Oulunseudulta kirjoitteli maanantai, 4. elokuuta 2008 - klo 17. 22
Onko avomaankurkku hallanarka?
Vastaus: On!
Oulunseudulta kirjoitteli maanantai, 4. elokuuta 2008 - klo 17. 22
Onko avomaankurkku hallanarka?
Vastaus: On!
Kiitos tiedosta… olen reissussa, meillä on ollut hallaa ja nyt mietin miten avomaankurkkujen on käynyt. Avomaankurkut ovat sellaisessa Lidlin reiällisessä muovitunnelissa, ei ole tainnut antaa hallalta suojaa.
Joten taisipa olla tämän pituinen kurkkujen tarina.
Kyllä se muovitunneli vähän suojaa…
Kiitos lohdutuksesta - on ollut jo parina yönä hallaa ja lisää hallaöitä on tulossa… laihana lohdutuksena käynee se, ettei näin kylmänä kesänä olisi kurkkuja saanut kai muutenkaan…
Meillä ei hallaa ole sentään ollut, mutta eipä ole silti avomaankurkkujakaan tullut. Yksi ainut, peukalonpään kokoinen rääpäle roikkuu hienossa kurkunkiipelytelineessäni, hohhojaa
Aijai, lisäsin vahingossa väärään ketjuun hehkutukset ensimmäisistä avomaankurkuista.
Parikymmentä kurkkua tuolla odottaa purkkiin pääsyä, toivottavasti tulisi vielä paljon lisää.
Kyselin aikaisemmin onko avomaankurkku hallanarka kun kotona oli ollut hallaa ja itse olin reissussa. Niitä hallaöitä oli sitten useampi mutta avomaankurkut eivät olleet paleltuneet. Se reikämuovitunneli suojasi siis jonkun verran.
"Kurkkumätäkö" tähän on iskenyt? Vai onko tämä jonkin sortin elukka? Ensin nuupahti lehdet ja nyt asiaa tarkemmin tutkiskeltuani varren alaosa näytti näin ikävältä:
Kirsikka81, onpas tutun näköinen kuva! Itse olen taistellut saman ongelman kanssa. Yksi kurkku kuoli jo kuukausi sitten, ja muissakin on samoja oireita. Itselläni tuohon liittyy lisäksi lehtien homehtuminen. Ongelma alkoi siitä, että maissit olivat ripotelleet kurkkujen lehdille heteitään, jotka alkoivat nopeasti homehtua. Siitä home sitten levisi koko lehteen tehden sen ruskeaksi ja reiälliseksi, lopulta tappaen koko lehden. (Jostain luin että tämä olisi tyypillistä harmaahomeelle…?) Tuntui että kuolleen lehden lehtihangasta home sitten levisi kurkun runkoon ja tulos oli kuten kuvassa yllä. Nuo sienipahkurat taas tuovat mieleen jonkinlaisen pahkahomeen(?). Tomaateissa ollut samantapaista tautia, mutta homehtuminen alkanut lehtien kärjistä, edeten siitä kohti kasvin runkoa. Tomaatin rungot ovat kuitenkin toistaiseksi säilyneet ehjinä. Perunanvarret ovat laonneet ilmeisesti pahkahomeen vuoksi. Olisi kiva jos joku osaisi todella sanoa, mistä sienestä tuossa kirsikka81:n kuvassa on kyse, ja millä siitä pääsisi eroon.
Apua, ruskeita ja reikäisiä lehtiä löytyy muutama lisää kasvarista. Taidan käydä heti riipimässä ne irti jos se vaikka auttas ettei enempää tuhoa tulis.
Tämän näköisiä avomaankurkkuja tänä vuonna. Tuossa muovipömpelissä ovat kasvaneet. Heikosti todella vielä ovat satoa antaneet.
Hihhei, avomaakurkkuni tuolla kasvimaalla tekee satoa; peukalon paksuinen ja pituinen kurkku kasvamassa. Huomasin tänään kun oikein tarkkaan katsoin On tää kesä ollut niin kasvattava...
Hienoa Nuu! Mulla ei ole vielä näkynyt ensimmäistäkään kurkkua, samoin tomaattien kasvatus avomaalla näillä “helteillä” on ollut aika tuloksetonta : )
Maizu, otapa lasit avuksi...voi siellä jotain ollakin.... eikös sitä sanota että pieni on kaunista ja siihen suuntaan
No täytyypä katsella tarkemmin, tutkailen huomenna vaikka suurennuslasilla : )
Harmittaa, kurkkuja on tullut vasta muutama, ja taitaa olla satokausi niiden osalta ohi. Erittäin huono kesä oli kurkuille, ne ovat joka vuosi onnistuneet ihan itsestään, ja kasvatin ihan samalla tavalla + samalla paikalla. Eli älkää muutkaan masentuko, jos tuntui turhauttavalta - oli oikeasti huono kesä.
Avomaalta en ole saanut yhtään kurkkua -kasvihuoneesta taitaa avomaankurkusta tulla 2 kpl.
Tasan kaksi avomaankurkkua “kasvaa” ulkona täälläkin. Ja samalta alalta saatiin viime vuonna säilöttyä viisi 5 litran ämpärillistä kurkunsiivuja talveksi.Nyt ei ole säilömisestä huolta…
Eipä muuta, kuin että ensi vuotta jo suunnittelen!
Lajikkeet olivat periaatteessa hyvät, mutta itäminen kesti, ja selvästi kaksi viikkoa lämpöä ainakin puuttuu tänä kesänä…no käytännössä varmaan lämpösumma oli TOSI pieni!
Aion laittaa ensi vuonnakin, yleensä avomaankurkku on ollut idioottivarma ja todella huoleton, mitään muuta kuin käynyt pihalta kantamassa kurkkuja sisään…