Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Joku olkihommakin voisi käydä, jos ei heinäsilppua löydy?

Luonnostaan ainakin viime kesäiset kurkut halusivat mennä maata pitkin, mutta ei ollut eroa kasvusäkissä kasvatettuihin ja kiipeilemään laitettuihin mitään. Molemmat hommat toimii.

Sullahan oli lääniä kurkkujen vilistää?

Jeps, lääniä on, ja olkeakin kattamistarkoitukseen on varattuna vielä jonkinlainen kasa. Taidan laittaakin kurkuille sellaisen ympyränmallisen alueen, voisi olla ihan kivan näköinen, ja helppo kattaa maa sillä oljella. Hmm, siitähän tulee varmasti nätti :slight_smile:

Pitäisi saada suhteellisen kovasta savimaasta kelvollinen alusta avomaankurkulle. Viime vuonna kasvatin kesäkurpitsoja ja avomaankurkkua samanlaisella systeemillä pöheiköstä muokatussa kasvimaassa, eli alimmaksi ladoin kanankakkaa, siihen päälle heinää ja kasvuturvetta. Kesäkurpitsa viihtyi varsin hyvin, kurkku vähän huonommin.

Minulla on rajalliset (opiskelijan talous) mahdollisuudet tuoda kasvimaalle lisää multaa, mutta jos tuon, niin millaista multaa / turvetta sen tulisi olla? Kyseessä on kaupungin kasvimaapalsta josta luovun syksyllä muuton yhteydessä, enkä siksikään viitsi tehdä kalliita tai työläitä virityksiä. Jonkinlaista satoa olisi silti mukava saada kurkuistakin. Ideoita?

Melissa, Kävisiköhän sille avomaankurkulle kasvualustaksi hoopeekomposti? Jos hakisit joltain tallilta joitakin jätesäkillisiä kompostoitunutta hevonkakkia, se on yleensä aivan ilmaistakin. Mitä mieltä avomaankurkun kanssa jo pelanneet ovat, tykkäisiköhän sellaisesta kasvualustasta?

Mites on muilla avomaankurkujen laita? Täällä ollaan aika alussa. No eihän avomaankurkkujen vielä pidä isoja ollakkaan. Suoraan maahan kylvetyt avomaankurkun siemenet eivät ole vielä itäneet. Esikasvatetut ovat jo suurin osa tekemässä kolmatta-neljättä lehteä.

Voimakkaan maan kurkku mielestäni vaatii. Eli luulisi sen hoopeekompostin olevan hyvää.

Meillä kylvettiin kurkut n. viikko sitten ulos ja isot sirkkalehdet on jo. Parista kurkusta tuli tosi pienet lehdet, eli kylvänpä uudet.

Minä ostin lauantaina taimet ja tuolla ovat nelinkertaisen harson alla… Toivottavasti eivät säikähdä kun tuli näin kylmät ilmat.

Minä eilen istutin ulos esikasvatetut valkoisen avomaankurkun taimet. Muuten ovat kyllä oikein terhakkaat ja hyvät taimet, mutta kun ne tikottavat ihan suoraan taivasta kohti. Minun käsitykseni avomaankurkusta on sellainen maata myöden luikerteleva. Eipä sillä, että niitä ennen olisin kasvattanut. Kiipeilytukiko niillekin pitää rakentaa?

Minä kasvatin viime vuonna “verkkoaidassa” Tai siis aidanpätkässä, ja kyllä ne kiipesi sinne puoleentoista metriin melkein… Tulee puhtaita kurkkuja! Kaksi lautaa verkon molemmin puolin naulattuna vastakkain, maahan iskettynä. Ja sitten vielä päällä poikittain (siis tämä mun aidanpätkä on metrin levyinen). Sen yli saa hyvin vedettyä harson suojaksi. Istutin taimet aidan molemmin puolin vuoronperään.

Hyvä pointti, tuo puhtaat kurkut! Eikä noita kyllä pysty maahankaan taivuttelemaan, katkeaisivat vaan. Jonkun vastaavan viritelmän siis kehittelen. Onkohan raudoitusverkko liian harvaa? No voisihan siihen sitten laittaa jotain naruja avuksi. Oli muuten aika kiitollista hommaa, noiden esikasvattelu, tuolla vauhdilla kun kaikki kasvit kasvaisivat! Maissi oli toinen hätäisen puutarhurin unelma :slight_smile:

Minulla taitaa olla parhaissa taimissa 2 oikeaa lehteä vasta…viivästyi itäminen, kun oli niin kylmää tuossa toukokuussa. Ovat jo kasvusäkeissä / ruukuissa.

Avomaankurkun voi istuttaa vinoon, niin se lähtee paremiin maata pitkin luikertelemaan. Itse olen käyttänyt mansikkakangasta jonka reikiin olen kurkuntaimet laittanut - näin kurkut pysyvät puhtaina.

Istutin tänään esikasvatetut avomaankurkut viime vuotiseen kurpitsapenkkiin, johon vielä lisättiin tujakkaa hevonpeekompostia.

Minä katan penkin, jahka kurkut vauhtiin pääsevät, heinällä. Toisaalta tuo A.i.k.a:n kertoma kiipeilykurkkukin kiinnostaisi, se sopisi esteettisesti tuohon paikkaan. Vierellä on riippukeinu, joten kuvitteellisesti voisi ylettyä ottamaan kurkkua riippukeinusta. ehe.

Kurkut kasvavat nyt hevosenlannalla pohjustetussa penkissä. Taisi olla liian kylmää, kun ovat ihan kellastuneita ja osa lehdistä on kuollut. Vai voisiko vika olla jossakin muussa? Kalkinpuutetta ehkä? Paikoin kasvimaalla kasvaa sammalta… Voisiko tuhkan levittämisestä olla hyötyä?

Enää yksi viidestä ensin ostetusta kurkuntaimesta elossa. Muut mätänivät juuresta. Pah. Ne kaksi pitkää viime viikolla ostettua taimea näyttävät vielä ihan hyviltä, toivottavasti ne edes selviävät tästä kylmästä ja kosteasta, että saadaan omia kurkkuja edes vähän.

Käväisin hetki sitten kasvimaalla ja kaksi kurkkua oli ainakin kuollut. Loput voivat ilmeisen huonosti ja myös kurpitsat olivat ruvenneet kellertämään lehdistä. Levitin tuhkaa, jos siitä olisi ensiapua, mutta joudun varmaankin hankkimaan kokonaan uudet kurkut. Lisäksi useamman taimen juuriston kohdalla on iso siloviholaispesä!

Mitä on siloviholaiset?

Liittyiskö johonkin polttavaan…aattelin ensin muurahaisia mutta sitten jostain nousi mielikuva nokkosista. Mutta eihän nokkoset tee pesää…Villi veikkaus muurahaisten puolesta :slight_smile:

Siloviholaiset ovat keltaisia muurahaisia, jotka roiskivat ikävästi kirvelevää ainetta. Kusiainen taitaa olla se kansanomaisempi nimitys :wink:

Eli toiselta nimeltään keltiäiset…