Kurkku: Avomaankurkku, Cucumis sativus

Minä tai meillä päin keltiäiset on niitä pieniä keltaisia jotka puree niin että sitä kohtaa poltaa monta tuntia ja kusiaiset ovat punasen ruskeita kekomuurahaisia jotka häritessä kusevat se kyllä avohaavaan mennessä kirvelee ja jos se pääsee nipistään ja sitten siihen kohtaan kuseen niin kirvely on taattu, olen sitä ikä luokkaa ja maalta kotoisin että keväällä kuorittiin paju sitten härittiin kusiaispesää eli kekomuurahaisia pidettiin kuorittua tikkua pesän päällä ilmassa kun ne kusi ilmaan osui se tikkuun oli muuten hyvää silloin nuolla sitä tikkua, enpä enää haluaisi nuolla muurahaisen kusta tikusta.

Mielenkiintoista mulle aina keltiäinen = kusiainen hmm… Olenkohan ollut ihan harhateillä vai onko meillä vain puhuttu erilailla?

Miksikä kutsut sitä keko muurahaista

Meillä poika sanoo että muurahaiset on Antteja (englanniksi Ant)

Kyllä meilläkin siloviholaiset = keltiäiset = kusiaiset. Kekomuurahaiset ovat ihan eri ryhmää ja niitä kutsuttiin muistaakseni metsämurkuiksi :slight_smile: Näin siis lapsena.

Nyt on muutamia kurkkuja edes itänyt… Happamia ja silleen, en edes tykkää… Pakosta syön, jos pari sattuu tulemaan.

:smiley:

Minulla ei jäänyt istutuksesta henkiin kuin yksi kurkun taimi (Kinesisk Slange*). Ei taida siis olla satoa tulossa tästä,vai tarvitseeko kaverin pölytykseen?

Kyllä yksi taimi riittää satoon! :O)

Joku ötökkä avomaankurkkujen kimpussa. Lehdissä reikiä, jopa osittain syötyjäkin. Onko muilla ollut havaintoja?

Löysin kasvihuoneestani avomaankurkusta valkoruskean koppiaisen joka juuri nakerteli kukkaan reikää. Sillon tuli koppiaiselle lähtö. Toista en ole nähnyt.

Pari viime yötä ovat olleet niin kylmiä, että kurkut, kesäkurpitsat ja leikkopavut olivat vähän paleltuneet, kun kävin eilen illalla katsomassa. Peittelin harsolla, mutta saa nähdä toipuvatko kurkut, jotka jo ennestään olivat heikossa kunnossa :frowning: Yritin löytää tilalle uudet taimet, mutta eihän niitä näköjään myydä kaupoissa enää juhannuksen jälkeen.

Mistäköhän johtuu että kurkut kukkii mutta ei ainuttakaan kurkkua ole kukat vaan kuivuu pois.apea Mulla on kolme kurkku tainta eikä ainuttakaan kurkkua tulossa ,luulis et edes muutaman sais mutta ei tuu.no-jaa

Raili, jos sun kurkut ei partenokarppisia niin tarvii pölyttäjän. Mie hillun kaupunginpalstalla ja vieressä kesäduunipaikan mehiläistarha, about muutamasatatuhatta pörisijää. Matkaa palstalle reilu sata metriä ja silti näkynyt hyvin vähän lentelemässä, turhan kylmää, ainoastaan noita dieseleitä(kimalaiset) näkynyt harvakseltaan.

Menee tuonne sivellinosastolle koko tän "kesän" pölytykset.

Avomaankurkun taimet kukkii lupaavasti, ja näyttävät olevan kaikki partenokarppisia niin kuin pitikin. Emelja johtaa.

Kai tässä parin viikon päästä alkaa kurkkukausi, ja saa syödä omia kurkkuja ensimmäisiin yöpakkasiin asti!

Sunnuntain ja maanantain väliseksi yöksi on täällä Joensuussa luvattu vain 5 astetta. Pitäisikö avomaankurkut peitellä yöksi? Entä kesäkurpitsat? Millaisia lämpötiloja nämä kasvit ylipäänsä kestävät?

Jos ei mene miinuksille ei kannattane peitellä, vaikka eivät kurkut kyllä kylmästä pidä. Kesäkurpitsa on kokemusteni mukaan kestävämpi kuin kurkku. Itse en suojaisi mitään jos lämpö pysyy viidessä asteessa.

Ensimmäinen Emelja syöty, sen piti käsittääkseni olla sileä kuoreltaan, mutta siinähän oli terävät kuin kaktuksen piikit! Ihme homma.

Pääsin maistamaan ensimmäistä itse kasvatettua kurkkua n.viikko sitte. Lajiketta en muista ja siemenpussi on päässyt hukkaan, mutta todella piikikäs on kyllä. Aluksi vaikutti siltä, ettei kurkkusatoa ole tulossa, mutta nyt pukkaa kurkkua aikamoista vauhtia.

Jos olette suolakurkkuja tekemässä, niin miten säilytätte jo kerätyt kurkut? Tällä hetkellä meillä on 4 kurkkua odottamassa jääkaapissa kavereiden kasvamista säilömiskokoon.

Onko avomaankurkku hallanarka?

Viimeöisen hallan olivat ainakin omat avomaankurkkuni kestäneet. Tosin, en tiedä kuin alhaalla lämpötila on käynyt ja kurkut ovat kasvarissa. Joten ei ihan hirmu pätevää dataa ole :slight_smile: Aamulla oli mittari jokatapauksessa nollassa.