ole “pitkä avomaankurkku”, siksi on ulkonäöltään kasvihuonekurkun ja avomaankurkun välimuoto. Muuten en noista nimityksistä sitten olekaan perillä. Olikos se partenokarppinen vai ei? Itse tykkään ohuista kurkuista, joten pitäydyn ehkä mieluummin viimekesäisessä kasvihuonelajikkeessa.
Ennen vappua laittamistani lajikkeista Emelja on jo itänyt.
Samaan aikaan laitoin myös Peterburg Expressiä, Cubanaa ja Gingaa. Ne vielä odottelevat. Tämän kuun alussa lisäsin Sibirjatsokin.
Emeljan kanssa oon helisemässä, kun sitä yöpakkasta on luvattu.
Cubana on tosiaan ollut hyvä lajike, helppo, idioottivarma, partenokarppinen, kerkiää loistavasti tehdä satoa pihalla.
Hah, hyväksi kehumani Cubana ei ole vielä itänyt ollenkaan tuolla kylmässä!
Emeljasta 3/3, Peterburg Expressistä 1/3, Gingasta 1/3, jopa myöhemmin laittamastani Sibirjatsokista 1/3!
Siellä ne palelevat +8 asteen huippulämpötilassa parast´aikaa pihalla. Yöt asuvat tuulikaapissa.
Hmm, täällä itivät Konsat ja kasvihuonekurkut parissa päivässä. Ettei vain kylmä saisi annesurfsin siemeniä mätänemään…? Tosin nimien perusteella nuo pari kuulostavat joiltain napajäätikkö-lajikkeilta.
Voih! Olisi siis pitänyt idättää huoneenlämmössä! Kait ne ovat siellä jo mädäntyneet.
Kerkiääköhän enää, jos laittaa uusia? :O/
Ehtii, ehtii. Pakko ehtiä, kun ei ole ollut vielä edes haaveissa laittaa. Eikös se avomaankurkku ole niitä vasta kesäkuun alussa kylvettäviä?
Luin tän ketjun alusta loppuun ja päätin että tätähän on itekin kokeiltava kun täytettävää tilaa on. Mieluummin sitä hyötykasveja kasvattelee kuin antaa rikkojen rallatella. Eli vielä siis kerkiää vaikka siemenet on kaupassa, sen olin ymmärtävinäni. Kiinnostuin siitä Konsa-lajista mutta ehkä kokeilen jollain marketin helposti saatavalla siementarjonnalla nyt ensimmäisen kerran - kiirekin tässä kai alkaa kylvöjen kanssa olemaan?
Sitä mietin että voiko avomaankurkun siis antaa rauhassa kasvaa pitkin maata, vai pitääkö sitä nostella jollain tavalla siitä irti. Oli noita kehikkoja ym., mutta entäs jos antaisi mennä ja vilistää maata pitkin? Kurkkujen laatu kärsii kenties?
ei toki kärsi. kata heinäsilpulla heti alkuunsa, niin kurkuilla on kuiva ja pehmeä peti kasvulleen. - telineet ja ylös kurkottelu on vain keino säästää rajallista pinta-alaa kasvimaalla.